رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:منکرات شرعیه، ریشه بی‌نظمی و ناامنی در کشور است / چامسکی: ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پمپئو را ترور کند / واکنش سفیر ایران به توئیت های رئیس جمهوری آذربایجان و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷ 23 October 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 
سیاه‌ترین عوارض بلند مدت کرونا در انتظار بهبودیافتگان

دانشمندان انگلیسی با انجام تحقیقات گسترده اعلام کردند خطر وجود علائم بلند مدت کووید ۱۹ در بدن برخی افراد بیشتر است. کرونای بلند مدت درباره کسانی به کار می‌رود که دوره بهبودی کرونا را طی کرده اند، اما همچنان شاهد عوارض و علائم بلند مدت بیماری هستند. علائم بیماری در این افراد به طور معمول بسیار طولانی‌تر از دیگر بیماران است و ممکن است ماه‌ها پس از بهبودی نیز مشاهده شود. تحقیقات کالج سلطنتی لندن نشان می‌دهد ۱۰ درصد مبتلایان به کرونا بیش از دوره معمول علائم کرونا را با خود به یادگار دارند. از این میان، درصد کمی ممکن است علائم بیماری را برای ماه‌ها پس از بهبودی شاهد باشند. /باشگاه خبرنگاران

هزینه واکسن آنفولانزا چقدر است؟

سخنگوی سازمان غذا و دارو: ️تن‌ها سری اول این واکسن برای گروه‌های الویت دار رایگان بود و سایر افراد باید هزینه آن را بپردازد هزینه واکسن‌هایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند ۴۲ هزار تومان است و محموله‌های بعدی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند، هزینه بالاتری دارند. /فارس

همه اصلاح طلبانِ شاخص هم کاندیدا شوند، بازهم یک اصولگرا رئیس جمهور می‌شود

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: باید شرایطی فراهم شود که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به حداقل برسند و تنها افراد شایسته پا به عرصه بگذارند. اگر رئیسی پا به عرصه رقابت بگذارند، کاندیدا‌های جریان اصولگرا در سال ۱۴۰۰ از ایشان حمایت خواهند داد و عقب نشینی خواهند کرد. به نظر من اگر تمامی اصلاح طلبان مطرح و شاخص نیز در عرصه حضور پیدا کنند، بازهم یک اصولگرا رئیس جمهور می‌شود. شاید اصلاح طلبان دوباره یک کاندیدای نهایی به انتخابات معرفی کند که شکست این فرد به معنای شکست سنگین جریان اصلاحات است. اگر نامزد انتخاباتی اصلاح طلب حداقل‌های مورد نیاز برای رئیس جمهور شدن را داشته باشد، احراز صلاحیت خواهد شد. اگر یک رقابت درون جریانی بین اصولگرایان رخ دهد، این احتمال وجود دارد که جبهه پایداری مثلا از بین آقایان قالیباف و جلیلی، از آقای سعید جلیلی حمایت کنند.

اگر خاتمی یا عبدالله نوری بیایند اصلاح‌طلبان به اتفاق نظر می‌رسند

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: مشکل اصلاح طلبان، اتحاد و وحدت نیست به عنوان مثال اگر سید محمد خاتمی بیاید و تایید صلاحیت شود، همه اصلاح‌طلبان بی، چون و چرا به اتفاق نظر می‌رسند یا عبدالله نوری بیاید اتفاق نظر ایجاد می‌شود. وضعیت کشور به گونه‌ای است که کمتر کسی تمایل دارد، برای ریاست جمهوری کاندیدا شود. علتش این است که مایوس هستند از اینکه بخواهند اوضاع و احوال را رو به راه کنند، جلوی گرانی را بگیرند و در نهایت وضعیت اقتصادی را سر و سامان دهند. به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تا حدودی ناامید هستند در مقابل در جناح اصولگرا نیز مشخص نیست که چه کسی، کاندیدا می‌شود. /برنا

تغییر موضع عجیب منتقد سرسخت برجام: سنگری جز برجام وجود ندارد

سید حسین نقوی حسینی نماینده سابق مجلس و فعال اصولگرا: زمانی برجام منعقد شد که امریکا هم عضو برجام بود؛ من منتقد شدید برجام بودم، اما حال شرایط برجام بسیار متفاوت‌تر از گذشته است. در آن زمان با انعقاد برجام مشکل داشتیم، اما حال می‌گوییم، برجام نه تنها باید حفظ بشود بلکه باید آن را محکم نگه داشت. در این شرایط، حتی اگر کشور‌های اروپایی از برجام خارج شدند، جمهوری اسلامی باید محکم برجام را نگه دارد؛ سنگری جز برجام وجود ندارد. آقای قالیباف شما برای اداره مملکت راهکار داری خب آن را ارائه کن، در جایگاه رییس مجلس به دولت راهکار بدهید اگر عمل نکرد بعد به استیضاح روی آورید. اگر قالیباف رییس جمهور بود، می‌توانست یک بشکه نفت بفروشد؟! می‌توانست یک دلار جا به جا کند؟ توییت ذوالنور در مورد روحانی مورد تایید کیست؟ جمهوری اسلامی چنین چیزی را تایید می‌کند؟ آیا بسیج این توییت را تایید می‌کند؟ آیا مقام معظم رهبری توییت ذوالنوری را تایید می‌کنند؟ نیرو‌های حزب اللهی روشن و آگاه به شرایط مکان و زمان موضع ذوالنوری را تایید می‌کند؟ آیا سپاه توییت ذوالنوری را تایید می‌کند؟ /برنا
 
امام جمعه رشت: عده‌ای بین سگ و فرزند خود فرقی قائل نیستند

آیت‌الله فلاحتی:لباس‌ها و مدل‌های عجیب و غریبی در جامعه دیده می‌شود و برخی مردم نیز از این افراد می‌ترسند و سگ‌گردانی به یک حرفه تبدیل شده است و عده‌ای بین سگ و فرزند خود فرقی قائل نیستند. مردم باید نسبت به هنجارشکنی مانند سگ‌گردانی بیشتر حساس باشند و نهی از منکر کنند یا به مراجع ذی‌ربط اطلاع دهند.
 
بلاتکلیفی ۱۲۰۰ تانکر سوخت در مرز ایران و عراق

فارس نوشت:بیش از یک ماه است که ۱۲۰۰ تانکر سوخت در مرز‌های باشماق و پرویز خان معطل مانده‎اند. رانندگان این بار‌ها می‌‎گویند طرف عراقی برای دریافت محموله اقدامی نکرده‎ است و شرکت ایرانی هم پاسخگو نیست. رانندگان می‎گویند حاضرند که وارد خاک عراق شوند و بار را در سلیمانیه تحویل دهند، اما رانندگان عراقی مانع از ورود ما به خاک عراق می‎شوند و می‎گویند در صورت حمل بار تا مقصد توسط رانندگان ایرانی، ما کار خود را از دست می‎دهیم
 
چرا رهبری اذن به تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه دادند؟

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال خبرنگار مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ گفت: رهبر انقلاب هر سه قوه را احضار کردند و با توجه به شرایطی که کشور بعد از تحریم‌های جدید و جدی با آن روبه‌رو شد، ضرورت تشکیل شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی را ابلاغ فرمودند. پس تشکیل این شورا یک الزام از سوی عالی‌ترین مرجع رسمی کشور به‌شمار می‌رود. آیا توجیه هم دارد؟ بله؛ سراسر توجیه دارد. اگر ما واقعاً باورمان شود که در یک جنگ اقتصادی قرار داریم باید هماهنگی لازم بین سه قوه برای مقابله با تحریم‌ها از طریق شورای‌عالی اقتصادی به‌وجود آید.برخی سازوکارها پاسخگوی شرایط جنگی نیست. تصمیمات درباره‌ی جنگ و جبهه را هم که در یک جلسه علنی نمی‌گرفتند! تصمیم رهبری برای تشکیل جلسات سران سه قوه هم از همین منظر بود. البته ما که تا ابد در این شرایط تحریمی و شرایط سخت نخواهیم بود. سال ۶۷ هم نامه‌ای از سوی نمایندگان برای امام ارسال شد مبنی بر اینکه برخی تصمیمات طبق شرایط جنگی بوده امّا باید به شرایط و روال قانونی واقعی خودش برگردد و امام هم پذیرفتند.
 
هشدار سلیمی نمین درباره عواقب استعفا یا استیضاح روحانی

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: اصلاح طلبانی که استعفای روحانی را مطرح می‌کنند از سر دلسوزی صحبت نکرده بلکه این صحبت‌ها را از جایی خارج از کشور می‌گیرند. کسانی هم که استیضاح را مطرح می‌کنند قطعا بر اساس مصالح جامعه صحبت نمی‌کنند. آن‌ها شاید استدلال کنند که از ظرفیت قانونی استفاده می‌کنند. بله این حرف درست است، اما عقلانیتی هم وجود دارد که باید در هر شرایطی از یک ظرفیت قانونی استفاده شود. مجلس ظرفیت‌های قانونی بیشتری دارد و می‌تواند دولت را هدایت کرده و از دولت مطالبه سازنده داشته باشد. همانطور که رهبری مطالبه سازنده دارند. با شروع تحریم‌ها نخ بخیه برای جراحی‌های پیچیده تحریم شد و رهبری از شرکت‌های دانش بنیان مطالبه کردند که این کمبود رفع شود و با تلاشی که انجام شد این کمبود از بین رفت.
 
رئیس‌جمهور در هفت ماه اخیر قرنطینه‌نشین است

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: علاوه بر تصمیمات غلط قوه مجریه، متأسفانه مدیران نالایقی هم در بخش‌های مختلف دولت وجود دارد که آن‌ها کارایی لازم را که در شأن ملت بزرگ ایران باشد را ندارند. وی افزود: رئیس‌جمهور در هفت ماه اخیر قرنطینه‌نشین است و در گوشه‌ای نشسته و مشخص نیست چه کاری را انجام می‌دهد و چرا برای حل مشکلات مردم وارد گود نمی‌شود. این عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در طول چند سال اخیر ضربات سنگینی از سوی دولت به مردم وارد شده است، در صورتی که باید تلاش کنیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.نبویان خاطرنشان کرد: همان‌هایی که طرفدار حسن روحانی بودند مانند بی‌بی‌سی و... انتقاد شدیدی را علیه دولت فعلی مطرح می‌کنند و گویا برنامه خاصی را دارند.
 
تازه‌ترین صحبت‌های ذوالنوری این‌بار درباره سلاح
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اگر آمریکایی‌ها برای نقل و انتقال پول تسلیحات مزاحمتی ایجاد کنند، ایران می‌تواند با تهاتر مالی نیاز خود را برطرف کند.مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکشنبه به طور رسمی تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران از این تاریخ به بعد می‌تواند آزادانه در این بازار ورود کند و هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را از این حق طبیعی‌اش محروم سازد.رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهدیدات آمریکا مبنی بر تحریم کشوری که به ایران تسلیحات بفروشد، گفت: اگر آمریکا بخواهد شیطنتی انجام دهد، قطعا جمهوری اسلامی ایران در مقابل آن خواهد ایستاد و می‌تواند از ابزار‌هایی که در اختیار دارد برای مقابله با آمریکا استفاده کند.وی ادامه داد: اقدامات ایران می‌تواند در موازات اقدامات خصمانه آمریکا باشد، یعنی در جای دیگری برای آمریکا مشکلاتی ایجاد کنیم که حتی خود آمریکایی‌ها متوجه آن نشوند که این مورد بستگی به تصمیمات داخلی دارد.ذوالنور بیان کرد: عمده ماجرا به کشور مقابل برمی‌گردد، یعنی زمانی که بخواهد از ایران تسلیحاتی خریداری کند یا بفروشد مورد تحریم غیرقانونی آمریکا قرار می‌گیرد که در اینجا دوعامل وجود دارد؛ یک شأنیت و استقلال آن کشور که باید غرور ملی خود را حفظ کند تا یک قلدر بی سر و پا برای آنها تعیین تکلیفی نکند.
 
ورود نماینده جدید رهبری به سوریه
 
با پایان ماموریت آیت‌الله سید ابوالفضل طباطبایی در سوریه، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید صفارهرندی کار خود را به عنوان نماینده جدید رهبر معظم انقلاب در این کشور آغاز کرد.وی پس از ورود به سوریه، در فرودگاه دمشق مورد استقبال آیت‌الله طباطبایی و سفیر کشورمان و برخی مقامات محلی قرار گرفت و سپس به زیارت حرم مطهر حضرت زینب (س) مشرف شد.گفتنی است از امروز نمازجمعه زینبیه دمشق در مصلای حرم حضرت زینب (س)، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین صفارهرندی اقامه خواهد شد.
 
واکنش سفیر ایران به توئیت های رئیس جمهوری آذربایجان
 
 " سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو ​ در واکنش به پیام های الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، درخصوص آزادسازی مناطق مرزی این کشور با ایران، توئیت کرد: مرزهای دو کشور همسایه برای همیشه "مرزهای دوستی ، صلح و امنیت" خواهد ماند.​ "سید عباس موسوی روز جمعه در حساب توئیتری خود خطاب به رئیس جمهوری آذربایجان نوشت : جناب آقای رئیس جمهور ، حدود 760 کیلومتر مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای همیشه مرز دوستی ، صلح و امنیت برای مردمان دو کشور همسایه بدون حضور و دخالت بیگانگان و بدخواهان خواهد ماند​ .سفیر کشورمان افزود: ایرانیان از شادی براداران و خواهران مسلمان آذربایجانی خود خوشحالند."الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان​ پنجشنبه شب گذشته طی پیام توئیتری خود با اعلام آزادسازی 21 روستا از اشغال نیروهای ارمنی از جمله مناطق مسکونی در مرز با جمهوری اسلامی ایران در امتداد رود ارس در قره باغ نوشت : با آزادی قصبه ​ آقبند " شهرستان "زنگیلان " کنترل کامل بر مرز مشترک جمهوری آذربایجان و ایران تامین شد و در این ارتباط به مردم جمهوری آذربایجان و ایران تبریک می گویم .
 
چامسکی: ترور سلیمانی همانند آن است که ایران پمپئو را ترور کند

نوام چامسکی، فیلسوف آمریکایی اقدام نامشروع آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی را به ترور مایک پمپئو توسط ایران تشبیه کرد.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپتونیک، نوام چامسکی، فیلسوف، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز آمریکایی اقدام دولت ترامپ در ترور سردار سپهبد سلیمانی را اقدامی "بسیار خطرناک" خواند.وی در این خصوص گفته است: اتفاقی این چنینی در جنگ جهانی دوم و جنگ سرد نیز رخ نداده است.چامسکی گفته است: ترور قاسم سلیمانی همانند آن است که ایران تصمیم می‌گرفت تا مایک پمپئو با یک ژنرال ارشد دیگر را در فرودگاه بین‌المللی مکزیکو سیتی به قتل برساند.چامسکی به حقیقتی "حیرت‌انگیز" اشاره داشت که ترور سپهبد سلیمانی در آمریکا "ستوده" می‌شود. به گفته وی این مسئله نشانگر "میزان جدیت این فرضیه داخلی است که آمریکا کشوری یاغی محسوب می‌شود که از تعهدات و قوانین بین‌المللی پیروی نمی‌کند".این نظریه‌پرداز آمریکایی همچنین خروج آمریکا از برجام را "نقض قوانین بین‌الملل" و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواند.
 
منکرات شرعیه، ریشه بی‌نظمی و ناامنی در کشور است،

امام جمعه مشهد با بیان اینکه منکرات شرعیه، ریشه بی‌نظمی و ناامنی در کشور است، گفت: در جامعه‌ای که ولنگاری از نظر گناه، حرام و بی‌عفتی در زن و مرد باشد، امنیت وجود ندارد.به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیداحمد علم الهدی امروز در سی‌وچهارمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، گرایش جهانی به اسلام را بزرگ‌ترین سنگلاخ و چالش در مسیر جهان خواری استکبار دانست و گفت: از همین رو جریان استکبار با همه عوامل و مزدوران و تمام ظرفیت جهانی‌اش در تقابل با اسلام بر آمده است.امام جمعه مشهد با تأکید بر ضرورت وحدت جوامع اسلامی در مقابل استکبار جهانی، افزود: این وحدت تا اندازه ای امروز محقق شده و می بینیم که رهبری جریان مقاومت و جبهه مقاومت در کشورهای مختلف برحسب آنچه که خود جوامع و جریان‌های مختلف اسلامی اعلام می‌کنند، با رهبر نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب ایران است.وی با بیان اینکه منکرات شرعیه، ریشه بی‌نظمی و ناامنی در کشور است، افزود: در جامعه‌ای که ولنگاری از نظر گناه، حرام و بی‌عفتی در زن و مرد باشد، امنیت وجود ندارد.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار