معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم و برای تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در سه مرحله (سنجش اولیه، انجام مداخلات فعالیت بدنی و تغذیه‌ای و سنجش ثانویه) اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۱۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸ 14 November 2020


به گزارش ایرنا عبدالله جعفری افزود: در راستای اجرای طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان)، سنجش اولیه شاخص توده بدنی از هفته تربیت بدنی آغاز شده و تاکنون مشخصات قد و وزن بیش از ۲۲۰ هزار دانش آموز این استان، در سامانه سناد ثبت شده است.

وی اظهار داشت: طرح «کوچ»، یکی از طرح‌های ۲۵ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که متناسب با آن چاقی و لاغری دانش‌آموزان کنترل می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه کم تحرکی، تغذیه نامناسب و استفاده از غذا‌های پرکالری از عوامل اضافه وزن در کودکان و نوجوانان است، عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا و ارائه آموزش‌های غیر حضوری در خانه، کم تحرکی و اضافه وزن دانش‌آموزان، به طور ناخواسته افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ آبان آخرین فرصت وارد کردن اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه این طرح است، بیان کرد: با توجه به ارائه آموزش‌ها به صورت غیر حضوری، از خانواده‌ها می‌خواهیم، تا زمان تعیین شده مشخصات قد و وزن دانش‌آموزان را از طریق پیامک، در اختیار مدیر مدرسه قرار دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم و برای تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در سه مرحله (سنجش اولیه، انجام مداخلات فعالیت بدنی و تغذیه‌ای و سنجش ثانویه) اجرا می‌شود.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۲۱ درصد از دانش‌آموزان کشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند که در این طرح دانش‌آموزان این استان نیز پایش می‌شوند.

جعفری با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح، دبیر تربیت بدنی و مراقب سلامت هر مدرسه به عنوان مشاور تخصصی تعیین شده اند. اظهار داشت: در مدارس دوره ابتدایی، آموزگار هر کلاس و در مدارس دوره متوسطه یکی از دبیران هر کلاس، به انتخاب مدیر مدرسه مسوول سنجش توده بدنی دانش آموزان یا میزان اضافه وزن آن‌ها است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد کل مدارس استان مربی تربیت بدنی و ۵۰ درصد مدارس شهری مربی بهداشت و سلامت دارند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش همدان گفت: با توجه به شرایط خاص سال تحصیلی پیش رو؛ اجرای این طرح به ویژه در شرایط شیوع کرونا نیاز به همکاری والدین و خانواده‌ها است.

وی مواردی همچون اندازه گیری قد خون، وزن و محاسبه شاخص توده بدنی (BMI)، ارائه مشاوره و توصیه‌های تغذیه‌ای و فعالیت بدنی توسط معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت را از مفاد اجرایی این طرح برشمرد.

جعفری گفت: این طرح بر اساس آموزه‌های سند تحول بنیادی از سوی دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، تهیه و تنظیم شده است.

وی گفت: بعد از پایان پایش قد و وزن همه دانش آموزان استان و اجرای کامل این طرح، در اردیبهشت سال ۱۴۰۰، از دانش آموزانی که وزن خود را به استاندارد برسانند قدردانی می‌شود.

در سال تحصیلی جاری بیش از ۲۹۶ هزار دانش آموز در مدارس همدان تحصیل می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار