رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مراسم افتتاحیه دارالقرآن بزرگ موقوفه قرآنی شهدای شاندیز گفت: دارالقرآن ها، برای فعالیت  های نمونه قرآنی، حلقه وصلی بین مدارس، دانشگاه، مساجد و حوزه ها باشند.
کد خبر: ۹۱۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 06 November 2020

به گزارش  تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، شب گذشته در مراسم افتتاحیه دارالقرآن بزرگ موقوفه قرآنی "شهدای شاندیز" در شهر شاندیز بیان کرد: تدوین چشم انداز، راهبردها، اقدامات و مجموعه این موارد در کنار هم می تواند این مرکز قرآنی را به یک مرکز قرآنی فعال تبدیل کند، این مرکز قرآنی می تواند محیط پیرامونی را رها نکند، مدرسه ها را رها نکند نه اینکه بروند مدارس و سرویس دهی کنند بلکه طوری فعالیت کنند که خود مدارس به این مکان علاقمند شوند و این مرکز قرآنی  یک حلقه وصلی باشد با محیط دانشگاه ها، حوزه و مساجد اطراف که می توانند در فعالیت های قرآنی در منطقه نمونه شوند.

 

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت های قرآنی، قرائت قرآن، حفظ قرآن و خیلی از فعالیت های دیگر قرآنی در خراسان رضوی، تصریح کرد: این موارد جزو امتیازات و افتخارات  قابل اعتماد و قابل اعتنا در کشور است و از این ظرفیت هم  استفاده کنید و همچنین از ظرفیت حرم مطهر رضوی نیز استفاده کنید.

 

رییس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور، تاکیدکرد: ما می خواهیم جلسات قرائت ناب در خراسان رضوی در این مکان باشد و در این مکان جلسات تفسیر نیز شکل بگیرد، تفسیر نخبگانی و تفسیر متوسط برای خانواده ها، تفسیر موضوعی و کرسی های پژوهشی مختلف در مسائل قرآنی برپا شود، بنابراین تدوین چشم انداز و سیاست کاری مهم است، وقتی که ما اینها را مشخص کنیم یک تاریخچه ایجاد می شود، پس از هم اکنون شروع شود و یک مرکز اسناد ایجاد شود اعم از عکس ها، جشنواره ها و برنامه هایی که برگزار می شود  و از پروژه هایی که ارائه دادیم و تولیدات آثار قرآنی که در این مکان انجام می شود.

 

وی افزود: در این دارالقرآن هنرهای قرآنی هم انجام شود، در اینجا از هنرهای قرآنی مثل تهذیب، خط، رسم الخط استفاده شود و یا از آوا شناسی قرآنی در قرائت قرآن، قرآئت قرآن که فقط خواندنی نیست، که ما می شناسیم، نوع آهنگ های قرآن که شخص تخصصی یاد می گیرد و می تواند اجرا کند.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی، با تاکید بر اینکه چشم انداز ترسیم کنید و سیاست های کاری را بنویسید، اظهار کرد: برای اجرای این  برنامه ها  هم از اوقاف استان و هم از کسانی که در این منطقه و این نقطه از مشهد مقدس زندگی می کنند کمک بگیرید و عزم خود را جزم کنید تا به اهداف بلند برسید.

 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که ۱۰ میلیون حافظ قرآن تربیت کنید، خاطر نشان کرد: این مکان می تواند ۱۰۰ هزار نفر حافظ را قبول کند و ۱۰۰ هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی تربیت کند، البته این عدد رقم کمی نیست و ما به این عدد درصحنه ملی هنوز نرسیدیم ولی ما می خواهیم در خطه ای که منسوب به رهبر انقلاب است در این محدوده ۱۰۰ هزار حافظ قرآن تربیت کنیم که البته این کار زمان بر است و کار یک شبه و یکساله نیست ولی چشم انداز ترسیم کنید تا به این موضوع برسید.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در ادامه بیان کرد؛ پیشنهاد می کنم همانطور که هیئت امنا یا هیئت مدیره برای این دارالقرآن انتخاب شده است، چشم اندازی هم ترسیم شود همراه با نوشتن سیاست های کاری، چون حوزه فرهنگ سهل ممتنع است، می شود اینجا چراغی روشن باشد و چندین کلاس برگزار شود و بگوییم کار کردیم، که البته کار کردیم ولی من از شما می خواهم که کاری کنید که بتوانید جامعه شاندیز را جامعه قرآنی کنید، یعنی هر کوچه ای مفتخر باشد به اینکه من یک نفر در این کوچه داشتم و این یک نفر آمده تمام محله را قرآنی کرده است.

 

وی با اشاره به دارالقرآن موقوفه قرآنی شهدای شاندیز، افزود: تبریک می گویم به واقفی که عرصه را داده است و تبریک دیگر هم به واقفی که اعیان را ساخته است،  کسی که وقف می کند  و مال خود را در راه خدا می دهد یعنی من دیگر نسبت مالکانه به این مال ندارم البته ما کارگزاران باید پاسخگو باشیم که آیا به نیت عمل کردیم یا نه و آیا در این راه ضعف داشتیم؟ باید و حتما هم باید پاسخگو باشیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی، با اشاره به اینکه آیات بسیاری در قرآن است و در لسان ائمه طاهرین نیز هست که این اهمیت قرآن را نشان می دهد، اظهارکرد: در میان موقوفات یکی از نیات بسیار راوی و بلند، نیت برای توسعه فرهنگ قرآن است چه آن موقوفه منفعتی باشد و چه انتفاعی، این نقطه از خاک جمهوری اسلامی ایران که تعریف می کند وباعث افتخار است که نیت قرآن در آن است، نیت قرآن در جوار عزت طاهرین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار