رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت:‌ میزان صادرات استان از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه برمبنای مبدا تولید، ۱۰۴ میلیون دلار بوده است.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 14 November 2020

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی بیان کرد: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه به ارزش ۷۱ میلیون دلار و وزن ۵۹ هزار تن و میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید به ارزش ۱۰۴ میلیون دلار و وزن ۹۲ هزار تن بوده است.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش صادرات شامل مفتول مسی، مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، آلومینیوم و مصنوعات آن، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، کفش، محصولات شیمیایی آلی، چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی، الیاف پلی‌استر بوده است.

وی کشورهای هدف صادراتی از استان قم را نیز مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: عراق، افغانستان، چین، ترکیه، امارات، هند، پاکستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان کشورهایی بوده‌اند که بیشترین صادرات از قم به این کشورها انجام‌شده است.

سیجانی با اشاره به میزان واردات استان قم در هفت ماه گذشته سال جاری نیز تصریح کرد: میزان واردات در این هفت ماه به استان به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار و  وزن ۲۷.۶  هزار تن بوده است.

به گفته وی مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان در این مدت ماشین‌آلات، وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین‌آلات راهسازی، دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آن‌ها، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه‌آهن یا تراموای، مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته‌شده از این مواد، چای- ماته و ادویه، دستگاه‌های اپتیک، کنترل، دستگاه‌های طبی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، نیکل و مصنوعات از نیکل بوده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: بیشترین حجم واردات به استان از کشورهای چین، ترکیه، امارات، ایتالیا، هند، عمان، اوکراین، ژاپن، عراق و فرانسه انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت صادرات با توجه به شیوع کرونا، از صدور ۱۱۷ کارت بازرگانی در بخش تولید و ۷۷ کارت بازرگانی در بخش تجاری تا پایان مهرماه جاری خبر داد و بیان داشت: در حال حاضر ۶۰۶ کارت بازرگانی در استان قم وجود دارد که ۴۷۷ فقره تولیدی و ۱۲۹ فقره تجاری است.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی استان قم فراتر از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تن فرصت اشتغال ایجادشده است؛ همچنین قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است ‌که هرکدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری،‌ تولید و اشتغال دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار