در هیچ نقطه‌ای از کره خاکی، هیچ فردی خواستار برچیدن بساط تخصص دیگر نمی‌شود، مگر آنکه اسیر افراط و تفریط باشد. دو سویه نامطلوب رفتار که سر زدنش از هیچ کسی پذیرفته نیست؛ چه فرد معممی باشد که مدعی درمان کرونا با داروی فلان امام شود و چه پزشک متخصصی که می‌گوید هرچه جز آنچه خودش خوانده، شبه علم است و باید جلویش را گرفت!
کد خبر: ۹۰۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ 27 September 2020
افراط بد است؟ تفریط چطور؟ اما آیا جواب دادن به این سوالات به ظاهر ساده برای همه ساده است؟ بخوانید و قضاوت کنید.

به گزارش «تابناک»؛ از تجویز استعمال روغن بنفشه برای در امان ماندن در مقابل کرونا تا پیچیدن نسخه دارویی که نام یک امام را رویش گذاشته و مدعی هستند که مبتلایان کووید-۱۹ را شفا می‌دهد و حتی درمان‌های متفاوتی مثل گزیده شدن با زنبور یا دود کردن سرگین یک حیوان، برای خلاصی از مشهورترین بیماری این روز‌های بشریت است و ویروس کرونا مجالی یگانه و بی نظیر برای سنجش برخی باور‌ها پیش روی بشر قرار داده است.

فرصت آزمودن ادعا‌هایی که برخی شان به سادگی مردود شده و بعضی قوت زیادی یافته اند؛ ادعا‌هایی که احتمالا نمونه‌های مشابه زیادی در سراسر کره خاکی دارند، ولی بعید است در کشوری مانند ایران مجال برای طرح در رسانه ملی و پمپاژ به افکار عمومی در ابعاد کلان در اختیارشان قرار گیرد و از آن فراتر، یگانه راهکار خلاصی از این بیماری مرگبار معرفی شوند.

البته بی انصافی است که به این موارد اشاره کنیم و درباره برخورد صورت گرفته با چند مدعی طب اسلامی و درمان خودسرانه شان در یکی از بخش‌های کرونایی سخن نگوییم؛ اما جز آن برخورد، می‌توان مدعی شد که وسیع‌ترین بحران حوزه سلامت در کشورمان هم نتوانست بساط درمان‌های تایید نشده و ادعا‌هایی که برخی به طب سنتی یا حتی اسلام نسبت می‌دهند را برچیند.

اتفاقی که ظاهرا برخی پزشکان صاحب نام، چشم انتظار وقوعش در ابعاد وسیع تری بوده اند؛ این را می‌شود از نامه امروز جمعی از پزشکان به وزیر بهداشت دریافت که در آن با اشاره به دو رویداد، خواسته‌هایی بعضا عجیب از جمله برچیدن بساط تدریس و به کارگیری طب سنتی مطرح شده است؛ تقاضا‌هایی که بسیاری از مطرح کنندگانش، روسای انجمن‌های علمی تخصص‌های مختلف پزشکی و حوزه درمان هستند.

آن گونه که در مقدمه نامه آمده، «ورود واحد‌هایی آموزشی طب سنتی به کوریکولوم رشته پزشکی عمومی» و «گسترش آموزش توصیه‌های شبه علمی و برگرفته از طب سنتی به مردم از طریق رسانه‌های فراگیر، به ویژه صداوسیما»، دو عاملی هستند که نگارش این نامه را موجب شده اند. نامه‌ای که تاکید دارد: «بر این باوریم رشته پزشکی با توجه به رسالت والای خود در خدمت رسانی به مردم، نیاز به حفاظت از گزند باور‌های خرافی از یک سو و پالایش از شبه علم و اطلاعات ابطال شده، منسوخ شده و حتی سنجش نشده از سوی دیگر دارد.»

اما اگر تصور می‌کنید که منظور نگارنندگان نامه، امثال طب اسلامی یا طب‌های جعلی دیگر بوده، سخت در اشتباهید، چون در ادامه متن تاکید شده: «می دانیم که بر اساس زمینه‌ی طب سنتی ایران، بسیاری از آورده‌های آن هنوز با ملاک‌های به روز و پذیرفته شده‌ی سنجش علمی آزموده نشده است و کمتر اثری از آن در راهنما‌ها و استاندارد‌های بالینی علمی دیده می‌شود.» نکاتی که با مرورشان، فضا برای طرح خواسته‌هایی از وزیر فراهم آمده که از جمله آنها، حذف واحد‌های طب سنتی و حتی رشته تخصصی طب سنتی است!

البته امضاکنندگان نامه کوشیده اند، تا حدی جانب انصاف را رعایت کنند و حتی یادآوری کرده اند که اگر مصادیق این طب بتوانند تاییدیه‌های علمی روز جهان را دریافت کنند، از آن‌ها استقبال خواهند کرد! اظهار نظری که تلویحا تاکید دارد آنچه امروز طب سنتی می‌خوانیم، علم نیست، بلکه برداشتی است که در نامه با صراحت بیشتر مورد اشاره قرار گرفته: «از جنابعالی [وزیر بهداشت]... تقاضا می‌کنیم برای روشن کردن مرز‌های اطلاعات علمی از شبه علم، خرافات، برداشت‌های شخصی و نیز اطلاعاتی که به روش‌های علمی سنجیده نشده، وارد عمل شوید.»+
متن نامه

و پایان بخش این نامه عجیب، خواسته‌هایی عجیب است که چند نمونه از آن‌ها بدین شرح است: «حذف واحد درسی طب سنتی به شکل کنونی از برنامه آموزشی رشته پزشکی»، «حذف رشته تخصصی طب سنتی به شکل کنونی»، «حذف دفتر طب ایرانی از چارت سازمانی وزارت بهداشت» و «درخواست از صداوسیما و سایر رسانه‌های اثرگذار برای ممانعت از حضور افرادی که با عنوان پزشک یا کارشناس، اطلاعات غیرعلمی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و پایش و نظارت بر اجرای آن.»

طرح تقاضا‌هایی عجیب و دور از انتظار که اگر بگوییم برخوردی غیرعلمی هستند، سخنی به اغراق نگفته ایم؛ تقاضای برخورد‌هایی غیرعلمی که افرادی خواستار وقوعش شده اند که مدام بر علم تاکید کرده اند و خود گرفتار افراط و تفریط بسیار شدید هستند. افرادی که باید بهتر از ما و شما بدانند که در مقابله با ویروس کرونا، علم مدرن هم تا کنون توفیق خاصی به دست نیاورده، الا به آزمودن و تلاش کردن. راهی غیرعلمی که اگر به نگارندگان این نامه باشد، بایستی وزیر مسدودش کند!

اتفاقی که البته در هیچ نقطه‌ای از کره خاکی رخ نمی‌دهد و هیچ فردی خواستار برچیدن بساط تخصص دیگر نمی‌شود، مگر آنکه اسیر افراط و تفریط باشد. دو سویه نامطلوب رفتار که سر زدنش از هیچ کسی پذیرفته نیست؛ چه فرد معممی باشد که مدعی درمان کرونا با داروی فلان امام شود و چه پزشک متخصصی که می‌گوید هرچه جز آنچه خودش خوانده، شبه علم است و باید با همه ابزار‌ها و با تمام قوا ـ حتی با نظارت و احتمالا اعمال جریمه خاطیان! ـ جلویش را گرفت!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار