استاندار مازندران گفت: محورهای توسعه در استان‌های ساحلی بر پایه اقتصاد دریا و دریا محوراست.
کد خبر: ۹۰۶۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 05 October 2020

احمد حسین زادگان در حاشیه بازدید از یک واحد بزرگ پرورش ماهی در قفس در صلاح الدین کلای بخش مرکزی نوشهر در جمع خبرنگاران،با اشاره به اینکه محورهای توسعه در استان‌های ساحلی بر پایه اقتصاد دریا و دریا محوراست، اظهارکرد: البته هنوز بسیاری از ظرفیت های بالقوه ای که در دریا وجود دارد را نتوانستیم در حد انتظار بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این عدم بهره برداری به عدم آزادسازی سواحل برمی‌گردد،افزود: البته این موضوع در یک سال گذشته در اولویت قرار گرفت و اکنون ۸۵ درصد سواحل مازندران آزادسازی شده است و باقیمانده ۱۵ درصد نیز تا پایان دولت و تا جایی که امکان آزادسازی باشد انجام می شود.

استاندار مازندران تصریح کرد: تا زمانی که آزادسازی سواحل به نحو مطلوب انجام نگیرد و راه‌های دسترسی ما به دریا برقرار نشود، نمی‌توان از ظرفیت دریا بهره کافی برد.

حسین زادگان گفت: رودخانه های مختلفی در سطح استان مازندران به دلیل مشکلات زیست محیطی برای تکثیر طبیعی بچه ماهی مناسب نیست.

وی ادامه داد: باید بخشی از تکثیر طبیعی در رودخانه ها انجام شود و و این بستر خوبی برای قایق ها و شناورها است تا با پهلوگیری بتوانند ارتباط خوبی با اسکله‌ها برقرارکنند.

استاندارمازندران خاطرنشان کرد: با همین نگاه بیش از ۱۴۰ نقطه برای ایجاد اسکله ها جهت پشتیبانی پروژه های پرورش ماهی در قفس شناسایی شد.

حسین زادگان به اهمیت این اسکله‌ها جهت پرورش ماهی و نیز بازگشایی مسیر برای ورزش های تفریحی مردم به سمت دریا اشاره کرد وگفت: امکان تولید محصولات شیلاتی هم از این طریق فراهم می شود.

وی با بیان اینکه تجربه های موفقی از پرورش ماهی در قفس داریم که می‌تواند تحول اقتصادی و اشتغالزایی ایجاد کند، تاکید کرد: برای تجهیزات پرورش ماهی در قفس تا پیش از این وابسته به تکنولوژی خارج از کشور بودیم اما با حمایت های دولت برای پرداخت تسهیلات، اکنون پروژه‌های پرورش ماهی در قفس با استفاده از تکنولوژی تولید قفس در داخل انجام می شود.

این مسئول بیان کرد: با بومی سازی تکنولوژی ساخت قفس پرورش ماهی در دریا که با قیمت کمتر و با تایید شیلات از لحاظ کیفیت صورت می گیرد،اکنون می توان در دیگر زمینه های پرورش آبزیان حتی ماهیان قزل آلا و سردابی و نیز ماهیان خاویاری فعالیت کرد.

حسین زادگان گفت: بازنگری در بحث زیست محیطی در این زمینه نیز اهمیت دارد و ارزیابی‌های شیلات هم باید به‌روز باشد تا موانع در این مسیر برداشته شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار