رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: راهکار عضو کارگزاران برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ / مصباحی‌مقدم مردم را از FATF ناامید کرد /طعنه بانوی اصلاح‌طلب به نمایندگان منتقد روحانی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸ 16 October 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
پیشروی کرونا به سمت سرایت‌های خانوادگی

سخنگوی وزارت بهداشت: یکی از رفتارهای اجتماعی خطرآفرین در برابر بیماری کرونا، برگزاری مهمانی‌ها و دوره‌همی‌های خانوادگی است که متأسفانه بر اساس شواهد موجود، الگوی شیوع کرونا در کشور در حال پیشروی به سمت سرایت‌های خانوادگی است. از هموطنان درخواست می‌کنیم در خانه ماندن را همچنان در اولویت بگذارند و از روش‌های مجازی برای دیدارهای خانوادگی استفاده کنند. قطعاً پایبندی به این اصول به دلیل ویژگی‌های خاص و ارزشمند فرهنگی ما دشوار است، اما نباید فراموش کرد در صورت عدم اصلاح رفتارهای پرخطر ممکن است وضعیت بیماری در کشور به مراتب سخت‌تر از وضعیت موجود شود./ایسنا

نمایندگان بدانند پرداخت هزینه سفرها سرآغاز انحرافات است

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا: انحرافات هم از همین موارد آغاز می‌شود که مثلاً هزینه سفر خانواده‌شان پرداخت شود و بعد به‌تدریج اقدام به استفاده‌های دیگر کنند، در واقع آغاز انحراف از این‌جاست و باید روی این‌ها حساس بود. این اتفاق نشان می‌دهد که چنین موضوعاتی در آن کشورها هم دارای اهمیت است که افراد و کسانی که از بودجه و امکانات دولتی استفاده می‌کنند، مانند نمایندگان مجلس به هیچ‌وجه برای خود و خانواده‌شان از بودجه بیت‌المال استفاده شخصی نداشته باشند./ایرنا

ترامپ: قدرت را منتقل نخواهم کرد

دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ بار دیگر با تهدید ضمنی به کنار نرفتن از قدرت در صورت شکست گفت: انتقال مسالمت‌آمیز (قدرت) را به طور کامل می‌خواهم اما این کار را نخواهم کرد چون پیروز می‌شوم. ترامپ درباره اظهاراتش و اینکه تنها در صورت تقلب، بازنده خواهد شد گفت: در صورتی بازنده می شوم که هزاران برگه رای نیروهای نظامی که روی آن ترامپ را نوشته‌اند در زباله‌ها ریخته ‌شود. مجری: مدیر اف بی آی شما گفته است که هیچ نشانه‌ای از کلاهبرداری در۱۵۰ میلیون آرای به صندوق ریخته شده وجود ندارد. ترامپ: او کارش را درست انجام نداد. آنها (دموکرات ها) از کارزارم جاسوسی کردند و اکنون از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت صحبت می‌کنند... من و هر کس دیگری می‌خواهیم که یک انتخابات صادقانه باشد. یکی از حضار: خبر داشتید که کرونا مرگبارتر از آنفلوآنزاست، چرا اقدام دیگری برای نجات جان ده‌ها هزار آمریکایی انجام ندادید؟ ترامپ: دکتر فاوچی گفت جان هزاران هزاران نفر را نجات دادی. تهدید ویروس را می‌شناختم اما نخواستم وحشت ایجاد کنم و بگویم همه در حال مرگ هستید./ایرنا

متکدی میلیاردر در قزوین روانه زندان شد

مسئول مرکز ساماندهی متکدیان قزوین: متکدی میلیاردری که در یکی از چهارراه‌های اصلی شهر قزوین اسپند دود می‌کرد؛ شناسایی، جمع‌آوری و با حکم دستگاه قضایی روانه زندان شد. این شخص در یکی از مناطق متوسط به بالای شهر قزوین زندگی می‌کند و دارای واحدهای مسکونی دیگری در جنوب شهر و اموال دیگر است که با یک دستگاه پراید به نزدیکی محل تکدی گری مراجعه می‌کند. با حکم دستگاه قضایی از انبار منزل این متکدی بازدید به عمل آمد که طی این بازدید حدود ۴۰۰ کیلو برنج، اقلام مختلف اهدایی از سوی مردم نظیر روغن مایع، روغن نباتی، بسته‌های چند کیلویی عدس، لوبیا، چندین قوطی رب، ماکارونی، قند، شکر، چای خشک و غیره در انبار منزل وی مشاهده شد. در بازرسی انجام شده از منزل وی ۳۵ فقره چک به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال به همراه ۸ میلیون ریال وجه نقد کشف و ضبط شد.

نمایش فراکسیونی در مجلس یازدهم

تشکیل فراکسیون مستقلین ولایی و اظهارات اخیر «مرتضی آقا تهرانی» دبیر کل جبهه پایداری، ذهنیت جا افتاده یکدستی مجلس یازدهم را با تردیدهای جدی مواجه کرده است. تشکیل فراکسیونی با مشارکت حدود ۱۰۰ نماینده مجلس البته فرضیه یکدستی مجلس یازدهم را آن هم در ماه پنجم از تشکیل آن کاملا زیر سوال می‌برد. این البته تنها اتفاقی نیست که در صف بندی‌های درون مجلس یازدهم رخ داده است. با توجه به شکل‌گیری فراکسیون‌های مختلف و متعدد می‌توان تصور کرد یک نماینده مجلس در آن واحد در چندین فراکسیون عضویت دارد که البته این موضوع جدیدی نیست؛ اما این پرسش وجود دارد که تعدد فراکسیون‌های مجلس چه تاثیری در کیفیت و خروجی کار مجلس و اموری چون تقنین و نظارت دارد؟
 
طعنه بانوی اصلاح‌طلب به نمایندگان منتقد روحانی
 
سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در مجلس دهم گفت: نمایندگان مجلس در این یک سال باقی مانده انتقاد می‌کنند و به روحانی فحش می‌دهند، چون باید به مردم جوابگو باشند، اما در سه سال بعدی، می‌خواهند چه کنند. سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در مجلس دهم در رابطه با "توهین و تخریب رییس جمهور" گفت: نکته‌ای که باید هر مسلمانی به آن توجه کند، این است که هدف بعثت انبیا و خصوصا پیامبر اکرم (ص)، مکارم اخلاق بوده است. انسان مبارز، انقلابی و جهادگر هیچ گاه به بداخلاقی روی نمی‌آورد. بی اخلاقی شاخصی برای بی اسلامی و بی دینی است؛ نباید در جامعه اسلامی شاهد بی اخلاقی آن هم از سوی مجلس انقلابی باشیم. او ادامه داد: بی اخلاقی با انتقاد متفاوت است. باید انتقادات را جدی گرفت و درصَدد رفع آن تلاش کرد، اما فحاشی و هتک حرمت، رفتار اسلامی نیست. رییس جمهور از مردم رای گرفته است. نمایندگان مجلس یازدهم به جای، هتک حرمت راهکار مناسب ارائه دهند و در جهت منافع مردم اقدام کنند. دین به هیچ کس اجازه فحاشی نمی‌دهد. دشمنی منجر به بی عدالتی می‌شود و باید به اخلاق دینی توجه کرد. در خصوص مجلس یازدهم قضاوت را به مردم می‌سپاریم. جلودارزاده در پایان گفت: نمایندگان مجلس در این یک سال باقی مانده انتقاد می‌کنند و به روحانی فحش می‌دهند، چون باید به مردم جوابگو باشند، اما در سه سال بعدی، می‌خواهند، چه کنند، زیرا رییس جمهوری بر سر کار می‌آید که از جناح خودشان است و اجازه ندارند علیه او حرفی بزنند.
 
عضو جبهه پایداری: به برخی کاندیدا‌ها همسرانشان هم رای نمی‌دهند

غلامحسین رضوانی درباره اظهارات سید محمد حسینی، وزیر پیشین ارشاد، مبنی بر اینکه دوستان اصولگرا باید از آن تجربه قبلی در انتخابات‌ها درس عبرت بگیرند و تعداد کمتری داوطلب شوند تا روند تصمیم‌گیری سریع‌تر بر سر انتخاب کاندیدای واحد به نتیجه برسد، عنوان کرد: بنده برای سید محمد حسینی، احترام خاصی قائلم، اما این باور که بسیاری برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری خواهند آمد را قبول ندارم؛ به فرض هم اگر برخی هم ثبت نام کنند، می‌خواهند سطح توانایی خود را به دیگران نشان دهند؛ بنابراین، موضوع مهمی نیست به هر حال تعدادی ثبت نام می‌کنند که حتی همسرشان هم به آن‌ها رأی نمی‌دهند یا اینکه فقط همسرشان به آن‌ها رأی می‌دهند. از این روی، این ثبت‌نام کردن‌ها ایرادی ندارد، نباید از این بابت واهمه وجود داشته باشد؟! این عضو جبهه پایداری اضافه کرد: به گمان بنده، این گونه نیست که افراد زیادی برای انتخابات ثبت نام کنند حال اگر ثبت نام کنند، جای نگرانی نیست. او اضافه کرد: بنده منکر وجود دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در کشور نیستم، اما جریان اصلی کشور در یک مقطعی به ویژه در مقطع فعلی، جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب به معنای متداول نبوده و نیست؛ در واقع جریانی که همواره بوده و اکنون نیز حاضر است و باید بر آن متمرکز شد، دو جریان انقلابی و حداقل غیرانقلابی است.
 
هشدار یک اصولگرا به سیدحسن خمینی برای کاندیداتوری‌ در ۱۴۰۰
 
سفیر اسبق کشورمان درباره احتمال نامزدی سید حسن خمینی در انتخابات ۱۴۰۰ توضیحاتی داد. محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به احتمال مطرح شدن نام حسن خمینی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بعید است که حسن خمینی چنین اشتباه فاحشی را مرتکب شده و نامزد ریاست جمهوری شود. او ادامه داد: البته این یکی از تاکتیک‌های انتخاباتی اصلاح طلبان است که با معرفی اسامی جعلی اذهان عمومی را به سمتی غیر واقعی سوق دهند. قدیری ابیانه در پاسخ به این که آیا ممکن است مانند انتخابات گذشته صلاحیت او تایید نشود، گفت: اینکه صلاحیت او در مجلس خبرگان رهبری تایید نشد، ربطی به عدم احراز صلاحیت ریاست جمهوری او ندارد، زیرا در انتخابات خبرگان مسئله اجتهاد مطرح است، اما برای ریاست جمهوری مساله اجتهاد مطرح نیست، با این حال داشتن سوابق اجرایی قوی و مدیریت کلان کشوری جزو ملاک‌های شورای نگهبان است که حسن خمینی چنین سابقه‌ای ندارد؛ بنابراین بعید می‌دانم که او نامزد شود، چون نامزد شدن و احراز صلاحیت نشدن حیثیت او را زیر سوال می‌برد. سفیر اسبق کشورمان افزود: علاوه بر این، حسن خمینی فردی بود که در انتخابات پیشین حامی حسن روحانی بود و ریاست جمهوری او را حلال مشکلات می‌دانست و با تمام قوا از حسن روحانی حمایت کرد؛ بنابراین، او نمی‌تواند نامزد محبوب مردمی باشد که بیش از همه از دولت روحانی خسته اند و از حمایت افکار عمومی برخوردار نخواهد بود.
 
اعتراض نماینده سابق به اظهارات نمایندگان فعلی
 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز برخی نمایندگان مجلس به رییس جمهوری، تخریب مسئولان نظام را آدرس اشتباه دادن به مردم توصیف کرد و گفت: اتهام‌زنی، تخریب و به سخره گرفتن و زیر سوال بردن برای نشان دادن خط و خطوط خود، راه و روش مناسبی برای سر و سامان دادن به مشکلات کشور نیست. قاسم میرزایی‌نیکو روز جمعه در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رییس جمهوری، تخریب مسئولان نظام را آدرس اشتباه دادن به مردم توصیف کرد و گفت: مجلس باید طبق فرمایشات رهبری، راه حل مشکلات بیابد و بدون فرافکنی به مردم توضیح دهد. اگر نمایندگان می‌خواهند برای مجلس کار جدیدی انجام دهند باید کاری کنند که شرایط کشور بهتر شود نه اینکه با اتهام‌زنی و توهین در پی یافتن نقش و جایگاه خود باشند. نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی که فرموده‌اند همه مشکلات ما در خارج از کشور و علاج آن در داخل است، افزود: باید بدانیم اقداماتی چون اتهام‌زنی، تخریب و به سخره گرفتن و زیر سوال بردن برای نشان دادن خط و خطوط خود، راه و روش مناسبی برای سر و سامان دادن به مشکلات کشور نیست.
 
توصیف نقویان از شجریان

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در هیأت عشاق الائمه حزب مردم سالاری با اشاره به ماجرای جنگ حنین و کار رسول خدا(ص) گفت: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود. ما او را در دامن خیلی ها انداختیم که خودش هم دوست نداشت دو مصاحبه با آنها داشته باشد. خیلی وقت ها کار با یک محبت و یک مهربانی حل می شود؛ کما اینکه پیامبر(ص) حل می کرد.
 
مصباحی‌مقدم مردم را از FATF ناامید کرد

مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر FATF را می‌پذیرفتیم، وضعیت اقتصادی ما بهتر که نمی‌شد، حتما بدتر هم می‌شد. غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: تا امروز ۳۹ بند از ۴۱ بند FATF را عمل کرده ایم و هیچ اقدام مثبتی، FATF در مورد کشور ما انجام نداده است.وی گفت: از دو بندی که مانده یک بند در مورد کنوانسیون پالرمو و بند دیگر درباره کنوانسیون CFT است و جالب اینجاست که همه کسانی که می‌گویند باید به FATF می‌پیوستیم اصلا نمی‌دانند و یا متوجه نیستند که این موضوع FATF چیست و چه بند‌هایی دارد و چند بند‌هایی را عمل کردیم و چه بند‌هایی را عمل نکردیم. مصباحی مقدم افزود: از مدعیان، یک سوال داریم؛ آن هم این است که اگر ما به FATF و CFT و پالرمو بپیوندیم آیا بانک‌هایی که در خارج از کشور در حال حاضر با ما کار نمی‌کنند به کارشان با ما ادامه خواهند داد یا خیر؟ این کارشناس اقتصادی گفت: حقیقت این است که آن‌ها این کار را نخواهند کرد، چون در اثر تهدید‌های آمریکا مبنی بر تحریم کشور ما، آمریکایی‌ها به بانک‌های خارجی گفته اند، یا باید با ما کار کنید یا با ایران و به شرکت‌ها هم گفته اند یا با آمریکا کار می‌کنید یا با ایرانی ها.
 
حمله جدید آقاتهرانی به منتقدان جبهه پایداری

آقا تهرانی در گفت و گویی اظهار داشت: «ما قصد تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون نیرو‌های انقلاب را نداریم، ولی خود را ملزم به حضور و پیروی از این فراکسیون هم نمی‌دانیم». دبیر کل جبهه پایداری در تبیین فعالیت‌های تشکیلاتی در مجلس یازدهم گفت: «البته نمی‌خواهیم تشتت ایجاد شود. اما آیا باید مثلاً بنده درست مانند فلان نماینده و یا بهمان عضو هیات رئیسه فکر کنم؟ یا او باید عیناً مانند من بیندیشد؟ اصلاً چنین رویکردی که مثلاً مشابهت ۱۰۰ در صدی داشته باشیم، چقدر درست است؟ پس تکلیف تفاوت‌ها چه می‌شود؟ البته که اشتراکات زیاد است. اما ممکن است در مواردی با هم اختلاف نظر و سلیقه پیدا کنیم که طبیعی است و باید با هم بنشینیم و بحث کنیم تا اختلافات حل شود. برخی هیچ اختلاف نظری را برنمی‌تابند و تا می‌گوییم در فلان مساله اختلاف نظر داریم، سروصدا و حاشیه درست می‌کنند که فلان گروه یا تشکل وحدت شکنی کرد. یا اینکه مثلاً برخی نمایندگان در مجلس فعلی بر سر موضوعی دچار تفاوت دیدگاه می‌شوند و با هم اصطکاک نظری پیدا می‌کنند، فوراً عده‌ای بدشان می‌آیند و اعتراض می‌کنند. خب هر فردی می‌تواند در مسئله‌ای نظری داشته باشد و لزوماً همه مثل هم فکر نمی‌کنند. وی درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس شورای اسلامی گفت: «ما قصد تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون نیرو‌های انقلاب را نداریم، معنایش این نیست که مثلاً هر اتفاقی که در فراکسیون بیفتد، ما خود را ملزم به حضور و پیروی از فراکسیون می‌دانیم. ما صرفاً تا زمانی خویش را ملزم به حضور در این فراکسیون می‌دانیم که مراعات اصول انقلاب، منافع مردم و انقلاب در متن تصمیم‌گیری‌های فراکسیون لحاظ شود. اگر خدای نکرده روزی چنین نباشد، نه فقط ما، بلکه هیچ عنصر انقلابی دیگری نباید از تصمیمات فراکسیون اطاعت کند.»
 
توئیت تهدید آمیز رئیس کمیسیون امنیت ملی برای روحانی!
 
مجتبی ذوالنوری نماینده مجلس در توییتی حسن روحانی را تهدید به اعدام کرد. به گزارش اقتصادنیوز رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در توییتی به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور درباره صلح امام حسن انتقاد کرد. او در انتهای توییت خود مدعی شد: اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شود، با منطق شما رهبر انقلاب بایددستور دهندهزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم راضی شود.
 
راهکار عضو کارگزاران برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، لاریجانی را نامزد مناسب اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دانست و به اصلاح‌طلبان توصیه کرد در شرایط بی‌نامزدی مانند انتخابات ۹۲ «اصلح موجودین» را انتخاب کنند. «محمد عطریانفر» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت وگوی تفصیلی با ایرنا «اصلاح‌طلبان شعاری» را میراث‌خوارانی می‌داند که با موضعگیری‌های ساختارشکن و شعارهای رادیکال و بدون تلاش و تحمل مشقت‌ها، عافیت طلب هستند و در بزنگاه‌ها از حضور و پرداخت هزینه سیاسی میدان خالی می‌کنند و هزینه‌ای برای اصلاحات نمی‌دهند و فقط در بوق تبلیغات می‌دمند. این فعال سیاسی به اصلاح‌طلبان توصیه کرد، اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰، در شرایط بی‌نامزدی قرار گرفتند چون انتخابات ۹۲ به سمت انتخاب «اصلح موجودین» بروند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار