روز جهانی جهانگردی و گردشگری مبارک؛
سواحل مازندران، بدون شک یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری در این استان محسوب می‌شود که در طول سال به ویژه ایام تعطیل، مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند، سواحلی که مدت‌ها است مورد تجاوز گروه‌های مختلف شامل اشخاص، ادارات، سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته و تقریبا اراده‌ای برای آزادسازی آن نیز وجود ندارد البته منصفانه نیست نگوییم که هر چند وقت یکبار، اقداماتی در این زمینه صورت می‌گیرد اما پس از مدتی دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 27 September 2020

موضوع مهمی که بسیاری از کارشناسان به آن اعتقاد دارند این است که سواحل مازندران در بسیاری از شاخصه‌ها، بهتر و یا همتراز با کیش است اما هیچوقت مازندران کیش نشده، موضوعی که مونسان رئیس وقت سازمان و وزیر فعلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به آن واکنش نشان داد و گفته بود که، به عنوان مثال فضایی مناسب برای بازی‌های دریایی در سواحل مازندران وجود ندارد.

علی اصغر مونسان در گفت‌وگو با ایسنا مازندران به این نکته اشاره کرده بود که در هر نقطه که دولت در سرمایه‌گذاری دخالت داشته باشد، نتیجه رضایت‌بخش نبوده است، در حوزه گردشگری با وجود دارا بودن بودجه، بیشترین اقدامات در بخش‌های غیردولتی و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه فعال هستند، صورت گرفته و مازندران نیز در زمینه سرمایه‌گذاران غیر دولتی فعال است.

مونسان درخصوص این که چرا گردشگری دریایی در آب‌های دریای خزر مانند جزیره کیش رونق ندارد، اشاره کرده بود که، کیش جزیره منحصر به فردی است که نگاه ویژه به آن وجود دارد؛ این در حالی است که مازندران پذیرای حجم زیادی از گردشگران داخلی و خارجی در فصول مختلف سال است.

به گفته‌ او در مازندران از دریا بهره زیادی گرفته نشده است و وجود ساخت‌وسازهای غیرمجاز در ساحل مازندران و مهیا نبودن فضایی مناسب برای بازی‌های دریایی همه دست به دست هم داد تا مازندران از جزیره کیش عقب بماند.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز به موضوع تصرف سواحل اشاره کرده بود و گفته بود که تصرف سواحل با ساخت و سازهای شخصی از مشکلات اساسی سواحل این استان است که در حال حاضر با تلاش های فراوان ۸۵ درصد آزادسازی صورت گرفت.

وی در نشست بررسی مشارکت بسیج سازندگی در اجرای طرح های ساماندهی سواحل با بیان اینکه از طرح های بسیج سازندگی در سلامت فرهنگی سواحل حمایت می کنیم، اظهار کرده بود که در سال های متمادی سواحل در برنامه های توسعه ای استان مطرح نبود.

استاندار مازندران بر بهره برداری اصولی از سواحل تاکید و عنوان کرده از ۱۵ درصد باقی مانده، ۵ درصد مربوط به نیروهای مسلح است که امیدواریم به زودی شاهد همکاری این نهادها در این خصوص باشیم.

هرچند حسین‌زادگان ساخت اسکله‌های گردشگری را از طرح های مهم استان در بهره برداری اصولی از سواحل مازندرتن برشمرده و گفته که در حال حاضر جانمایی ۱۳۴ نقطه در سواحل برای سرمایه گذاری این‌ پروژه ها انجام شده است.

البته استاندار مازندران آب پاکی را هم بر روی دستان مردم و سرمایه‌گذاران این استان ریخت و گفت، بحث آزادسازی سواحل در دستور کار قرار دارد اما برخی تاسیسات قابلیت عمومی شدن ندارند به ویژه اماکن نظامی که باید محصور شوند.

از سویی دیگر، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرده که عملیات اجرایی آزادسازی سواحل دریای خزر در مازندران که آغاز شده بود با پیگیری و همکاری معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه و مسئولان مجتمع شامل حریم ۶۰ متری ساحل مجتمع رفاهی تفریحی قوه قضاییه در فرح‌آباد ساری نیز شد.

براساس این گزارش همکاری دستگاه‌های دولتی و اجرایی و نهادهای مختلف در ازادسازی ساحل دریا نشان داده است عزم جزم ملی برای تعیین تکلیف سواحل شمال کشور وجود دارد.

حجت الاسلام محمدصادق اکبری رییس کل دادگستری استان مازندران نیز در بازدید از نحوه آزادسازی ساحل مجموعه رفاهی قوه قضاییه درساری گفته که دستگاه قضایی با عزمی جدی، پیگیر آزادسازی سواحل برای مردم است.

رییس کل دادگستری استان مازندران به این نکته نیز اشاره کرده بود که امید است که بتوانیم تمام سواحل استان مازندران را آزاد کنیم تا هم استانی‌های عزیز و هموطنانی که به این استان سفر می‌کنند از موهبت خدادادی سواحل دریا استفاده کنند.

وی با اشاره به ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم توسعه مبنی بر این که باید تمام حریم ساحل خزر تا شعاع ۶۰ متری از ساخت و ساز آزادسازی شود، خاطرنشان کرده که تاکنون از حدود ۴۷۸ کیلومتر از اراضی ساحلی استان مازندران بیش از ۴۰۰ کیلومتر با تلاش و همکاری دادستان‌های سراسر استان مازندران و مسئولان مرتبط آزاد شده است.

اکبری به این نکته نیز اشاره کرده که حدود ۳۵ کیلومتر از سواحل دریای خزر که دراختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد باید آزاد سای شود.

به گزارش ایسنا، کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت ساحل و دریای خزر می توان با یک برنامه ریزی درست و جامع و بسترسازی های لازم مازندران را به قطب گردشگری دریایی کشور تبدیل کرد و حتی از قشم و کیش نیز پیشی گرفت اما نکته قابل توجه این است آیا این استان که در پیک های سفر جمعیتی دو و گاها سه برابر را در خود تجربه می کند پتانسیل این جذب گردشگر را دارد؟

باید گفت گردشگری دریایی به معنای واقعی در مازندران وجود ندارد و آنچه به این نام در استان اتفاق می افتد بیشتر حضور اهالی شهرهای دور از نوار ساحلی و مردم علاقه مند و دلتنگ دریا در ساحل ها بوده که شامل گردش های کوچک می شود.

در همین خاورمیانه ترکیه، مالزی و کشورهای حاشیه دریای خزر و خلیج فارس امروزه با شیوه ها و متدهای نوین و متنوع از ساحل، دریا و حتی زیر آب برای جذب توریسم استفاده فراوانی برده اند تا جایی که یکی از مهم ترین منابع درآمدی این کشورها از گردشگری دریایی تامین می شود.

یکی از مهم ترین دلایلی که از سواحل مازندران نمی توان بهره کافی را برای جذب گردشگر برد، دسترسی اندک مردم به این نعمت خدادادی است، یعنی اینکه قسمت های اعظمی از مناطق ساحلی توسط ارگان های دولتی، برخی نهادها و یا ملاکان سرمایه دار به تصرف درآمده و همین امر قدرت مانور توسعه بسترهای مورد نیاز در این حوزه از گردشگری را کاهش داده است.

مهدی رمضان زاده عضو هیئت علمی گروه جهانگردی و گردشگری دانشگاه مازندران نیز چندی پیش به ایسنا گفته بود که باید به این نکته توجه کرد، کارکرد اصلی سواحل شمال و جنوب تفاوت دارد؛ کارکرد اصلی سواحل جنوب بر روی گردشگری است و چالش های موجود با این مقوله ارتباط دارد اما در شمال به کارکرد گردشگری در کنار اقتصاد شیلات و غیره، توجه می‌شود.

وی با اشاره به این که سکونتگاه‌های نوظهور متاسفانه اجازه نمی دهند مردم به ساحل دسترسی داشته باشند، گفته بخشی از این سکونتگاه های نوظهور دولتی و برخی فامیلی شده است.

عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه مازندران با بیان اینکه در استان مازندران بر روی پهنه آبی کمتر توجه شده است، خاطرنشان کرده که یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مازندران باید به آن توجه کنیم تهیه طرح جامع گردشگری استان است.

رمضان زاده با بیان این که در مازندران و در بحث فنی استفاده از دریا امکان‌سنجی صورت نگرفته است، به گفته وی در این زمینه هیچ مطالعه‌ای صورت نگرفته و فعالیت های انجام شده بیشتر در زمینه آلودگی و شیلات بوده است.

وی درباره تفاوت سواحل مازندران با سواحل کشورهای دیگر و اینکه چرا در سواحل این استان جاذبه های گردشگری زیادی ایجاد نمی شود، اظهارکرد: رعایت نکردن حریم ۶۰ متری سواحل مازندران یکی از علت هایی است که امکان سرمایه‌گذاری را جهت ایجاد جاذبه های گردشگری در کنار دریا فراهم نمی سازد.

عضو هیئت علمی گروه گردشگری دانشگاه مازندران با بیان اینکه چند عامل کلیدی در این موضوع تعیین کننده است، تصریح کرده که بخش زیادی از سواحل مازندران در اختیار نهادهای دولتی همانند شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها در قالب مجتمع های رفاهی قرار گرفته است.

رمضان‌زاده با اشاره به اینکه شهرک های خصوصی با جمعیت زیاد و دارای مجوز در کنار سواحل استان وجود داشته که بخش زیادی از ساحل را در اختیار دارند، گفته که این شهرک ها همانند خزرشهر و دریاکنار که در امتداد دریا کشیده شده‌اند حجم زیادی از جمعیت را در اختیار داشته و با وجود نگهبان، ساحل را به صورت کنترل شده و اختصاصی در آورده اند و عملا دیگر ساحلی نمی ماند که برای آن برنامه ریزی شود.

مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران، عدم وجود دید لازم در ساحل را یکی دیگر از علل کاهش جاذبه‌های گردشگری سواحل این استان عنوان کرد و افزود: وقتی در سواحل مازندران مجوز ساخت و ساز برج های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ طبقه داده می‌شود، این ساخت و سازها حجم زیادی از دید ساحل را می گیرد، بنابراین از جاذبه های گردشگری سواحل می‌کاهد.

رمضان زاده پیشروی آب دریای خزر را از علل دیگر کاهش جاذبه های سواحل مازندران دانست و یادآور شده که، پیش از انقلاب و در دهه ۴۰ قانون رعایت حریم ۶۰ متر دریا تعیین شد که بر لزوم رعایت آن تاکید شده اما در حال حاضر با پیشروی آب دریای خزر عملا این حریم وجود خارجی ندارد و همه آنها به زیر آب فرو رفته که بسیاری از ساخت و سازها نیز در حال حاضر در حریم ۶۰ متر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مالکان بناها خود را مقصر نمی دانند زیرا از گذشته مجوز دریافت کرده و حریم هم رعایت شده است، تصریح کرده بود که اجرای طرح حریم ۶۰ متری در سواحل هزینه زیادی دارد زیرا بسیاری از مجموعه نهادهای نظامی و دولتی در سواحل قرار گرفته است که اگر قانون رعایت شود و کل ۶۰ متر بر مبنای خط تراز تعیین شود باید بسیاری از این مجتمع ها تغییر رویکرد دهند تا این سواحل آزاد شود و در خط واگذاری یا تخریب قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار