شهرداری در سه سطح با مردم در ارتباط است؛ سطح اول خدمات به مردم، سطح دوم حفظ و توسعه فضای سبز و سطح سوم در سطح فرهنگ.
کد خبر: ۹۰۸۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ 13 October 2020

 به گزارش تابناک مازندران، سبلان‌ما، اینک که چهل و پنجمین شهردار اردبیل انتخاب شده، مروری بر اهم وظایف شهردار و وظایف شهرداری درمقابل شهروندان داریم و امیدواریم با مسئولیت پذیری هر کدام به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.

 راه دانا؛ شهرداری در سه سطح با مردم در ارتباط است؛ سطح اول خدمات به مردم، سطح دوم حفظ و توسعه فضای سبز و سطح سوم در سطح فرهنگ. جدای از این سطوح شهرداری باید به سه مؤلفه در سازمان خود توجه لازم بکند اول: مبارزه با فساد در سیستم شهرداری و بافت مدیران شهری، دوم: ارتقاء سطح علمی اداره شهر و سوم: همکاری با سایر دستگاه‌ها. و به اصول زیر پایبند باشد:

- شهرداری باید روح خدمتگزاری و اخلاص را بیشتر از جاهای دیگر داشته باشد.

-به مسئله گیاه ، بوستان ، درخت و فضای سبز شهری که آثار روحی و روانی مثبتی در زندگی شهری دارد رسیدگی کند.

-باید جلوی تعرّض به جنگل‌ها و مراتع وزمینهای کشاورزی گرفته شود وازتغییر کاربری آنها به کاربری مسکونی وتجاری جلوگیری کند.

- شهرداران باید امانتدار رأی، اعتماد، محیط زندگی و اخلاق و فرهنگ مردم باشند.

شهرداران در اداره شهر از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کند.(استفاده ازمتخصّصین مسائل شهر).

-شهردار باید به شورای شهر توجه داشته باشد و شورا هم شهردار را تقویت کند.

-شهرداری باید با شوراهای دانش آموزی در مدارس ارتباط مستقیم داشته باشد چرا که این شورا می تواند پل ارتباطی بین شهرداری، شورای شهر و شهروندان باشد تاپیام شهروندی را به خانواده ها منتقل کند.

- شهرداری می تواند با مشارکت دادن شوراهای دانش آموزی در برنامه های شهری، ایجاد فضای سبز، درختکاری، زیبا سازی محوطه ،نصب مخازن ویژه تفکیک انواع زباله از هم در فرهنگ سازی شهروندی گام بردارد، خانواده ها از طریق فرزندان خود با وظایف خود در مقابل جامعه شهری که درآن زندگی می کنند،آشنا شده و در حفظ و نگهداری، سالم سازی و زیبا سازی آن مشارکت کنند و به این ترتیب مردم رفته رفته به شهروند تبدیل می شوند.و خود بخود در مدیریت شهری سهیم می شوند. و به این طریق شهرداری به وظایف فرهنگی خود در قبال شهروندان عمل خواهد کرد.

- شهرداری باید با ایجاد ایستگاه کتاب در مدارس و خط های اتوبوس رانی ، فرهنگ کتاخوانی را ترویج و به این طریق در فرهنگ سازی شهروندی کمک شایانی کند.

-شهرداری باید درحوزه برنامه ریزی سلامت اجتماعی درسطح محلات از ظرفیت و توان مردم محلات در افزایش سطح مشارکت اجتماعی شهروندان استفاده کند و از محله محوری بعنوان نقطه عطف و کانونی برنامه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری در تعیین راهبردهای توسعه سلامت اجتماعی بهره بگیرد. دراین زمینه اقدامات زیر ضروری بنظر می رسد: تشکیل خانه های سلامت – ساماندهای کانونهای سالمندان ، جوانان، کودکان ، معلولان، پزشکان ،پیشگیری از دیابت ،چاقی ،استعمال دخانیات و ارائه آموزشهای سلامت با توجه به نیاز هرگروه سنّی در محلات بعنوان کوچکترین واحد شهری باعث افزایش تعاملات اجتماعی و هویت محلی شهروندان می‌شود.

-در مراجعات مردمی باید تسهیل و تسریع کار مردم، تکریم آنان و اعتماد سازی به عنوان چهار شاخص مهم موردتوجه جدّی شهرداریها و شوراهاى شهر باشد.

شهرداریها همواره در معرض افراد فرصت طلب و سودجو قرار دارند اما ارتباط با مردم و دسترسی آسان آنان به مدیران شهرداریها، موجب می شود زمینه بسیاری از فرصت طلبی ها از بین برود.

-شهرداریها برای رسیدن به اهداف توسعه ای خود باید درتوانمندسازی نیروی انسانی خویش با استفاده از تربیت نیروی انسانی متخصص و آشنا به علوم شهری و با تجهیز آنها به نرم افزار و سخت افزار مرتبط با مدیریت شهری گام بردارد ،چراکه در عصرحاضر آموزش و تخصص دو فاکتور اصلی درتوسعه پایدار بخصوص توسعه پایدار شهری هستند و شهرداران باید از نیروی انسانی ماهر و برجسته در مباحث اقتصاد شهری ، بهسازی و نوسازی شهری، آمایش شهری ، محیط زیست شهری ، عمران شهری ، حقوق شهری وGIS- RS استفاده کنند.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین انتظار مردم ، ایجاد مدیریت واحد شهری است که ارائه روشها و مکانیزم های آن در شورای شهر تحقق می یابد و آن میسر نخواهد بود مگر این که همه سازمانهای خدمات شهری از قبیل شرکت آب و فاضلاب ، شرکت مخابرات ، شرکت گاز و غیره تحت لوای مدیریتی واحد خدمات خود را ارائه کنند اما برای اینکه مدیریت شهری موفق شود باید نظام مشارکت نهادینه شود.

بطورخلاصه می توان گفت که ساختارمدیریت شهری باید مبتنی براصولی باشد که درواقع پی و شالوده این ساختار(structure) را به وجود می آورند، این اصول را به ایجاز میتوان چنین برشمرد:

اصل تربیت شهری و آموزش شهروندی (2) اصل استفاه از متخصّصین شهری در مدیریت شهری (3)اصل نظریابی مداوم ازشهروندان (4) اصل ضوابط مدوّن برای آگاهی و راهنمایی شهروندان (5) اصل رعایت بعد زمان در اجرای امورات شهر (6) اصل جلب اعتماد بخش خصوصی و مردمی"مشارکت" (7) اصل اختیار و مسئولیت (8) اصل بازبینی و تجدید نظر در اقدامات انجام شده و پندآموزی از تجربیات گذشته.

اما اهمّ وظایف قانونی شهرداری نیز به شرح زیر است:

ایجاد خیابانها و کوچه ها و میدان ها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر

-نظافت و نگهداری و تسطیح معابر عمومی و مجاری آبها و فاضلاب

- مراقبت در امور بهداشت ساکنان شهر و تشریک مساعی با مؤسسات متولی بهداشت

- جلوگیری از گدائی و واداشتن گدایان به کار و توسعه آموزش عمومی

- اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیلاب و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها و اماکن عمومی و دالان های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاهها و چاله های واقع در معابر

- تشریک مساعی با فرهنگ در حفظ بنیه و آثار باستانی شهر و ساختمان های عمومی و مساجد و غیره.

- صدور پروانه ساخت برای کلیه ساختمانهای شهر

- ساخت و آسفالت خیابانها و پیاده روهای معابر و کوچه های عمومی و جدول های طرفین و ...

اما مردم نیز وظایفی در قبال شوراها و شهرداری دارند که به شرح زیر است:

یکی ازجنبه های مشارکت مردم در امور، نظارت بر عملکرد نهادهای مدنی از جمله شوراهاست .این نوع مشارکت نتیجه طبیعی اعطای حق به نهادها از جانب مردم است ، مردمی که با شرکت در انتخابات و انتخاب اعضای شورای شهر، طبعاً نظارت بر عملکرد شوراها ،حق و وظیفه آنان است. نقش مطبوعات محلی استان در این حوزه بسیار پررنگ است چرا که با حضور در جلسات شوراهای شهر، عملکرد آنها را به جامعه انتقال می‌دهند.

مردم می‌توانند با پرداخت به موقع عوارض ، مالیات ،آبونمان - جداسازی انواع زباله وگذاشتن آنها درکیسه های جداگانه و به موقع در سطل زباله – نریختن زباله و آشغال در کوچه و خیابان – احترام به محیط زیست شهری – عدم تولید آلودگی صوتی و ترافیک توسط رانندگان – احترام به فضاهای سبز و پارکها – عدم شستشوی اتومبیل در کوچه و خیابان و غیره نقش حمایتی خود را از شورای شهر و شهرداری شهر خود ایفا کنند.همچنین مردم باید در شوراهای جوانان و محلات فعالیت کنند تا به این طریق در انتخاب افراد اصلح در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری انتخابی آگاهانه داشته باشند.

گردآوری: سمیه شاهی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار