رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: علی عسکری تا بعد از انتخابات ۱۴۰۰ در سمت ریاست صداوسیما می‌ماند / ایده قدیمی «رئیس‌جمهور ـ معاون اول» قطعا در ۱۴۰۰ اجرا نمی‌شود / سفیر روسیه در تهران: برای تحویل اس۴۰۰ مشکلی نداریم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰ 04 October 2020


رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش محسن رضایی به پیروزی پرسپولیسی‌ها و کنایه به عربستان
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  در واکنش به پیروزی تیم پرسپولیس در مقابل تیم النصر عربستان و صعود به فینال جام باشگاه‌های آسیا، با انتشار عکسی از تیم پرسپولیس در صفحه اینستاگرامش با هشتگ های عیسی آل‌کثیر و پرسپولیس و ایران نوشت: جوانان غیرتمند باشگاه مردمی پرسپولیس راهیابی‌تان به فینال و پیروزی‌تان بر تیم نورچشمی آل‌سعود عربستان را به ملت شریف ایران، سرمربی جوان ایرانی آقای یحیی گل محمدی، کادر فنی باشگاه و آقای عیسی آل کثیر  که به شکل غیر فنی و سیاسی قبل از شروع بازی محروم شد، تبریک می‌گویم و از خداوند برای‌تان تدوام موفقیت‌ها را می‌خواهم. از طرف دیگر رفتار صدام گونه عربستان با شهروند شایسته خوزستان قهرمان، بیانگر روح غیر اسلامی و خباثت درونی آنهاست.

«ناامن کردن فضا برای بدحجاب‌ها»، تعبیر درستی نبود
امام جمعه موقت اصفهان گفت: فقط برای نیروی انتظامی در قانون وظایفی در نظر گرفته شده که می‌تواند برای بدحجابان تنبیه‌هایی را در نظر بگیرد؛ آن ‌هم در حدی که قانون مشخص کرده است و این طور نیست که فضا را برای زنان ناامن کنیم و آنان بدانند فضای جامعه برایشان ناامن است و دیگر از منزل خارج نشوند؛ بنابراین معتقدم تعبیر استفاده شده، تعبیر درستی نبوده است. حجت الاسلام رهبر در پاسخ به این که «روز جمعه امام جمعه اصفهان از تریبون نماز جمعه خواستار ناامن کردن فضا برای زنانی شد که ایشان از آنان به عنوان «افراد بدحجاب» یاد کرده است و با توجه به سابقه تلخی که در اصفهان وجود دارد و با درنظرگیری شرایط امروز کشور، نظرتان درباره بیان این مطالب چیست؟» گفت: شخصا به‌دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی است که به عنوان امام جمعه در اصفهان حاضر نشدم و نمی‌دانم این اظهارات از سوی کدام یک از ائمه جمعه مطرح شده، ولی آنچه می‌گویم مطالبی کلی درباره موضوع حجاب است. من کتابی ۴۰۰ صفحه‌ای درباره حجاب و عفاف نوشته و با ادله مختلف در آن کتاب اثبات کرده‌ام که در ماجرای حجاب، گام نخست فرهنگسازی است. زنان باید در دانشگاه‌ها توجیه شده و متوجه چرایی درنظرگیری حجاب در دین اسلام شده و بدانند که رعایت آن، به نفع خودشان است. بدانند که بدحجابی افتخار نیست، بلکه کسر شأن زنان است. تا زمانی که در موضوع حجاب فرهنگسازی لازم نشده باشد و دانشگاه و رسانه و سایر نهادها پای کار حاضر نباشند، اقدامات دیگر موثر نخواهد بود. البته زمانی ممکن است برخی لجاجت کنند و هنجارهای جامعه را زیرپا بگذارند که در آن زمان نیز برای نیروی انتظامی وظایف قانونی درنظر گرفته شده ولی این نیست که فضای جامعه را برای زنی که بدحجاب است، ناامن کنیم و او در جامعه امنیت جانی و ناموسی نداشته باشد؛ بنابراین ناامن کردن به این معنا و مفهوم درست نیست اما ارشاد و فرهنگسازی امری لازم و ضروری است.

علی عسکری تا بعد از انتخابات ۱۴۰۰ در سمت ریاست صداوسیما می‌ماند
محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، در توئیتی اعلام کرد که عبدالعلی علی عسکری، رئیس این سازمان تا سال بعد از انتخابات ۱۴۰۰ در سمت خود باقی خواهد ماند. او در توئیتر خود نوشت: مرداد پارسال هم در پاسخ به شایعه‌سازی یکی از توییت بازان اصلاح‌طلب عرض کردم خیالتان راحت آقای #علی_عسکری تا بعد از انتخابات۱۴۰۰ هست؛ الان هم همین را می‌گویم و اضافه می‌کنم برای بعد از ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های رییس #رسانه_ملی و گروه‌شان تنظیم شده است. او در ادامه نوشت: معاونت حقوقی سازمان هم به‌ زودی در دادگاه در خدمت برادری که برای چندمین بار با نشر اکاذیب اذهان همکاران سازمانی و مخاطبان بیرونی را مشوش می‌کند، خواهد بود.

توضیحات استاندار تهران درباره آمار متناقض فوتی های کرونایی پایتخت
انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جمع خبرنگاران گفت: آمار فوت شدگان قطعی بیماری کرونا در روز گذشته ۶۸ نفر بوده است و احتمالا آمار اعلامی از سوی اعضای شورای شهر شامل افراد مشکوک نیز می‌شود و آمار افراد قطعی نیست. این در حالی است که ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران صبح امروز در جلسه شورای شهر اعلام کرد که ۱۶۸ نفر در تهران بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باخته‌اند.

اکبر طبری درخواست فرجام خواهی داد
محمد علی داداشی وکیل اکبر طبری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از زمان صدور حکم موکلم ۲۰ روز مهلت داشتیم تا فرجام خواهی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم کنیم که روز گذشته فرجام خواهی موکل من در دیوان عالی کشور به ثبت رسید. وکیل اکبر طبری ادامه داد: خلاصه‌ای از دلایل خود را پیرامون اینکه حکم با قوانین و اصول دادرسی در تعارض بوده است، در فرجام خواهی خود نوشته‌ایم. داداشی ادامه داد‌: فرجام خواهی خود را در ۳۱ صفحه و با ۲۷ صفحه ضمائم به ثبت رسانده‌ایم، زیرا هر چهار مورد اتهامات موکل بنده با ایرادات جدی روبرو بوده است. وی تصریح کرد: موکل بنده در افکار عمومی مجازات شده و آینده او به دست قضات دیوان عالی کشور مشخص می‌شود و فرجام خواهی او به ثبت رسیده است.


واکنش تند یک نماینده به انتقاد آشنا از «سفرهای انتخاباتی»

اردشیر مطهری در توئیتی خطاب به حسام الدین آشنا نوشت: اگر کار نمی کنید و نگران زخم بستر خودتان و درد و رنج مردم نیستید، جای تعجب ندارد…

ظریف: خیالشان راحت، کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم/کنایه پرسپولیسی محسن رضایی به عربستانی‌ها/امام جمعه بجنورد: خبر منتشرشده از من درباره ناامن کردن فضای جامعه برای بدحجاب‌ها کذب است

امام جمعه بجنورد: خبر منتشرشده از من درباره ناامن کردن فضای جامعه برای بدحجاب‌ها کذب است
امام جمعه بجنورد خبر منتشره مبنی بر درخواست وی از ناجا برای ناامن کردن زندگی بدحجابان را که از سوی برخی خبرگزاری ها منتشر شده بود، تکذیب کرد. آیت الله یعقوبی در پاسخ خبرنگار خراسان که از صحت و سقم آن پرسید، گفت: من به شدت این خبر را تکذیب می کنم و این خبر کذب محض و نوار خطبه ها نیز موجود است و هر کس بخواهد می تواند از آن استفاده کند. علاوه بر آن خطبه ها از صدا و سیمای استان پخش شده و در سایت آن ها نیز موجود است. نماینده ولی فقیه گفت: در خطبه ها به وظیفه نیروی انتظامی اشاره کردم و از آن ها خواستم که شرایط را برای اشرار و کسانی که باعث ناامنی در اجتماع می شوند به شدت ناامن کنند تا خانواده ها و مردم احساس امنیت بیشتری داشته باشند. امام جمعه بجنورد همچنین افزود: با توجه به برخی منکرات به مساله بدحجابی اشاره کردم و گفتم نباید با بدحجاب ها برخورد فیزیکی کرد بلکه خانم های محجبه باید با حضور خود میدان را از آنها بگیرند و با اخلاق حسنه آن ها را دعوت به معروف کنند. وی تاکید کرد: اعتقاد دارم باورها به زور اصلاح نمی شوند و اصلاح باورها نیازمند کار فرهنگی است و لذا با برخورد فیزیکی به هیچ عنوان موافق نبوده و نیستم.

سفیر روسیه در تهران: برای تحویل اس۴۰۰ مشکلی نداریم
لوران جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگو با روزنامه رسالت اعلام کرده که مشکلی برای تحویل اس ۴۰۰ به ایران ندارند. جاگاریان گفت: همانطور که می‌دانید اس ۳۰۰ تحویل داده شد. روسیه برای تحویل اس۴۰۰ هم مشکلی ندارد و از ابتدا هم مشکلی نبود.

محسن هاشمی: تهران باید دو هفته کامل تعطیل شود
محسن هاشمی پیش از آغاز دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: ابتدا پیروزی تیم پیروزی بر النصر عربستان را که در جدالی نابرابر اتفاق افتاد به شهروندان عزیز تبریک می‌گویم و امیدوارم که بتوانند در فینال آسیا پیروز شوند.رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این که محدودیت‌های کرونایی تهران برای یک هفته اعمال شد و آنچه مدنظر شهروندان بود به اجرا درنیامد، گفت: باید تعطیلی دو هفته‌ای کامل برای تهران در نظر بگیریم و این می‌تواند خیلی موثر باشد و زنجیره بیماری را کاملا از بین ببرد. معمولا می‌گویند تعطیلات یک هفته‌ای جواب نمی‌دهد چرا که زنجیره کرونا دو هفته است و قرنطینه نیز دو هفته‌ای است. من متوجه نشدم که چرا جناب آقای زالی یک هفته درخواست برای کم کردن فعالیت‌ها اعلام کردند و حالا که درخواست کردند خواهش می‌کنیم آن را دو هفته‌ای کنند تا مشکل عمیق‌تر حل شود.

ظریف: خیالشان راحت، کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم
روزنامه کارگر نوشت: از پله های دفتر وزیر در وزارت خارجه وقتی بالا می رفتم به این موضوع می اندیشیدم که در برابر محمد جواد ظریف قبراق و همیشه حاضر جواب که مانند خودم از تن صدای نسبتا بالایی هم برخوردار است چقدر دوام می آورم؟ وقتی مراسم تشریفات تمام شد و وارد سالن منتهی به دفتر وزیر خارجه شدیم، دیدم که مانند استقبال های همیشگی از دیپلمات های جهان، دم درب ورودی ایستاده و انتظارمان را می کشد. رسمی و موقر مانند همیشه ولی با ماسک. در حین مصاحبه ولی از آن شور و هیجان همیشگی وزیر خارجه چندان خبری نبود و خستگی در چشم هایش موج می زد. آهنگ کلامش هم جز یک مورد که درباره انگلستان سخن می گفت، به سختی بالا می آمد. کاملا مشخص بود تحت فشار است. مخصوصا آنجا که گفت خیالشان راحت باشد کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نمی شوم، بگذارید کارم را انجام دهم! نمی دانم چه شد که ناخودآگاه به یاد مرحوم عباس امیرانتظام افتادم که پس از بیست سال زندان به قول خودش از اوین اخراجش کردند؛ به جرم بی گناهی. این تشبیه وقتی به اوج رسید که محمدجواد ظریف گفت: قبل از کاندیداتوری رئیس جمهور روحانی در سال ۱۳۹۲ گفته بودم هرکس به سمت حل و فصل پرونده هسته ای حرکت کند، قربانی خواهد شد و نه قهرمان. البته اگر نتوانستند با ظریف هم آن کنند که با انتظام انجام شد بی تردید دلیلی نداشت، جز آنکه در بین بخش بزرگی از ملت ایران قهرمان شد؛ هرچند می توان از سکوت هایی که نباید می کرد و یا اعلام مواضعی که نباید می گرفت، انتقاد داشته باشیم ولی بی تردید حکایت ظریف با تمام وزرای خارجه قبل از خودش کاملا متفاوت است.

ایده قدیمی «رئیس‌جمهور ـ معاون اول» قطعا در ۱۴۰۰ اجرا نمی‌شود
علی صوفی در واکنش به خبر استراتژی اصلاح طلبان برای معرفی «رئیس جمهور-معاون اول» در انتخابات ۱۴۰۰ به نامه نیوز گفت: این مساله قطعا تصمیم تشکیلاتی نیست چون اساسا الان تشکیلاتی در جریان اصلاحات وجود ندارد که بخواهد چنین تصمیمی بگیرد. وی افزود: شورای عالی سیاستگذاری می توانست چنین تصمیمی بگیرد اما در حال حاضر تعطیل است و جلساتش برگزار نمی شود؛ بنابراین؛ صحبت آقای خباز نظر شخصی بوده است. البته ناگفته نماند که در ادوار گذشته بین اصلاح طلبان چنین ایده ای مطرح بود که نامزد اصلاحات معاون اول خودش را هم معرفی کند تا دو نفری با هم مباحث انتخاباتی را پیش ببرند اما در نهایت این ایده به جمع بندی و تصمیم گیری منتهی نشد. دبیرکل حزب پیش روی اصلاحات با بیان اینکه اصلاح طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ قطعا راهبرد «رئیس‌جمهور-معاون اول» را به اجرا درنمی آورند، تأکید کرد: وقتی کاندیدای اصلاح طلب معرفی شود، لزومی ندارد برای او معاون اول هم تعیین کنند، چون وقتی رأی بیاورد، معاون اول و وزیرانی را تعیین می کند که مورد تأیید اصلاح طلبان خواهند بود. وی با بیان اینکه لازم نیست اصلاح طلبان برای نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری شرط معرفی معاون اول را بگذارند، ادامه داد: این قید و شرط باید در سال ۹۲ و ۹۶ برای آقای روحانی اجرا می‌شد، اما همان زمان هم این اتفاق نیفتاد. حالا که بنای اصلاح طلبان حمایت از یک نامزد اختصاصی است، چنین شرط گذاری برای او موضوعیت ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :