مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ۶ واحد تولیدی فرآورده‌های لبنی استان کرمانشاه موفق شدند میزان نمک مصرفی در فرمولاسیون ۱۲ محصول (دوغ) را از مقدار هشت دهم گرم به ۶ دهم گرم کاهش دهند.
کد خبر: ۹۱۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸ 22 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «شهریار مستوفی» افزود: در راستای سند تفصیلی برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ۶ واحد تولیدی فرآورده‌های لبنی استان کرمانشاه با نظارت کارشناسان مدیریت نظارت بر مواد غذایی با هماهنگی موفق به کاهش میزان نمک مصرفی در فرمولاسیون ۱۲محصول (دوغ) شدند.

وی اظهار داشت: این مقدار در همه پروانه‌های صادره درج شده و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های کشور موفق به انجام این امر مهم شده است.

دکتر مستوفی تصریح کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی و در راس آن فشار خون یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در جهان و در کشور ما محسوب می‌شود و سالانه باعث مرگ و میر ۹۸ هزار نفر در کشور می گردد.

وی اضافه کرد: بدون شک کاهش مصرف نمک و کاهش میزان آن در فرآورده‌های غذایی می‌تواند گام مهمی در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشار خون باشد.

کاهش مصرف نمک عامل موثر در کاهش بیماری‌های قلبی

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با اشاره به تاثیر بسیار موثر کاهش مصرف نمک در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون، گفت: فشار خون بالا یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در دنیا و همچنین مهمترین عامل خطر وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران است.

دکتر مستوفی مهمترین علت ابتلاء به فشار خون در افراد را مصرف نمک زیاد اعلام کرد و افزود: متاسفانه میزان مصرف نمک در کشور ما بسیار بیشتر از میزان مطلوب و میانگین جهانی است.

وی توضیح داد که مصرف روزانه ۲هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم (معادل ۳/ ۲ گرم) بیشترین میزان قابل قبول برای کنترل فشارخون بالاست هرچند که امروزه از سوی بسیاری از سازمان‌های سلامت مصرف روزانه هزار و ۵۰۰ میلی گرم را بسیار موثرتر در کنترل فشار خون می‌دانند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: با توجه به اهداف سازمان غذا و دارو در خصوص کاهش مصرف نمک، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان غذا و دارو کاهش ۱۰ درصد نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده‌های پرمصرف و پرخطر در راستای کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون است.

دکتر مستوفی به مردم توصیه کرد در هنگام خرید موادغذایی به چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر روی محصولات توجه کنند.

وی به بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند توصیه کرد در هنگام خرید مواد غذایی، فراورده‌هایی را انتخاب کنند که در چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر آنها میزان نمک سبز رنگ باشد.

او گفت: بدون شک حذف نمکدان در سفره خانوار می‌تواند در کاهش میزان مصرف نمک و همچنین کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بسیار موثر واقع شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار