مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر می‌گوید: از ۲۲ هزار و ۳۶۰ هکتار از باغات این شهرستان ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به باغات انگور است که ۱۵ هزار باغدار را مشغول به کار کرده است.
کد خبر: ۹۰۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 29 September 2020
این روز‌ها یاقوت‌های سبز، سنگفرش کوچه باغ‌های شهر جهانی انگورند، شهری که ورودی و خروجی آن با این دانه‌های زرین آذین بندی شده و به استقبال مهمانانش می‌رود، دانه‌هایی که شیره جانشان کام مردم را شیرین می‌کند.

به گزارش ایسنا، در تاریخ دهم آذرماه سال ۹۷ نظام تولید انگور درّه‌جوزان ملایر در استان همدان به عنوان دومین میراث کشاورزی جمهوری اسلامی و پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید و برند انگور ملایر جهانی شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: از ۲۲ هزار و ۳۶۰ هکتار از باغات این شهرستان ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به باغات انگور است که ۱۵ هزار باغدار را مشغول به کار کرده است.

سیدمهدی میرباقری میانگین برداشت انگور در هکتار را ۲۴ تن و میانگین تولید سالانه آن را ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار تن عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: افزون بر ۳۰ رقم انواع انگور در این شهرستان تولید می‌شود، از جمله انگور عسگری، بی‌دانه قرمز، لعل، صاحبی، شصت‌عروس، شاهانی، انگور سیاه، خلیلی و یاقوتی که رقم اصلی آن با ۸۵ درصد سطح زیرکشت، انگور کشمشی بی‌دانه سفید است.

آبغوره نخستین محصول تاکستان‌های ملایر.

اما باید به عقب‌تر برویم، به اواخر تیرماه، زمانی که آب در این دانه‌های سبز می‌دود و این یعنی وقتش رسیده است که بخشی از این یاقوت‌های سبز به آبغوره تبدیل شوند.

میرباقری در این باره می‌گوید: در مجموع ۲۴ درصد از انگور شهرستان به مشتقات آن تبدیل می‌شود و سهم آبغوره از این میزان سه درصد است.

خانم حیدری از اهالی روستای توچغاز ملایر نیز در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: بعد از گرفتن آبغوره، حتی تفاله غوره‌ها را هم بعد از آبگیری دور نمی‌ریزند و برای تهیه گردغوره از آن استفاده می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: تفاله‌ها را در آفتاب پهن می‌کنیم و بعد از خشک شدن آن را آسیاب کرده و به عنوان چاشنی و یا ادویه در غذا استفاده می‌کنیم.

خواص آبغوره و گرد غوره

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر از خواص آبغوره می‌گوید: آبغوره دارای اسید سوکسینیک، اسید مالیک، اسید گلوکولیک، اسید فرمیک، اسید اگزالیک و قند است و خواص بی شمار و مفیدی برای سلامتی از جمله تقویت سیستم گوارشی با دفع صفرا و کمک به هضم غذا، کاهش وزن، کمک به جذب آهن و مصرف به عنوان منبع ویتامین C دارد.

مرتضی عابدینی ادامه می‌دهد: پتاسیم یک ماده معدنی بسیار مفید برای درمان درد سیاتیک و مشکلات ناحیه کمر و ناراحتی‌های رماتیسمی است و آبغوره دارای پتاسیم بسیار است. علاوه بر این مصرف آبغوره باعث درمان رماتیسم و کاهش پادرد و سایر ناراحتی‌های عضلانی و مفصلی می‌شود.

وی مصرف بیش از اندازه آبغوره برای زنان باردار را توصیه نمی‌کند چراکه باعث سقط جنین می‌شود و اظهار می‌کند: مصرف آبغوره برای افرادی که دچار مشکلات معده مانند زخم معده و بالا بودن اسید معده هستند، هرگز توصیه نمی‌شود.

کشمش بی دانه سفید، غالب رقم انگور ملایر

به شهریورماه آغاز برداشت انگور در ملایر می‌رسیم که تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد. همانطور که گفته شد رقم انگور ملایر غالباً کشمش بی دانه سفید است که قابلیت تبدیل به کشمش را دارد و این سبب شده که شهرستان ملایر سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزار تن تولید کشمش داشته باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر از سهم ناچیز شهرستان در صادرات تازه خوری انگور سخن می‌گوید: با توجه به اینکه صادرات ما در تازه‌خوری انگور بسیار ناچیز است، به دنبال کشت ارقام جدید تازه خوری هستیم بنابراین اگر اعتبار بگیریم بر روی پیوند ارقام جدید تازه خوری به باغات قدیمی که بازدهی آن‌ها کاهش یافته، کار خواهیم کرد.

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر نیز درباره خواص تازه خوری انگور بیان می‌کند: انگور دارای ویتامین‌های C، B، A و K و سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر و منیزیم است و به سبب داشتن آنتی اکسیدان و پتاسیم به سلامت قلب و عروق و کاهش فشار خون کمک می‌کند.

وی جلوگیری از یبوست و مشکلات گوارشی را از دیگر خواص انگور برشمرده و می‌گوید: انگور به علت داشتن فیبر و آب فراوان سبب کاهش التهاب روده‌ها و دفع سموم از دستگاه گوارش و نیز سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های چشم مانند آب مرواید می‌شود.

عابدینی ادامه می‌دهد: انگور قرمز سبب تنظیم میزان کلسترول خون می‌شود همچنین به علت داشتن آنتی اکسیدان و فلاونوئید خاصیت ضدسرطان و ضدالتهاب دارد.

کشمش تیزابی

یکی از باغداران ملایری به خبرنگار ایسنا می‌گوید: انگور‌های کشمشی را بعد از برداشت از تاکستان‌ها به صورت خوشه‌ای درون سبد‌هایی می‌چینند سپس سبد‌ها را به مدت سه تا چهار دقیقه درون محلول تیزاب کشمش قرار می‌دهند.

آقای زندی ادامه می‌دهد: این محلول از کربنات پتاسیم، روغن سبزکننده و آب تشکیل شده است و بعد از آن خوشه‌ها را روی گونی‌هایی که از قبل روی زمین پهن کرده اند، می‌چینند به گونه‌ای که به یکدیگر برخورد نکنند.

وی اضافه می‌کند: مدت زمان خشک شدن کشمش‌ها در این روش سه تا چهار روز است و در نهایت پس از آماده شدن این کشمش‌های تیزابی را از خوشه جدا می‌کنند.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی شهرستان ملایر در ادامه بیان می‌کند: کربنات پتاسیم با سست و شکننده کردن پوست انگور، موجب تبخیر سریع‌تر آب موجود در انگور شده و فرآیند خشک شدن آن را سرعت می‌بخشد. عرضه و فروش پودر بی کربنات پتاسیم خارجی که فاقد مجوز بهداشتی واردات باشد، ممنوع است.

کربنات‌های تقلبی

زندی در این باره اعلام می‌کند: امسال ۳۰ گونی ۵۰ کیلویی از انگورهایش توسط تیزابی تقلبی از بین رفته است به طوریکه به جای کربنات پتاسیم، کربنات سدیم وارد بازار کردند که رنگ کشمش‌ها را قرمز کرد و پوک شدند.

آقای ترکاشوند که در روستای می‌آباد مشغول باغداری است، نیز به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این کربنات‌های تقلبی علاوه بر تغییر رنگ کشمش، مدت زمان خشک شدن را افزایش داده به طوریکه هر سال سه روزه کشمش را جمع می‌کردیم، اما امسال هفت روز است که کشمش‌ها روزی زمین مانده و هنوز خشک نشده است.

اما مشکل کجاست؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش در این باره اظهار می‌کند: کربنات پتاسیم را قبلاً اتحادیه تعاونی‌های روستایی کشور که تحت پوشش سازمان تعاون روستایی است، وارد می‌کرد و بدون غل و غش در شرکت‌های تعاون روستا‌ها توزیع می‌شد و تا آن زمان مشکلی در واردات این محصول نبود.

منوچهر رضایی ادامه می‌دهد: در راستای خصوصی سازی، همان مدیر سازمان تعاون روستایی بعد از بازنشستگی، امتیاز واردات این محصول را گرفت و چهار، پنج سال است که در واردات پتاسیم کربنات تقلب صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: کربنات تقلبی را با پتاسیم کربنات مخلوط می‌کنند و به باغدار می‌فروشند، از طرفی قیمت کربنات تقلبی یک دهم قیمت کربنات پتاسیم است و بنده بار‌ها در مکاتبات و جلسات رسمی با استانداری یا حتی سال گذشته با وزیر جهادکشاورزی به این موضوع پرداخته و آن را پیگیری کردم، اما هنوز مشکل حل نشده و هر ساله باغداران و کارخانجات بسیاری متحمل زیان می‌شوند.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم.

اما شاید کلید رفع این مشکل در دست جوانان خوش فکر و نخبه ملایر باشد. طبق گفت‌وگوی هفته گذشته ایسنا با کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری ملایر، نتایج آزمایشات طرح تولید کربنات پتاسیم در این مرکز موفقیت آمیز بوده و آماده تجاری سازی است، اما حالا این جوان خوش فکر که برای احداث کارخانه تولید پتاسیم کربنات مجبور به فروش آپارتمان خود هم شده با مشکلات بانکی مواجه شده و به علت نداشتن سرمایه کافی برای تأسیس کارخانه، کار نیمه تمام رها شده است. قطعاً حمایت چنین طرحی، کشور را در زمینه صنایع تبدیلی انگور خودکفا خواهد کرد و از طرفی دسترنج سبز باغداران آغشته به کربنات تقلبی نخواهد شد.

صادرات کشمش از ملایر

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش در ادامه گفتگو با ایسنا، مطرح می‌کند: تعداد کارخانجات کشمش فعال در سطح شهرستان ملایر ۳۰ واحد است و بسته به عملکرد سالیانه به طور میانگین حدود ۳۰ هزار تن کشمش در این شهرستان تولید می‌شود.

وی به تمرکز واحد‌های کشمش در ملایر اشاره می‌کند و می‌گوید: فرآوری، اشتغالزایی و صادرات کشمش بعضی از مناطق دیگر که نمونه آن را در شهرستان نداریم، هم در ملایر انجام می‌شود و با احتساب این میزان سالانه ۵۰ هزار تن کشمش از شهرستان ملایر خارج می‌شود و عمده بازار هدف ما در حال حاضر کشور‌های عراق، امارات، روسیه، اکراین، لهستان و رمانی هستند.

رضایی احتمال می‌دهد امسال بیماری کرونا تأثیر منفی بر بازار کشمش داشته باشد و خاطرنشان می‌کند: کشمش یک کالای استراتژیک در سبد غذایی مردم نیست و در واقع می‌توان گفت یک کالای تقریباً لوکس محسوب می‌شود. از طرفی شیوع کرونا اقتصاد جهانی را به چالش کشیده و آن را تضعیف کرده که خود سبب کاهش درآمد سالانه مردم شده و در این شرایط مردم بیشتر به دنبال ضروریات هستند، پس این بیماری تأثیر منفی بر بازار کشمش خواهد داشت کما اینکه طی شش ماه گذشته هم داشته است.

کشمش آفتابی و مویز

در ادامه یکی از باغداران ملایری به خبرنگار ایسنا می‌گوید: برای تهیه کشمش آفتابی، انگور کشمش بی دانه سفید را به طور مستقیم در زیر آفتاب و بدون هیچ افزودنی به آن پهن می‌کنند تا خشک شود و بر اثر خشک شدن به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و، چون پروسه خشک کردن آفتابی طولانی‌تر است، تعداد معدودی از باغداران آفتابی تهیه می‌کنند و اگر به جای انگور کشمش بی دانه سفید از انگور شاهانی در این پروسه استفاده شود به آن مویز می‌گویند.

خواص کشمش

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر از خواص کشمش برای خبرنگار ایسنا می‌گوید: کشمش سرشار از عناصری مانند آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه B است همچنین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون (روده بزرگ) جلوگیری می‌کند و خوردن چند عدد کشمش در روز موجب جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و نیز تقویت حافظه خواهد شد.

عابدینی با بیان اینکه کشمش به علت داشتن سلنیوم سبب حفظ سلامت پوست می‌شود، تأکید می‌کند: کشمش به علت داشتن فیبر سبب کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها و نیز به علت داشتن پتاسیم سبب کاهش فشارخون می‌شود.

مویز سرشار از آنتی اکسیدان

وی مویز را بهترین و پرخاصیت‌ترین نوع کشمش عنوان می‌کند چراکه آنتی اکسیدان موجود در آن دو برابر کشمش معمولی است و به همین علت تأثیر آن در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و سرطان بیشتر از دیگر انواع کشمش است.

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از پیری زودرس، درمان کم خونی، درمان پوکی استخوان، تقویت کننده اعصاب، افزایش قدرت یادگیری، کمک به سلامت قلب و چشم، پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها را نیز از جمله خواص مویز برشمرد.

روستایی با قدمت دوره ماد‌ها

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر نیز در گفتگو با ایسنا، از روستای مانیزان می‌گوید: روستای مانیزان از توابع بخش مرکزی شهرستان ملایر در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در محور دره جوزان که نظام تولید انگور آن ثبت جهانی شده، واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۵۰ متر است. همجواری با منطقه حفاظت شده لشگردر، آب و هوای معتدل و وجود رودخانه مانیزان در جنوب روستا، عامل مهمی در ایجاد پتانسیل‌های گردشگری و جذب گردشگران شده است.

ابراهیم جلیلی ادامه می‌دهد: نام روستا از دو بخش «مان» به معنای خانه و «زان» که پسوند مکان است، تشکیل شده البته بعضی دیگر عقیده دارند «مانی» به معنای بی مانندی است و شاید، چون این روستا حال و هوای خوبی دارد و بی مانند است این نام را برآن نهاده اند. برخلاف مردم شهرستان ملایر، اهالی این روستا به زبان آذری سخن می‌گویند و مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

وی می‌گوید: طبق برآورد انجام شده از خانه‌های اربابی موجود در روستا، قدمت سکونت آن را به دوران ماد‌ها نسبت دادند و بنای فعلی آن با حکومت فتحعلی شاه قاجار مقارن شده است. حدود ۱۲۰ هکتار زمین‌های زراعی روستا باغ و قلمستان است و این سبب شده که شغل اهالی اغلب باغداری باشد.

شیره‌پزی

در ادامه روش تولید شیره را سیدوهاب حائری که دهیار روستای مانیزان است، برای خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد.

روستای مانیزان حدود ۳۸۶ نفر جمعیت دارد و با توجه به اینکه معمولاً هر خانواده یک کارگاه شیره پزی در خانه خود دارند، حدود ۱۲۰ کارگاه شیره پزی در این روستا وجود دارد. اهالی روستا برای پخت شیره تا اوایل پاییز صبر می‌کنند که انگور‌ها خوب رسیده و شیرین شوند چراکه هر چه رسیده‌تر باشند شهد بیشتری دارند و شیره بیشتر و با کیفیت تری تولید می‌کنند.

از هر سه تا چهار کیلو آب انگور یک کیلو شیره می‌توان تهیه کرد. برای تهیه شیره انگور‌های کشمشی را پس از شست و شو، در حوضچه‌های مخصوصی با چکمه لگد می‌کنند تا آب انگور از ناودان متصل به حوضچه به درون تقار‌های گلی بزرگ سرازیر شود.

اهالی روستا برای اینکه ناخالصی و تفاله‌های انگور با آب آن مخلوط نشود، بوته‌های علفی صحرایی که در اصطلاح محلی به آن جارو خاری می‌گویند را زیر انگور‌ها و روی یک تخته چوبی درون حوضچه قرار می‌دهند.

هر تقار گلی حدود ۱۰۰ کیلو آب انگور را در خود جای می‌دهد و به ازای هر ۱۰۰ کیلو آب انگور پنج کیلو خاک شیره به آن اضافه می‌کنند و تا صبح روز بعد به آن دست نمی‌زنند البته باید گفت که خاک شیره را معمولاً حرارت می‌دهند سپس به آب انگور اضافه می‌کنند چراکه خاک حرارت ندیده باعث گل‌آلود شدن آب انگور می‌شود.

خاک شیره، خاکی است به رنگ روشن و شبیه خاک آجر که آن را از کوه‌های مانیزان و دره جوزان تهیه می‌کنند. این خاک املاح موجود در آب انگور را در خود حل کرده و در اصطلاح زنان روستا آب انگور بریده شده و املاح به صورت لایه‌ای روی آب آن قرار می‌گیرد، که این لایه را جدا می‌کنند و آب انگور را با پارچه‌هایی تمیز و مخصوص صاف می‌کنند.

آبی که پس از جدا کردن املاح آن توسط خاک شیره و عبور از صافی به دست می‌آید مانند اشک چشم زلال است و حاصل دست رنج زنان روستایی است که حالا باید روی اجاق قرار بگیرد.

زنان روستایی در کنار شعله‌های آتش صبورانه پخت شیره را آغاز می‌کنند و با دستان پینه بسته مداوم آن را هم می‌زنند تا سر نرود. حرارت نباید خیلی بالا باشد چراکه رنگ شیره را تیره می‌کند. بعد از پخت و رسیدن به غلظت مناسب شیره عسلی به دست خواهد آمد.

نوع دیگری از شیره که در روستای مانیزان توسط زنان زحمت کش روستایی تهیه می‌شود، شیره سفید است که برای تهیه آن، شیره عسلی را با پارو‌های چوبی به مدت پنج تا شش شبانه روز، روزی چند ساعت هم می‌زنند تا زمانی که به رنگ سفید درآید و غلیظ شود. اگر مقدار شیره زیاد باشد برای هم زدن آن از دریل‌هایی استفاده می‌کنند که مردان خوش ذوق روستا پنجه‌هایی آهنی به سر آن وصل کردند، وسیله‌ای شبیه به همزن برقی.

طی گفت‌وگوی ایسنا با کارشناس مسئول مرکز رشد و فناوری شهرستان ملایر، یکی از ایده‌های مطرح شده در این مرکز استفاده از فیلتر به جای خاک شیره در کارگاه‌های تولید شیره است که می‌تواند سبب افزایش صادرات این محصول شود که در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی است.

شیره پزی مانیزان ثبت ملی است

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر در ادامه به شیره پزی اهالی روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: مراسم شیره پزی انگور مانیزان در تاریخ هفتم دی ماه سال ۹۰ در فهرست آثار ناملموس ثبت ملی شده و از سال ۸۹ تا به حال ۱۰ دوره جشن شیره پزی در روستای مانیزان برگزار شده است، اما امسال متأسفانه به علت شیوع کرونا و مصادف شدن با ماه صفر امکان برگزاری جشن شیره پزی و اجرای برنامه‌های شاد نیست البته برنامه‌ای تحت عنوان «مثبت ملایر» که ضبط آن در کارگاه‌های شیره پزی آغاز شده، از شبکه استانی به روی آنتن خواهد رفت.

جلیلی همچنین از برگزاری مسابقه شیره برتر خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: این مسابقه با مسئولیت روستای دره جوزان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور تعداد محدودی، روز چهارشنبه نهم مهر ماه ساعت ۱۰ برگزار خواهد شد.

پخت باسلوق در ملایر

مهارت تهیه باسلوق در ملایر در تاریخ ۲۲ اسفندماه سال ۹۴ در فهرست آثار ناملموس ثبت ملی شده است. حاجیه قلعه باباخانی که چند سال است به پخت شیره و مشتقات آن مشغول است، به خبرنگار ایسنا از نحوه پخت باسلوق می‌گوید: برای تهیه باسلوق نشاسته‌ای زمانی که شیره روی اجاق کاملاً غلیظ نشده و به اصلاح زنان روستایی سوزن جوش می‌زند، نشاسته‌ای را که در مقداری آب سرد حل شده به آن اضافه می‌کنند و مدام هم می‌زنند تا یکدست شود سپس بسته به ذائقه شخصی مغز بادام یا گردو و یا پودر نارگیل به آن اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا به آرامی سرد شود.

وی با بیان اینکه اگر به جای نشاسته از آرد بلغور گندم در پخت باسلوق استفاده شود، باسلوق ترخینه‌ای تهیه خواهد شد، ادامه می‌دهد: زنان و دختران این دیار برای تهیه سجوق که نوع دیگری از باسلوق است، مغز گردو‌ها را با حوصله از نخ رد می‌کنند و این مغز گردو‌های آویزان شده از نخ را به درون دیگ باسلوق در حال پخت می‌برند و بیرون می‌آورند سپس روی بند‌هایی آویزان می‌کنند تا کاملاً خشک و آماده خوردن شوند.

شیره انگور داروی کم خونی

کارشناس مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملایر از خواص شیره انگور می‌گوید: شیره انگور در درمان کم خونی به ویژه کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است همچنین دارای خاصیت پاک کنندگی بوده به طوریکه مصرف آن سبب دفع اوره و اسید‌های غیرمفید بدن می‌شود و نیز افزایش دهنده عضلات است.

وی به ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان موجود در شیره انگور اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شیره انگور در حفظ سلامت پوست و نیز درمان ضعف اعصاب و درد‌های رماتیسم و امراض شریانی بسیار مؤثر است.

تفاله‌هایی که سرکه می‌شوند

دهیار روستای مانیزان می‌گوید: تفاله‌های انگور را بعد از آبگیری به درون ظرف‌هایی می‌ریزند سپس در ظرف را برای مدتی می‌بندند تا تخمیر الکلی توسط مخمر‌ها انجام شود، بعد آن را جوشانده و صاف می‌کنند. سرکه‌ای که از این طریق به دست می‌آید، سرکه‌ای خالص و بدون هیچ نوع ماده افزودنی است که برای تهیه انواع ترشی از آن استفاده می‌شود.

معجزه سرکه انگور

عابدینی می‌گوید: سرکه انگور سبب از بین بردن باکتری‌های مضر دستگاه گوارش و دفع انگل‌های روده می‌شود و مصرف موضعی آن به درمان زخم‌های عفونی و انواع سوختگی کمک می‌کند و نیز شستشوی پا با سرکه انگور سبب رفع بوی بد آن می‌شود.

وی درمان سردرد‌های مزمن و صفراوی و نیز بهبود متابولیسم کبد به واسطه افزایش سوخت و ساز در کبد را از دیگر معجزه‌های سرکه انگور عنوان می‌کند و می‌گوید: سرکه انگور به ویژه انگور قرمز غنی از آنتی اکسیدان است بنابراین تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن است همچنین عملکرد قلب را به علت داشتن پتاسیم بالا و سدیم پایین بهبود می‌بخشد.

داربستی کردن باغات انگور ملایر

در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی باغات انگور ملایر سیستم کاشت خزنده بوده و اصلاح این سیستم و احداث باغات به روش ایستاده یک ضرورت است.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اجرای طرح فراز با هدف احداث یا نوسازی ۵۰۰۰ هکتار باغ انگور به روش داربستی، یکی از اولویت‌های مهم در سند راهبردی توسعه این شهرستان و تأثیرگذار در اقتصاد مقاومتی با چشم‌انداز پنج ساله است که اجرای آن از سال ۹۶ در باغات شهرستان آغاز شده و در طول برنامه سه ساله اجرای ۶۰۰ هکتار در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته حدود ۸۰ هکتار از باغات شهرستان با کمک تسهیلات سازمان جهادکشاورزی و استانداری به شیوه داربستی تغییر وضعیت داده اند و امسال نیز برای ۱۵۰ هکتار باغات شهرستان تقاضای تغییر وضعیت داریم، اما متأسفانه تسهیلات لازم برای اجرای طرح فراز در این باغات، هنوز ابلاغ نشده است.

مزایای باغ داربستی

رئیس پژوهشکده کشمش و انگور ملایر در ادامه می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد تاکستان‌های شهرستان به صورت خزنده (غیرداربستی) هستند که در این باغات از روش زیرخاک کردن بوته‌ها برای جلوگیری از خسارت سرما زدگی استفاده می‌شود، اما این امر نه تنها سبب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود، در برخی از موارد از طریق خسارت به تنه درخت می‌تواند سبب گسترش بیماری شود.

دکتر مجید رستمی‌بروجنی یکی از مهمترین روش‌های پرورش انگور در کشور‌های توسعه یافته را روش داربستی می‌داند و ادامه می‌دهد: این روش پرورش انگور در قالب طرح فراز، در سطح باغات شهرستان ملایر آغاز شده است و با اجرای این طرح مدیریت تاکستان‌ها به سهولت امکان پذیر خواهد شد.

وی کنترل آفات و بیماری ها، افزایش امکان استفاده از ماشین آلات در تاکستان و در نهایت افزایش سرعت عملیات برداشت محصول با هزینه کمتر را از جمله مزایای تاکستان‌های داربستی عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: علاوه بر این در تاکستان‌های داربستی امکان استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار بیشتر است که این امر خود موجب افزایش کارآیی مصرف آب می‌شود.

به گزارش ایسنا، کمک به اجرای طرح فراز در کنار دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، از جمله مسائل مطرح شده در سفر دو هفته پیش اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به ملایر بود و در نشست شورای اداری این شهرستان مقرر شد طی دو هفته آینده در کمیسیونی با حضور استاندار و وزرا و معاونان مربوطه تمامی مشکلات مطرح شده در حوزه کشاورزی صورت جلسه و پیگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار