روستا در ۴ کیلومتری شهر همدان قرار گرفته و می‌گویند قدمتی ۵۰۰ ساله دارد، اهالی به زبان فارسی با لهجه بومی صحبت می‌کنند، سرسبزی باغ‌ها و دشت‌های سنگستان هر گردشگر و طبیعت‌دوستی را ساعت‌ها مجذوب کرده و در خود غرق می‌کند، برای شنیدن مشکلاتی که اهالی این روستای قدیمی همدان با آن مواجه هستند، پای صحبت‌های دهیار سنگستان نشستیم.
کد خبر: ۹۱۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷ 07 November 2020
روستا‌ها به عنوان مراکز اصلی تولید، قلب تپنده توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شوند و یکی از مؤلفه‌ها و اهرم‌های قدرتمند و تأثیرگذار در تسریع و تسهیل روند توسعه اقتصادی کشور هستند. 

به گزارش ایسنا، برنامه‌ریزی‌های توسعه براساس تأکید بر تقویت روستا‌ها بر این پایه است که با تقویت روستا‌ها می‌توان توسعه را به سایر قسمت‌های منطقه تزریق و به نوعی توازن و تعادل را در سطح آن ایجاد کرد.

امروزه، اما بسیاری از قلب‌های تپنده توسعه اقتصادی کشور با مسائل و مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند که در برخی از موارد زندگی روزمره‌شان را مختل کرده و روستانشینان را به چالش کشیده است.

سنگستان یکی از روستا‌های سرسبز و خوش آب و هوای همدان است، اگر از همدان به سمت شرق و جاده همدان به ملایر حرکت و در دو راهی سد اکباتان مسیر سد را انتخاب کنیم به این روستا می‌رسیم.

روستا در ۴ کیلومتری شهر همدان قرار گرفته و می‌گویند قدمتی ۵۰۰ ساله دارد، اهالی به زبان فارسی با لهجه بومی صحبت می‌کنند، سرسبزی باغ‌ها و دشت‌های سنگستان هر گردشگر و طبیعت‌دوستی را ساعت‌ها مجذوب کرده و در خود غرق می‌کند، برای شنیدن مشکلاتی که اهالی این روستای قدیمی همدان با آن مواجه هستند، پای صحبت‌های دهیار سنگستان نشستیم.

دهیار روستای سنگستان همدان درباره وضعیت این روستا به خبرنگار ایسنا گفت: این روستا ۳۸۷ خانوار و بیش از ۱۱۲۷ نفر جمعیت دارد و اهالی اغلب از طریق کارمندی و اشتغال در ارگان‌های دولتی و غیردولتی امرار معاش می‌کنند.

رضا نعمتی‌آسا با بیان اینکه در حال حاضر دامداری و کشاورزی به تعداد انگشت شماری در روستا وجود دارد، ادامه داد: تنها یکی دو نفر به دامداری مشغول‌ند که آن‌ها هم غیربومی هستند.

وی با اشاره به اینکه سنگستان در فاصله ۴ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و در مسیر سد اکباتان است، اظهار کرد: این روستا باغات با صفایی دارد، حدود ۸۶۰ باغ در سنگستان است که ۷۰۰ باغ مالک غیربومی دارد که به صورت باغ ویلا درآمده‌اند و همین باعث شده ویلاسازی شدت پیدا کند.

نعمتی‌آسا با بیان اینکه فرسودگی لوله‌های آب شرب یکی از مشکلات در سنگستان است، گفت: حدود ۴۰ سال است که لوله کشی در روستا انجام شده، اما متأسفانه ارگان‌های مربوطه هیچ اقدامی نکرده‌اند.

وی افزود: پس از اینکه امور آب، لوله‌ها را تعویض نکرد حدود سه سال قبل با هزینه اهالی و بدون دریافت اعتبار دولتی اقدامات لازم را انجام دادیم چراکه در هر ماه بین هشت تا ۱۰ مورد ترکیدگی لوله داشتیم که زیر خانه‌های مردم یا در خیابان اصلی جریان پیدا می‌کرد.

نعمتی‌آسا درباره سیستم لوله کشی فاضلاب سنگستان توضیح داد: حدود ۲۵ سال پیش مردم روستا سیستم لوله کشی سنتی را انجام دادند و خروجی آن را در زمین‌های کشاورزی سنگستان و شورین انداختند، از چند سال قبل پیگیری و مکاتبه‌های زیادی در این رابطه با متولیان مربوطه انجام دادیم، مطالعه‌ای هم انجام و مبلغ اعتبار مشخص شد، اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده و متأسفانه این اتفاق محیط زیست و باغات زیرمجموعه را آلوده کرده و از بین برده است.

وی در رابطه با زیرگذر ورودی روستا گفت: کاش این زیرگذر زده نمی‌شد، هر شخص معمولی و نه صرفاً مهندس این زیرگذر را ببیند متوجه می‌شود که از کوچکترین اقدامات فنی برخوردار نیست و حتی علائم هشداردهنده و روشنایی هم ندارد.

دهیار سنگستان ادامه داد: بنده که بومی این منطقه هستم گاهاً اشتباه کرده و به جاده ملایر رفته‌ام و وقتی مشکل را به مسئولان وقت منتقل می‌کنیم می‌گویند ما راضی به انجام این کار نبودیم، نقشه و مستندات شش سال قبل موجود است و طبق آن اینجا قرار بود یک زیرگذر چهاربانده شود نه زیرگذری به این شکل که مشکلاتی برای اهالی به وجود آورد.

نعمتی‌آسا افزود: زمین‌های کشاورزی اهالی آن طرف جاده است و این زیرگذر مشکلات و معضلاتی برای آن‌ها به وجود آورده است، در اصل وقتی زیرگذر رفت دارد و برگشت ندارد، چه فایده‌ای دارد؟ 

وی در مورد احداث خانه باغی‌ها در سنگستان مطرح کرد: ما منکر حفظ اراضی نیستم و اولویتمان در حفظ باغ‌ها و باغستان است، اما مثلاً شخصی ۲۰۰۰ متر باغ دارد و نمی‌تواند هر روز ادوات کشاورزی را به خانه ببرد و برگرداند و به مکانی ۱۰ یا ۲۰ متری نیاز دارد که به صورت مجاز بسازد بدون اینکه باغات تخریب شود.

نعمتی‌آسا گفت: اگر مسئولان مجوز‌های لازم را در زمینه ساخت و ساز بدهند ساخت و ساز غیرمجازی انجام نمی‌شود چراکه باغداران بومی و غیربومی به دنبال ساخت و ساز قانونی هستند.

دهیار سنگستان اضافه کرد: برای این امر باغداران را به جهادکشاورزی هدایت می‌کنیم، اما این ارگان سند ثبتی می‌خواهد و همین باعث می‌شود باغدار همان اول کار عقب نشینی کند، کدام باغ سند ثبتی دارد؟ ۱۲ سال است که برای باغات سند ثبتی صادر نشده یا اینکه باغ باید بالای ۵۰۰۰ متر باشد و با قیمت‌های فعلی کدام باغ بالای ۵۰۰۰ متر است؟

وی در قسمت دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه همدان سه ورودی و خروجی دارد، گفت: اگر شخص بی طرفی از این سه شریان بازدید کند تفاوت محسوسی بین عملکرد و توسعه آن‌ها احساس می‌کند، همه مشاغل مزاحم در جاده ملایر که روستای سنگستان هم در این مسیر است، قرار دارند و هیچ گونه کارخانه یا کارگاه صنعتی در آن وجود ندارد. 

نعمتی‌آسا افزود: متأسفانه مدیران استانی سرمایه گذار‌ها را به جاده تهران یا کرمانشاه سوق می‌دهند و وقتی با مسئولان مربوطه مطرح می‌کنیم می‌گویند به علت قیمت زمین این اتفاق می‌افتد، اگرچه سرمایه گذار با نیت و سوءنیت به آنجا هدایت می‌شود و این جاده پر از زباله‌های ضایعاتی ساختمانی شده است.

وی در مورد مصوبه ماده ۴ مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ بیان کرد: این ماده قانونی تا پنج سال قابل اجراست و براساس آن باید به خانه‌هایی که قبل از چهارم تیرماه سال ۹۶ احداث شدند و به صورت سکونتگاه دائمی یا نیمه دائمی هستند، خدمات داده شود.

دهیار سنگستان با بیان اینکه طبق این ماده اتفاق مذکور باید عملی شود، گفت: در حال حاضر افراد مشمول این قانون نمی‌توانند خدمات بگیرند و جالب است که این ماده در همه کشور اجرا، اما در همدان از آن جلوگیری می‌شود.

نعمتی‌آسا درباره اجرای طرح هادی نیز شرح داد: متأسفانه تا سال ۸۷ هیچ گونه عملیات اجرایی در راستای این طرح نداشتیم و با اینکه شرایط مهیا بود، اما هیچ اقدامی انجام نشد، سال ۸۷ با یاری مردم و بدون کمک دولتی حدود ۸۰ خانه خراب را آباد کردیم و جدول کشی انجام دادیم و پس از آن نیز هیچ خدماتی دریافت نکردیم.

وی در ادامه در رابطه با تبعات ایجاد حریم شهر گفت: پس از اعلام همدان به عنوان کلانشهر و الحاق چند روستا به شهر روستای ما نیز جزء حریم شهر همدان شد، آنچه باید مورد توجه باشد این است که کلانشهر شدن تنها بحث تأمین اعتبار نیست بلکه رسیدگی هم می‌خواهد، این اتفاق مشکلات زیادی برای ارائه خدمات به مردم روستا و دهیاری‌ها به وجود آورده است.

نعمتی‌آسا با اشاره به اینکه اراضی عمده روستای سنگستان در حریم جاده است و از فلکه امام حسن (ع) آغاز شده و تا رودخانه آبشینه ادامه دارد، گفت: به عنوان مثال شخصی که می‌خواهد زمینش را در این حریم ساماندهی کند با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و نمی‌داند کدام دستگاه باید کارش را انجام دهد، شهرداری و جهادکشاورزی در این مورد مدعی هستند و معضلاتی به وجود آمده که قابل حل نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار