مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از شروع برداشت «بِه» در سطح ۴۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان نی ریز خبر داد.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰ 19 October 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با اشاره به آغاز برداشت بِه از باغ‌های شهرستان نی ریز، اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و از اواخر مهر تا پایان آبان ماه، شاهد برداشت میوه «ب‍ِه» از ارقام اصفهانی، شیشه ای، کدوئی و محلی در شهرستان هستیم.

او ادامه داد: میوه «به» در شهرستان نی ریز به لحاظ کیفیت، عطر و طعم، از جایگاه مطلوبی در استان برخوردار است و همین امر موجب شده که خریداران تمایل زیادی به خرید این محصول داشته باشند و بازار بسیار مناسبی را در شهرستان شاهد باشیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز با بیان اینکه سطح کل «بِه» در شهرستان ۴۰۰ هکتار است، افزود: با توجه به جوان بودن بیشتر باغ‌ها و خسارت خشکسالی، سرمازدگی و آفات و امراض، متوسط عملکرد این محصول در امسال نسبت به شرایط عادی ۲ تن کاهش داشته و حدود ۸ تن در هکتار است در صورتیکه در باغ‌های نمونه، این عملکرد به بیش از ۸۰ تن نیز می‌رسد که کسب عنوان تولیدکننده برتر استانی را نیز در سال‌های اخیر به دنبال داشته است.

او تصریح کرد: امسال نسبت به پارسال که به علت سرمازدگی محصول آنچنانی نداشتیم افزایش عملکرد قابل توجهی داریم بطوری که پیش‌بینی می‌شود حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن محصول برداشت و به بازار عرضه شود.

بصیری تصریح کرد: میوه تولید شده «بِه» علاوه بر مصرف محلی، در بسته بندی‌های ۴ تا ۶ کیلوگرم بارگیری و به استان‌های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، حمل می‌شود که زمینه ایجاد فرصت شغلی خوبی را در زمان برداشت فراهم کرده است.

به، میوه‌ای زرد رنگ و خوشبو است که سطح آن پوشیده از کرک بوده و دارای طعمی مطبوع، شیرین و یا کمی ترش و تقریبا گس با گوشت خشک است.

برگ سبز این میوه به صورت جوشانده برای گرفتگی قلب و عروق، هسته ژله‌ای آن برای رفع سرفه و میوه فیبردار آن برای هضم غذا بسیار مفید است.

میوه پخته شده بِه، دارای بو و طعمی خوش بوده و مربای آن نیز خوشمزه و پرطرفدار است و سرشار از ویتامین‌های A و B و C و همچنین قند و پپتین است. «به» رسیده، دارای طبیعتی معتدل است، در حالی که دانه آن یا همان «به‌دانه» طبیعتی سرد و‌تر دارد.

برچسب ها: برداشت ، به ، نی ریز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار