رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی:
کد خبر: ۹۱۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 14 November 2020

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵.۵ میلیون ایرانی بالای ۲۵ سال (حدود ۱۱ درصد از جمعیت ایران)، مبتلا به دیابت هستند، گفت: معمولا دیابت در زنان بیش‌تر از مردان است که بارداری، زایمان، تغییرات هورمونی و فعالیت بدنی کم و وزن زیاد در این خصوص موثر است.

دکتر جبرئیل شعربافی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع دیابت در جهان، تعداد مبتلایان به این بیماری در گروه سنی ۲۰ تا ۷۰ سال در جهان را ۴۸۳ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود تعداد مبتلایان به این بیماری تا حدود ۲۵ سال آینده به ۷۰۰ میلیون نفر برسد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود چهار میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به دیابت جانشان را از دست می‌دهند، افزود: حدود ‌۳۷۰ میلیون نفر هم به دلایلی مانند چاقی و یا زمینه‌ی ارثی در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند که به این حالت پره دیابت گفته شده و در صورت عدم کنترل، فرد در آینده به دیابت مبتلا می‌شود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: حدود نیمی از مبتلایان به دیابت در ایران از خدمات بخش خصوصی بهره‌مند شده و اطلاعاتشان در نرم افزار سیب مراکز سلامت ثبت نشده است.

وی، اصلاح شیوه زندگی را بهترین روش برای مقابله با دیابت در جهان عنوان کرد و گفت: کنترل وزن، ورزش، دوری از استرس، استفاده از سبزیجات، انجام فعالیت‌های بدنی و دوری از دخانیات را از اصول مورد توجه برای مقابله با دیابت، عنوان کرد.

وی، کاهش فعالیت‌های بدنی پس از شیوع ویروس کرونا را در افزایش وزن و مبتلا شدن پره دیابت‌ها به دیابت موثر دانست و افزود: تعداد افراد پره دیابت در کشورمان هم نزدیک به مبتلایان به دیابت و حدود پنج میلیون نفر است.

شعربافی با اشاره به تعداد افراد شناسایی شده مبتلا به دیابت در آذربایجان شرقی و مراکز شهرستان‌ها، تعداد افراد تحت پوشش قرار داده شده توسط مراکز سلامت در روستاها را بیشتر از مراکز سلامت شهری دانست و افزود: تا کنون ۶.۴ درصد از مبتلایان به دیابت در استان شناسایی شده‌اند که این آمار در روستاها بیشتر از شش درصد و در شهرها کمتر از پنج درصد است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین ثبت بیمار در شهرستان‌های آذرشهر و شبستر انجام شده است، اما در شهرستان تبریز موارد کمتری در مراکز سلامت شناسایی و ثبت شده‌اند.

شعربافی با اشاره به نقش محیط و ژنتیک در ابتلا به دیابت، اظهار کرد: در زمینه ژنتیکی نیز در صورت عدم اصلاح سبک زندگی، این بیماری خود را نشان خواهد داد، اما در صورت اصلاح سبک زندگی، حتی زمینه‌ی ژنتیکی و وجود بیماری در خواهران و برادران نیز دال بر بروز بیماری نبوده و احتمال ابتلا کم‌تر است.

وی ادامه داد: بیماری‌های مانند چاقی، دیابت و پرفشاری خون تحت تاثیر رفتار افراد بوده و رفتارها می‌توانند ۷۰ الی ۸۰ درصد در بروز و شیوع این اختلالات نقش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: حتی افراد مبتلا به دیابت نیز می‌توانند با اصلاح رفتارهایشان، از عوارض پوستی، چشمی و بروز زخم‌ها جلوگیری کنند؛ عوارضی مانند عوارض چشمی، کلیوی، پوستی و نوروپاتی حدود ۱۰ سال بعد از ابتلا خودشان را نشان می‌دهند؛ به طوری که ۷۰ درصد از بیماران دیالیزی مبتلا به دیابت بوده‌اند.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان با اشاره به بهبود مراقبت‌ها از بیماران دیابتی از کاهش عوارضی مانند قطع عضو و اعمال جراحی چشم و مشکلات شبکیه به دلیل ابتلا به دیابت در کشور و به تبع آن در آذربایجان شرقی، خبر داد.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به انواع دیابت اظهار کرد: در دیابت تیپ یک که بیشتر در جوانان و کودکان دیده می‌شود، پانکراس قادر به تولید انسولین نبوده و باید از همان ابتدا تزریق انسولین انجام شود، اما دیابت تیپ دو در سنین بالای ۳۵ سال دیده شده و در این حالت حالت پانکراس در ابتدا توانایی تولید انسولین را دارد، اما بعدها کارایی‌اش را از دست می‌دهد و در نهایت فرد مجبور به تزریق انسولین می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار