تا ۲۰ آذرماه امسال، باید اصناف گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ اقدام به تعطیلی واحد صنفی خود کنند.
کد خبر: ۹۱۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵ 12 November 2020

به گزارش تابناک قم، برای اجرای هر چه بهتر این طرح، گشت مشترک نظارت بر محدودیت‌های کرونایی (مرکز بهداشت، اتاق اصناف و نیروی انتظامی) در استان قم شروع شده است و به اصناف گروه‌های ۲، ۳ و ۴ که پس از این ساعت باز باشند، تذکر داده و با متخلفان برخورد قانونی و صنف مربوطه به مدت یک ماه پُلُمب می شود.  

یکی از کارشناسان مرکز بهداشت قم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با اجرای طرح مذکور گفت: بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا، در این طرح به مدت یک ماه، یک سری محدودیت هایی برای برخی از مشاغل اِعمال می شود.  

وی افزود: در این طرح مشاغل حساس مانند مشاغلی که مواد غذایی عرضه می کنند، همچون نانوایی، خواربارفروشی، لبنیات، میوه‌فروشی و قصابی می توانند پس از ساعت ۱۸ نیز به شرط رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: بعضی از اصناف مثل لباسفروشی ها جزو اصناف حساس نیستند که شامل سه گروه شغلی ۲، ۳ و ۴ می شوند که ملزم هستند که ساعت ۱۸ به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کنند.

این کارشناس بهداشت ادامه داد: البته برخی از مشاغل مانند خدمات آموزشی به طور کلی تعطیل هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: برای اجرای این طرح برخی از واحدهای صنفی همکاری لازم را انجام می دهند، اما بعضی از واحدهای صنفی نیز در این زمینه همکاری نمی کنند و مشکلات خود را بیان می کنند که این مساله کار ما را سخت می کند.

وی تاکید کرد: از اصناف و کسبه تقاضا داریم که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند، چراکه محدودیت هایی که اعمال می شود به خاطر سلامتی خود آن‌ها و همه مردم است، از این رو به قوانین احترام بگذارند؛ چرا که در شرایط بحران قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، مشاغلی که بعد از ساعت ۱۸ ملزم به تعطیلی هستند؛ در صورت تعطیل نکردن، باید پلمب شوند.   

اِعمال محدودیت‌های کرونایی به مدت یک ماه

بر اساس اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی قم؛ طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، برای پیشگیری و کنترل بیماری، محدودیت های کرونایی همزمان با سراسر کشور از ۲۰ آبان ماه جاری شروع شده است و به مدت یک ماه در استان قم اجرا می شود.  

در این اطلاعیه آمده است: بر همین اساس مشاغل ذیل فقط تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت می باشند و با متخلفان برخورد قانونی و صنف مربوطه به مدت یک ماه «پلمب» خواهد شد: کلیه پاساژها و مراکز خرید و فروش، غیر از مواد غذایی، آرایشگاه های مردانه، فروشگاه های لوازم آرایشی بهداشتی، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری و مشاورین املاک، مساجد، اماکن متبرکه و زیارتگاه ها، فرش و موکت، اسباب بازی فروشی و لوازم خانگی، شرکت ها و موسسات، خدمات چاپ و فعالیت های وابسته، آتلیه و عکاسی، آبمیوه فروشی، رستوران ها و مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، پرده فروشی، مبلمان، کیف و کفش، لوازم التحریر و خرازی، قنادی و خشکبار، سوهان پزی و سوهان فروشی، کادویی، تزیینات داخلی، خیاطی و فروش پوشاک و پارچه.

در این اطلاعیه افزوده شده است: ممنوعیت و محدودیت های مشاغل دسته های ۳ و ۴ همچنان به قوت خود باقی است: کلیه آموزشگاه ها، دانشگاه ها، مدارس، زبانسراها و حوزه های علمیه تعطیل و برگزاری هر گونه آزمون باید همچون گذشته به صورت غیرحضوری انجام شود.

در این اطلاعیه اضافه شده است: کتابخانه ها، مهدکودک ها، آرایشگاه های زنانه، سالن های زیبایی، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، تالارهای پذیرایی، کافه، قهوه خانه، چایخانه، مراکز عرضه دخانیات، شهربازی، مراکز تفریحی و سالن ها و باشگاه های ورزشی پربرخورد تعطیل و برگزاری هرگونه مراسم های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها ممنوع است.

این اطلاعیه حاکی است: شهر قم هم اکنون در وضعیت «قرمز» کرونایی قرار دارد؛ رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، شست وشوی مکرر دست ها، عدم برگزاری مراسم و عدم حضور در تجمعات از اولین اصول پیشگیری و کنترل این بیماری است.

در این اطلاعیه بیان شده است: پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، فقط با مشارکت و همکاری تک تک شما همشهریان گرامی محقق خواهد شد؛ بیایید با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و رعایت محدودیت های کرونایی باهم در قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا و پایان دادن به این بیماری سهیم باشیم.  

مغازه‌دارها از مشکلات خود می‌گویند

بر اساس مشاهده میدانی خبرنگار ایرنا، برخی از واحدهای صنفی همکاری لازم را برای تعطیلی واحد صنفی خود در ساعت ۱۸ انجام می دهند و از سایر همکاران خود نیز، انتظار رعایت این مساله را دارند.

یکی از رهگذران نیز در این رابطه گفت: اعمال این محدودیت ها و قوانین برای سلامتی همه ما ضروری است؛ به همین علت لازم است که همه به دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشیم تا ان‌شاءالله هرچه زودتر مساله شیوع ویروس کرونا پایان یابد.

در این میان، بعضی از واحدهای صنفی مانند لباسفروشی ها عنوان می کنند که بیشتر مشتریان آن‌ها در ساعات پایانی روز، در واقع پس از ساعت ۱۸ برای خرید به این گونه از مشاغل مراجعه می کنند و در صورت تعطیل بودن پس از ساعت ۱۸، دچار زیان می شوند.

چند تن از صاحبان مغازه های لباسفروشی در خیابان شهید بهشتی بیان کردند که بیشتر کسبه این خیابان مستاجر هستند و در قبال خرید اجناس خود چک داده اند؛ از این رو برای پرداخت اجاره‌بها، پاس کردن چک و امرار معاش نیازمند هستند که تا ساعات پایانی شب به کسب خود ادامه دهند.

یکی از این صاحبان مغازه گفت: باید مسئولان به فکر امرار معاش ما نیز باشند و کمک های بلاعوض به ما کنند و یا وام بدهند.

یکی دیگر از کسبه این خیابان با بیان اینکه بیشتر مشتریان ما در ساعت های پایانی روز مراجعه می کنند، گفت: ما حاضریم از صبح تا ساعت ۱۸ تعطیل باشیم و به جای آن از ساعت ۱۸ تا ۲۲ اجازه فعالیت داشته باشیم.       

هنوز نیازمند اِقناع افکار عمومی درباره کرونا هستیم!

برای اهالی رسانه، مسئولان فرهنگی و کسانی که با مقوله فرهنگ ارتباط دارند، این موضوع که «کار فرهنگی، کاری زمان‌بَر است»، موضوعی آشناست و این مساله در این روزهای کرونایی بیشتر، خود را نشان می دهد.

نزدیک به یک سال است که ویروس کرونا در جهان شیوع یافته و بیش از هشت ماه است که کشور ما با این مساله درگیر است و در این مدت رسانه های گوناگون و مسئولان در سمت های مختلف خطر شیوع ویروس کرونا و راه های مقابله با آن را بارها و بارها بیان و بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کرده اند.

اما در هنگام اجرای طرح مذکور، برخی می گویند که «مگر کرونا پس از ساعت ۱۸ می آید؟! که باید در این ساعت مغازه خود را تعطیل کنیم؟»

بیان این پرسش از سوی این افراد، می تواند نشانگر و گویای این مساله باشد که یا هنوز همه مردم در رابطه با بحران کرونا اقناع نشده اند، یا برایشان موضوع عادی شده است و یا خطر آن را به اندازه لازم و کافی جدی نگرفته اند که حاضر نیستند، برای مقابله با ویروس کرونا، کسب‌وکار خود را «محدود» کنند و به بیان دیگر، کمک کنند تا زمان حضور مردم در مکان های پرجمعیت و پرتردد در طول روز «کاهش» یابد.   

به هر حال هر کدام از این علت ها و شاید دلیل های دیگری در این زمینه وجود داشته باشد؛ این مساله را بار دیگر نشان می دهد که همچنان باید به مقوله اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، افزایش سطح دانش همه آحاد جامعه در سنین و صنوف مختلف ادامه دهیم و با استفاده از ابزار گوناگون و به روش های مختلف به اقناع جامعه بپردازیم. 

پس از گذشت این مدت؛ برخی به ضرورت اجرای شیوه های جدید و خلاقانه اشاره می کنند و معتقد هستند که روش های گذشته دیگر جواب نمی دهد، از این رو باید از روش های تازه بهره گرفت. 

سخن آخِر اینکه شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ بسیار جدی است، «کرونایِ جدی» با کسی شوخی و تعارف ندارد! از این رو لازم و ضروری است تا همه آحاد جامعه در مقابله با آن «مصمم» و جدی باشند و برای رهایی از کرونا هر کس در حد توان خود بکوشد.

وضعیت کرونا در قم از ۲۰ شهریورماه امسال و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری «فوق قرمز» شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار