معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۱۶۵هزار بیمار دیابتی در مازندران شناسایی شدند. می توان نتیجه گرفت کنترل دیابت به معنای تغییر سبک زندگی نادرست است که برای داشتن سبک زندگی سالم باید به فعالیت بدنی، تغذیه سالم توجه شود.
کد خبر: ۹۱۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶ 17 November 2020

به گزارش تابناک مازندران ، قاسم اویس، به مناسبت هفته پیشگیری از دیابت با بیان اینکه دیابت از بیماری های شایع عصر حاضر است که به دنبال شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع بشری به سرعت در حال افزایش است، گفت: افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع بشری به معنای تغییر سبک زندگی بشر به سوی استفاده بیشتر از ماشین آلات، تکنولوژی و به طبع آن کاهش فعالیت بدنی، تغذیه ناسالم و افزایش بروز چاقی است که از عوامل اصلی دیابت به شمار می آید.

وی افزود: بنابراین می توان نتیجه گرفت کنترل دیابت به معنای تغییر سبک زندگی نادرست است که برای داشتن سبک زندگی سالم باید به فعالیت بدنی، تغذیه سالم توجه شود.

وی با بیان اینکه مبتلایان به دیابت باید مدیریت کنترل دیابت خود را برعهده بگیرند، تصریح کرد: پزشک، همسر و خانواده نمی تواند تغییر و رفتار سالم را در شما ایجاد و سبک زندگی شما را اصلاح کند آن ها فقط می توانند در این مسیر به شما کمک کنند، بنابراین شما سکان کشتی کنترل دیابت خود را برعهده دارید و برای این که مدیر خوبی باشید نیازمند فراگیری آموزش های لازم برای کنترل دیابت هستید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه کنترل دیابت برخلاف بسیاری از بیماری ها تنها با مصرف داروامکان پذیر نیست، ادامه داد: کنترل دیابت نیازمند کسب مهارت های چهارگانه مدیریت شخصی دیابت( تغذیه، فعالیت بدنی، استفاده صحیح از داروهای کنترل قند خون و پایش فردی قند خون) است و شما می توانید با یادگیری این مهارت های چهارگانه، به سادگی دیابت خود را کنترل کرده و از عوارض آن پیشگیری کنید.

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران با اظهار این مطلب که خطر عوارض ناشی از دیابت در بین افرادی که قند خون خود را کنترل می کنند، بسیار کمتر است و کنترل مناسب قند خون مهم ترین فاکتور در پیشگیری از ایجاد و پیشرفت عوارض دیابت بشمار می آید بنابراین می توان نتیجه گرفت که با وجود دیابت می توان زندگی سالمی داشت، اضافه کرد : آموزش دیابت ما را توانمند می سازد تا با استفاده از مهارت هایی که آموخته ایم عادت های نادرست را در زندگی خود اصلاح کنیم و به خاطر داشته باشید هر چه اطلاعات شما از دیابت کامل تر باشد در مدیریت دیابت خود نیز موفق تر خواهید بود.

اویس با اشاره به ابتلای افراد به این بیماری در جهان، گفت: در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۸۳ میلیون بزرگسال در جهان (از هر ۱۱ نفر ۱ نفر) مبتلا به دیابت بودند و ۴.۲ درصد در جهان براثر این بیماری فوت کردند و دیابت مسئول ۱۰ درصد از هزینه های صرف شده در سلامت است.

وی تصریح کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی در جهان امروز، انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال ۲۰۴۵ از مرز ۷۰۰ میلیون نفر بگذرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود اطلاع ندارند، ادامه داد: بیماری دیابت می‌تواند کاملا بدون علامت باشد و نباید در این بیماری به دنبال علامت گشت زیرا علایم دیابت نوع ۲ معمولا آرام آرام خود را نشان می‌دهند و ممکن است فرد سال‌ها به این بیماری مبتلا باشد.

وی افزود : در حال حاضر با توجه به پاندمی کووید ۱۹ افراد دارای بیماری های زمینه ای نسبت به این بیماری آسیب پذیرتر هستند و بر اساس آمار در برخی کشورهای جهان، تا ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شدند، مبتلا به دیابت بودند بنابراین این بیماران باید بیش از گذشته به پروتکل های بهداشتی و سلامت خود توجه کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان مازندران همچنین به وضعیت بیماران مبتلا به دیابت در ایران اشاره کرد و افزود: طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما و همچنین استان مازندران یک چهارم بیماران از بیماری خود اطلاعی ندارند و در استان حدود ۱۶۵ هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند.

وی گفت:از این تعداد ۶۰ درصد شهری و ۴۰ درصد روستایی هستند و ۳۵ درصد این بیماران بالای ۶۵ سال سن دارند و ۶۵ درصد نیز در سن کار و فعالیت هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار