رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: مصرف بیش از اندازه تنقلات و غذاهای آماده باعث گرسنگی سلولی می‌شود و این وضعیت سیستم دفاعی بدن را ضعیف می‌کند.
کد خبر: ۹۱۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ 22 November 2020

علی‌اکبر حق ویسی افزود: در وضعیت کنونی که شاهد شیوع بیماری‌های کرونا و آنفلوانزا هستیم، باید تا حد ممکن با تغذیه مناسب عملکرد سیستم دفاعی بدن را بهبود بخشیم.

وی اضافه کرد: مصرف تنقلات و غذاهای آماده مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌ها را تامین نمی‌کند و از سوی دیگر باعث اضافه وزن می‌شود.

وی با بیان این‌که افراد چاق نیز جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند، بیان کرد: تغذیه نامناسب و مصرف غذاهای آماده باعث اضافه وزن و چاقی در گروه‌های مختلف خواهد شد و خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

حق ویسی ادامه داد: مادران باید میزان روغن غذاها را نسبت به گذشته کمتر کنند زیرا روغن انرژی بالایی دارد و اضافه وزن و چاقی را افزایش می‌دهد؛ بهتر است از روغن مایع به‌ویژه روغن زیتون و کنجد استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: روغن‌های مایع نباید سرخ شود، بلکه فقط برای اضافه کردن به غذا مناسب است؛ روغن مایع اگر حرارت زیاد دریافت کند، زمینه برای سکته و ابتلای به سرطان افزایش می‌یابد.

وی گفت: غذاهای سرخ شده علاوه بر این‌که چاقی را افزایش می دهد، هضم و جذب غذا را سخت می‌کند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با تاکید بر این‌که برای رسیدن به وزن متعادل تا جایی که ممکن است شکر و غذاهایی که در آن‌ها شکر استفاده شده، مصرف نشود، افزود: انرژی برخی کیک و کلوچه‌ها۷۵۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری است و معادل یک وعده غذای مناسب می‌باشد.

به گفته وی، یک وعده غذایی مناسب برای کودکانی که در سن رشد هستند، برابر است با ۱۵ قاشق برنج، یک پیاله خورشت، ماست، سبزی یا سالاد.

وی بیان کرد: مصرف نمک هم در غذاهای ایرانی به‌عنوان طعم‌دهنده زیاد است که زمینه فشار خون و در نتیجه سکته و سرطان را مهیا می‌کند که باید مصرف این فرآورده غذایی کاهش یابد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار