کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علت اصلی کمبود روغن خوراکی در بازار کاهش تولید واحدهای صنعتی مرتبط با این بخش است زیرا دانه‌های روغنی یا روغن خام به اندازه کافی در اختیار ندارند.
کد خبر: ۹۰۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ 14 October 2020

به گزارش تابناک رضوی، عباس اخوان با بیان این مطلب افزود: حدود ۹۰ درصد از سهم روغن بازار استان در دست شرکتهای بزرگ تولید روغن خوراکی در ایران مانند "فامیلا، لادن و طبیعت" است که واحد تولیدی در استان ندارند و این شرکتها پس از چندین سال بازاریابی موفق به در دست گرفتن بخش زیادی از نیاز بازار خراسان رضوی به روغن خوراکی شده‌اند.

 

وی ادمه داد: واحدهای تولید روغن خوراکی در خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد از نیاز بازار این استان را به این ماده غذایی تامین می‌کنند زیرا روغن خام کافی در اختیار ندارند و هم اینک نیز به دلیل کمبود دانه‌های روغنی مانند کنجاله سویا و کلزا یا روغن خام کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید می‌کنند.

 

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کمبود دانه‌های روغنی که بخش زیادی از آنها از خارج کشور تامین می‌شود به نحوه واردات آنها و تخصیص ارز بازمی‌گردد زیرا باید دانه‌های روغنی به صورت مستمر در اختیار شبکه تولید روغن قرار گیرد تا بتوانند نیاز بازار کشور به روغن خوراکی را تامین کنند.

 

اخوان افزود: اختصاص دانه‌های روغنی یا روغن خام به واحدهای تولیدی کاهش یافته و حتی واحدهای تولیدی خارج از استان نیز به دلیل اینکه شرکتهای پخش و نمایندگی‌های آنها سهم این واحدها از روغن خام یا دانه‌های روغنی را کاهش داده اند قادر به تولید روغن به میزان مورد نیاز بازار نیستند و این باعث کمبود روغن در سطح مصرف کننده شده است.

 

وی ادامه داد: برای رفع کمبود روغن در سطح بازار باید اختصاص دانه‌های روغنی به واحدهای تولیدی یا کشت آنها در کشور افزایش یابد و هم اینک نیز قرار است هزار تن روغن خام وارد شبکه توزیع خراسان رضوی شود تا روغن لازم تولید و با قیمت مصوب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

 

او اضافه کرد: برای حل ریشه‌ای این مشکل باید کشت کلزا در خراسان رضوی و استانهای شمالی کشور افزایش یابد.

 

سرانه مصرف روغن در ایران حدود ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم و میزان مصرف روغن در صنایع همگن خراسان رضوی حدود سه هزار تن در ماه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار