مرور روزنامه‌های چهارشنبه شانزدهم مهرماه
اصل و حاشیه لغو جلسه سران قوا، موضع ایران در قبال جنگ قره‌باغ از زبان سخنگوی دولت، احتمال برپایی بیمارستان صحرایی، رویارویی مسکو و آنکارا در میدان قره‌باغ، احتمال آتنی شدن اقتصاد ایران، دادگاه محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر، مولاوردی محاکمه شد، همسرش بازداشت! رویارویی روحانی-قالیباف و فرار مالیاتی سخت‌تر می‌شود؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۹۰۷۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 07 October 2020

 به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز در حالی چاپ و منتشر شدند که  تیترهای مرتبط با اربعین حسینی در صفحات نخست بیشتر روزنامه ها به چشم می خورد.  موضع ایران در مقابل جنگ قره باغ، اصل و حاشیه لغو جلسه سران قوا و تک و پاتک مشاوران روحانی و قالیباف و جنگ قره باغ نیز در روزنامه های امروز برجسته شده است.

 
 

 در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛

  کسانی که باید استیضاح شوند

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: در فضای مجازی دیدم یکی از روزنامه‌ها این جمله را از رئیس مجلس تیتر کرده بود: «حفظ پول ملی وظیفه مسئول قوه مجریه است.»

اصل این مطلب که مسئول قوه مجریه وظیفه دارد پول ملی را حفظ کند، حرف درستی است ولی شرط هم دارد. متاسفانه رئیس مجلس در صحبتی که از او نقل شده، این مطلب را بدون اینکه درباره شرطش سخنی بگوید به زبان آورده است.

شرط حفظ ارزش پول ملی توسط رئیس قوه مجریه اینست که دست و پای او را نبندند و به او این فرصت را بدهند که با استفاده از ابزارهای قانونی و بین‌المللی به وظایف خود عمل کند. یکی از این ابزارها، استفاده از امکانات بانکی و تعامل در عرصه‌های مالی بین‌المللی است که مقررات مربوط به FATF از آن جمله است. بیش از دو سال لوایح مرتبط با FATF بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی، در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردان ماندند و با اینکه هیچ دلیل روشن و قابل استنادی برای رد کردن آن‌ها وجود نداشت، سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر به تایید آن‌ها نشد و با این کار خود، درهای مراودات بانکی بین‌المللی و مالی را به روی ایران بست و شرایط غیرقابل تحمل امروز را به وجود آورد.

کسانی که باید استیضاح شوند/آل‌کثیر نمی‌دانست، شما که می‌دانید! /تا ۱۴۰۰ انتخابات صبوری کنید

در همان زمان که لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام سرگردان بودند، رسانه‌ها، صاحبنظران اقتصادی و دولتمردان بارها هشدار می‌دادند که عدم تایید این لوایح موجب پیدایش مشکلات زیادی برای روابط مالی کشور با خارج خواهد شد و به انسداد راه‌های تبادل مالی ایران در سطح بین‌المللی منجر خواهد گردید ولی افرادی از اعضاء مجمع تشخیص مصلحت نظام که عوامل اصلی جلوگیری از تایید بی‌دلیل این لوایح بودند، می‌گفتند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود و عدم تایید این لوایح هیچ تاثیری در تبادل مالی ایران با جهان نخواهد گذاشت. اکنون که موانع فراوان تبادل بین بانکی و انتقال پول‌های ایران به داخل کشور موجب مشکلات شدید اقتصادی برای مردم شده، همان افراد باید پاسخگوی مردم باشند و آقای رئیس مجلس هم باید به این سوال پاسخ بدهد که در چنین شرایطی چگونه می‌توان از رئیس قوه مجریه خواست ارزش پول ملی را حفظ کند؟ اگر ایرادی به رئیس قوه مجریه هست اینست که در برابر این زورگوئی نایستاد.

وزیر خارجه کشورمان، اخیراً گفته است: «درخصوص FATF در برابر مردم ایران سربلند هستم. استیضاح‌ و حتی سوال قوه قضائیه را به جان خریدم و گفتم FATF باید امضا و تصویب شود و نباید منافع اقتصادی برخی که از خودتحریمی کشورمان منفعت می‌برند بر منافع ملت مظلوم ایران ارجحیت پیدا کند.»

می‌بینید که وزیر خارجه کشورمان، علت عدم تایید و امضای FATF را ترجیح داده شدن منافع عده‌ای که از خودتحریمی کشور سود می‌برند، بر منافع مردم و کشور می‌داند. این رفتار با یک ملت انقلابی و بافرهنگ که با تمام توان در برابر تمام زورگویان ایستادگی کرد و حاضر نشد سر تسلیم فرود بیاورد و با تقدیم صدها هزار شهید و جانباز و مفقود، از اصول و آرمان‌های خود پاسداری کرد، ظلم بزرگی است. مردم کشورمان حق دارند عوامل مانع‌تراشی بر سر راه امضاء شدن FATF را هرگز نبخشند و آنها را به دلیل اینکه در سقوط ارزش پول ملی و بر باد رفتن اموالشان سهیم هستند، مواخذه و استیضاح کنند.

 

آل‌کثیر نمی‌دانست، شما که می‌دانید!

ستاره لطفی طی یادداشتی با عنوان آل‌کثیر نمی‌دانست، شما که می‌دانید!‏ در شماره امروز همدلی نوشت: سه ساعت مانده بود به بازی فوتبال پرسپولیس و النصر عربستان، در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد عیسی آل‌کثیر، بازیکن پرسپولیس بابت شادی بعد از گل در بازی با پاختاکور ازبکستان تا چند ماه از فعالیت‌های ورزشی محروم شده است.

این کنفدراسیون، حرکت شادی آل‌کثیر را بعد از گل او مقابل پاختاکور ازبکستان«نژادپرستانه» تشخیص داده بود. این خبر در آستانه بازی با النصر عربستان شوک بزرگی هم به تیم پرسپولیس و هم دوستداران این تیم وارد کرد.

کسانی که باید استیضاح شوند/آل‌کثیر نمی‌دانست، شما که می‌دانید! /تا ۱۴۰۰ انتخابات صبوری کنید

عیسی آل‌کثیر بعد از گل در بازی مقابل پاختاکور ازبکستان با انگشتانش چشم‌هایش را کشیده بود. هواداران او و بازیکنان پرسپولیس می‌گویند آل‌کثیر همیشه به یاد خواهرزاده‌اش بعد از هر گل برای او این شکلک را در می‌آورد و منظور نژادپرستانه نداشته است. اما حرکت چشم کشیده یا Slant-eyed حرکتی است که معمولا برای توهین به ساکنان شرق آسیا به کار می‌رود و فیفا هم به طور صریح اعلام کرده که این حرکت را جزو رفتارهای نژادپرستانه می‌داند. با این حال، تیم پرسپولیس بدون استفاده از آل‌کثیر پیروز میدان شد. بعد از این بازی بود که موجی در فضای مجازی از سوی دوستداران این تیم و برخی از علاقه‌مندان به فوتبال شکل گرفت که با تقلید از ژست آل‌کثیر عکس‌های خود را با نیت حمایت از وی و اعتراض به حکم فیفا منتشر کردند.

این در حالی است که ژست چشم‌های کشیده یک ژست نژادپرستانه است و اگر آل‌کثیر به خاطر خواهرزاده‌اش و از روی عدم آگاهی آن را انجام داده و نیت نژادپرستانه نداشته، اما برخی از کاربران ایرانی با علم به نژادپرستانه بودن حرکت چشم کشیده، با این ژست عکس می‌گیرند و آن‌را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. حرکتی که نشان می‌دهد هیچ حساسیتی در مورد نژادپرستی در کشور وجود ندارد و این نوع تفکر چقدر در میان اغلب مردم گسترده است. چرا که بعد از توضیح در مورد حرکت آل‌کثیر که از عمد هم نبوده است، اصرار به انتشار عکس‌های با ژست وی به معنای دهن‌کجی به ارزش‌های جهانی در مورد مقابله با نژادپرستی است. این اقدام ضمن این‌که قبح نژادپرستی را می‌شکند نشان می‌دهد در این زمینه مردم ما نه تنها آموزش‌های لازم بلکه هیچ آموزشی ندیده و آگاهی چندانی ندارند؛ حتی قانونی هم برای برخورد با این گونه رفتارها وجود ندارد.

قصه تلخ ماجرا اینجاست که برخی از هنرمندان که انتظار بیشتری از آنان‌ می‌رود که به‌خاطر جایگاه‌شان مفاهیم اینچنینی را درک کنند، اما آنان نیز در این جرگه وارد شده و حتی به نوعی محرک این حرکت نژادپرستانه بودند. اگر خواهرزاده آل‌کثیر چشم بادامی است و وی به یاد او و نه از روی غرض این حرکت را انجام داده است، آیا افرادی که اقدام به انتشار عکس با ژست وی می‌کنند نیز فامیلی چشم بادامی دارند یا خصوصیات فیزیکی یک نژاد را به سخره می‌گیرند؟ آیا راهی دیگر برای حمایت از آل‌کثیر و اعتراض به حکم فیفا به غیر از انتشار عکس‌های نژادپرستانه وجود نداشت تا تبعات منفی برای فرهنگ کشور نداشته باشد و دنیا ما را به عنوان مردمانی نژادپرست نشناسد؟! بی‌شک در زمینه نژادپرستی افغانستانی‌ها مقیم ایران می‌توانند واقع‌بینانه‌تر ما را قضاوت کنند.

 

تا ۱۴۰۰ انتخابات صبوری کنید

سید ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: مدتي است در کشور ما باب شده که کسي مسئوليت عملکرد خود را به گردن نمي‌گيرد و گويي همه در حال نوعي فرافکني هستند. در واقع شرايط به شکلي است که هيچ‌کس بابت عملکردش توضيحي نمي‌دهد، دوگانگي در کشور غالب شده است و رئيس‌جمهور اختيارات محدودي دارد و به همين دليل مشکلات کمي هم به نهادهاي ديگر بازمي‌گردد. کشمکش‌ها بين مجلس و دولت هر روز وجود دارد و سعي دارند تقصيرات را به گردن يکديگر بيندازند و ظاهرا همه درصددند از خودشان سلب مسئوليت کنند، در صورتي که همه آنها مسئول هستند. اگر هرکس که در مسئوليت خود تخطي کرده استعفا بدهد مردم متوجه مي‌شوند که مشکل کجاست و آيا حل‌شدني است يا نه؟ امروز تعاملي در سه قوه در حد مطلوب کم است. مجلس و دولت بايد احساس مسئوليت بيشتري داشته باشند و برخي مشکلات را به حال خود رها نکنند البته مردم مي‌دانند که دولت و مجلس در برخي مسائل اختيارات زيادي دارند امروز فقط سران سه قوه در موضوعات و مسائل مهم تصميم‌گيري مي‌کنند.

کسانی که باید استیضاح شوند/آل‌کثیر نمی‌دانست، شما که می‌دانید! /تا ۱۴۰۰ انتخابات صبوری کنید

برخي فقط در ظاهر يکديگر را تحمل مي‌کنند، نتيجه اين عدم تعامل قوي و عدم حل مشکلات به جامعه بازمي‌گردد و اين مردم هستند که روز‌به‌روز دچار سختي مي‌شوند. بهتر است براي حل مشکلات مردم هم که شده تعامل و همکاري صددرصدي بين قوا و مسئولان ايجاد شود تا از اين شرايط عبور کنيم. البته که در فرصت باقيمانده تا انتخابات ۱۴۰۰ انتظار آنچناني نمي‌توان از دولت داشت و دولت و تيم‌ هيات دولت امروز کمي دلسرد شده است و نبايد در اين فرصت کم از دولت حمايت کرد. بايد تا انتخابات آتي صبر کنيم تا اصولگرايان همانطور که قصد دارند قوه مجريه را هم به دست بگيرند و ديگر نتوانند تقصير را به گردن ديگري بيندازند، درنهايت آنچه بايد پيش مي‌آمد تعامل بين قوا براي حل مشکلات بود که در حد نسبي وجود دارد و بايد اين مهم را ارتقا داد، زيرا زماني که قوا مکمل هم هستند، براي حل مسائل کشور اتحاد بهتري ايجاد مي‌کنند و دست به دست هم مي‌دهند، قطعا هم‌افزايي به حل مشکلات کمک مي‌کند. همدلي، همراهي و هم‌راستايي در اين شرايط براي قواي سه‌گانه ضرورتي انکارناپذير است./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار