دانشمندان دریافته اند که ترکیبات لوبیای سویا برای درمان سرطان استخوان و عوارض جانبی آن مفید است.
کد خبر: ۹۰۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰ 03 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پژوهشگران در سال‌های اخیر فواید مصرف لوبیای سویا را اثبات و تاکید کرده اند که مصرف آن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروق خونی، چاقی و سرطان را کاهش می‌دهد.

در پژوهشی جدید دانشمندان دانشگاه ایالت واشنگتن دریافته اند که لوبیای سویا می‌تواند برای بهبود زخم‌های سرطان استخوان مفید باشد.

این پژوهش که در فصلنامه اوکتا بیوماترلا منتشر شده نشان می‌دهد که انتشار آهسته ترکیبات شیمایی موجود در لوبیای سویا در یک ماکت استخوان با استفاده از پرینت سه بعدی، باعث کاهش سلول‌های سرطان استخوان و ساخت سلول‌های سالم و نیز کاهش التهابات مضر شد.

ساسمیتا باس پژوهشگر اصلی این پژوهش می‌گوید: تحقیقات زیادی در زمینه ترکیبات پزشکی طبیعی در دستگاه‌های زیست پزشکی با استفاده از این دارو‌های طبیعی انجام نشده است. این موضوع می‌تواند از عوارض جانبی درمان بکاهد یا این عوارض را حذف کند.

 

در بیشتر موارد کودکان و جوانان به این بیماری مبتلا می‌شوند و علی رغم پیشرفت‌های پزشکی، سرطان استخوان متاستاتیک دومین دلیل اصلی مرگ کودکان با سرطان در آمریکاست.

درمان این بیماری از طریق خارج کردن تومور و شیمی درمانی انجام می‌شود؛ همچنین باید بخش زیادی از استخوان را خارج و ترمیم کرد که غالبا بیماران براثر آن دچار التهابات زیاد می‌شوند و درنتیجه بهبود بیمار کند می‌شود.

پژوهشگران علاقمند هستند تا راه‌های درمانی ساده‌تر و کم عارضه‌تر به ویژه پس از جراحی و هنگام استفاده از دارو‌های سخت برای جلوگیری از رشد تومور را پیدا کنند.

تیم تحقیقاتی باس پژوهش خود را مبتنی بر مهندسی بافت استخوان به عنوان استراتژی جایگزین برای ترمیم استخوان با استفاده از مبانی دانش مواد و تکنولوژی صنایع پیشرفته برای توسعه دستگاه‌های زیست پزشکی تاثیرگذار انجام داده اند.

در بخشی از این پژوهش پژوهشگران با استفاده از پرینت سه بعدی پزشکی از لوبیای سویا استفاده کرده اند؛ به گونه‌ای که ترکیبات لوبیای سویا را به آرامی در نمونه‌های حاوی سرطان استخوان و نیز استخوان‌های سالم پخش کرده اند.

لوبیای سویا حاوی مقادیری ایزوفلاون و هرمون استروژن مشتق شده از گیاهان است که مانع از رشد سلول‌های سرطانی در بسیاری از انواع سرطان می‌شود بدون آنکه برای سلول‌های سالم مضر باشد. همچنین ثابت شده است که ایزوفلاون‌ها سلامت استخوان‌ها را تقویت و چه بسا از پوکی آن جلوگیری می‌کنند.

یکی از ترکیبات لوبیای سویا باعث کاهش پویایی سلول‌های سرطانی به میزان ۹۰ درصد پس از گذشت ۱۱ روز شد و در همین حین دو ترکیب دیگر آن سرعت رشد سلول‌های سالم استخوان را تسریع کردند.

 

علاوه براین استفاده از ترکیبات سویا در نمونه‌های حیوانی از التهابات آن‌ها کاست که این موضوع برای سلامت استخوان و بهبود کلی بیمار مفید است.

باس می‌گوید: این نتایج درک ما برای رسیدن به شیوه‌های درمانی جدید برای پیوند استخوان و دارو‌های آن تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار