مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم تجمیع ظرفیت ملی و هوشیاری در مقابل مساله کاهش جمعیت تاکید کرد.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹ 19 October 2020

به گزارش تابناک قم، آیت الله اعرافی در جلسه ستاد هماهنگی جمعیتی نهادهای حوزوی و دانشگاهی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول، گفت: لازم می دانم از همه تلاش‌هایی که در اجرای منویات رهبر انقلاب در بحث جمعیت از سوی ستاد جمعیت مراکز حوزوی انجام شده، تقدیر و تشکر کنم.

عضو شواری عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امروز حوزه خود را بدهکار و وام‌دار نظام و مردم در بحث جمعیت می داند و سعی دارد بیش از گذشته این امر را دنبال کند.

وی افزود: بنده در جاهای مختلف مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست‌های مختلف با فراکسیون و نمایندگان مجلس و جاهای دیگر بر توجه به بحث جمعیت تذکر داده‌ام و پیگیر هستم؛ این کار رها شده نیست، ولی فعالیت‌هایی که در این موارد انجام شده کم است.

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به ابلاغ سیاست کلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب، اظهار داشت: رهبر انقلاب در گذشته بر اهمیت بحث جمعیت تأکید فراوان داشته و سیاست کلی جمیعت را هم ابلاغ کرده و از همه نهادهای نظام خواستند که برنامه ها بر اساس سیاست های کلی جمعیت، طراحی و با سرعت و دقت اقدام شود، که ۱۴ سیاست بود.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت ابعاد بحث جمعیت و تذکر و یادآوری همگانی در این موضوع گفت: جمعیت یک موضوع ملی، بین‌المللی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی، خانوادگی، معنوی و حتی انقلابی است. این مسئله نشان دهنده اهمیت چند لایه بودن و هماهنگ با همه ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایران اسلامی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که بحث کاهش جمعیت، تبدیل به بحران ویژه و نگران کننده‌ای شده و همه هم در این موضوع اتفاق نظر دارند، افزود: به دلیل ذواضلاع بودن مسئله جمعیت و اتفاق نظر داشتن همه، باید نگاه و رویکرد به این مسئله فراگیر، جامع و عمیق باشد و نباید نگاه سطحی و ساده به آن کرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نباید از اقدامات توده‌ای و عام در بحث جمعیت غفلت کرد، گفت: معتقدیم در هر حرکتی باید به زیر ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فرهنگی توجه شود؛ این دو مقوله از هم جدا و نافی مسئولیت‌ها نیستند و هر کسی باید در جای خود عهده‌دار مسئولیت باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: در این حرکت فکری و فرهنگی باید از گفتمان عقلانی و جذاب بهره‌مند باشیم، ولی متأسفانه در تولید گفتمان ضعف‌هایی وجود دارد.

آیت الله اعرافی با بیان این که هنر، فضای مجازی و رسانه نقش مهمی در بحث جمعیت دارد، اظهار داشت: ولی این موارد نافی نقش روحانیت و شبکه حوزوی هم نیست، بلکه این شبکه، رسالت مهمی در بحث ترویج جمعیت دارد و باید در تعامل با هنر و رسانه اقدام نماید.

وی افزود: نکته دیگر توجه به ظرفیت های درونِ حوزه است که کم هم نیست؛ در این رابطه ۲۰ درصد آن فعال شده، مانند اقداماتی که در مؤسسه امام خمینی(ره)، معاونت تبلیغ، حوزه علمیه خواهران و جاهای دیگر صورت گرفته و همه آنها ارزشمند است ولی ظرفیت حوزه مانند شبکه روحانیت، درس‌ها و جشنواره‌ها بسیار بیشتر است و درصد کمی با این مسئله جمعیت گره خورده و باید از این ظرفیت در هماهنگی های آینده بیشتر استفاده شود و با بحث تعالی خانواده و افزایش جمعیت پیوند بخورد.

امام جمعه قم اظهار داشت: مسئله دیگر که در بحث افزایش جمعیت باید توجه شود، بحث سن ازدواج است. اگر همین مقوله حل شود، بحث جمعیت هم تکان خواهد خورد.

آیت الله اعرافی افزود: مسئله مهم‌تر تشویق فرزندآوری بین حوزویان و نهاد روحانیت است که باید اقدامات شایسته و بایسته‌ای در این زمینه صورت بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: محوهای دیگر که باید مورد همکاری همگان قرار گیرد، تهیه نقشه راه و منشور جامع ناظر به بحث جمعیت و خانواده از منظر حوزه است. در این منشور باید رسالت جامع حوزه تبیین و بر این اساس، ایفای نقش بخش های مختلف تعریف و ترسیم شود.

آیت الله اعرافی گفت: از این ستاد انتظار می‌رود طرح تعالی خانواده را که پایه اش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده، مورد بررسی قرار دهد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: مسئله دیگر این است که مطالبات این ستاد از قوای سه گانه و نهادهای دیگر هم مورد توجه و بررسی قرار گیرد تا بنده به عنوان سخنگو این مطالبات را به مجلس ارائه دهم.

وی افزود: اما در دور جدید مدیریت، علاوه بر ساختار موجود قبلی، طرحی را آغاز کردیم و آن اینکه شوراها، یا دبیرخانه یا ستاد راهبری ناظر به موضوعات مهم کشور و نظام البته زیر نظر مدیریت حوزه‌های علمیه شکل گیرد که یکی از آن محورها بحث جمعیت است. بر اساس آن طرح، این جمع به عنوان مجمع عمومی شورای راهبری حوزوی تلقی می شوند که بعضی از این افراد باید به صورت ویژه، کار را دنبال کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار