رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش جهانگیری به تخریب خانه یک زن در بندر عباس / ترکان: شورای نگهبان می‌تواند مشارکت وسیع‌تری را در ۱۴۰۰ رقم بزند / کواکبیان: ظریف هنوز قدمی برای انتخابات برنداشته فحش می‌شنود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۱۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸ 22 November 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

ایرلاین ها خواستار لغو ابلاغ پذیرش ۶۰ درصدی مسافر شدند


مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: هیچ ایرلاینی حق ندارد بیش از ۱۰ درصد نرخ بلیت‌های خود را افزایش دهد و در صورت مشاهده این تخلف، با آنها برخورد می‌شود.تمامی ایرلاین‌ها موظف به رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی هستند، هم اکنون هیچ مسافر کرونایی که تست pcr او مثبت شده باشد، اجازه اخذ بلیت و حق سوار شدن به ناوگان هوایی کشور را ندارند.با اجرا شدن این طرح به سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده‌ایم که این ابلاغیه لزوم استفاده از ۶۰ درصد ظرفیت هواپیماها را بردارند، چون این محدودیت‌ها خود باعث کاهش حجم مسافر شده و بسیاری از پروازها با ظرفیت‌های خالی مسافران را جابه‌جا می‌کنند./باشگاه خبرنگاران

طرح یارانه کالاهای اساسی که مجلس تصویب کرده احساسی است


محمد باقری بنابی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس: متأسفانه در کشور ما بحث‌های کارشناسی درباره طرح‌ها و حتی لوایح به حد لازم انجام نمی‌شود و جای کار کارشناسی و تحقیقات و پژوهش‌های علمی را گاه هیجانات و احساسات می‌گیرد. طرح‌هایی از قبیل پرداخت یارانه به مردم برای تأمین کالای اساسی طرح‌های احساساتی و غیرمنطقی است که با گذر زمان و فروکش کردن هیجانات متوجه می‌شویم چه آسیب‌ها و تبعات منفی برای مردم داشته است. /روزنامه ایران

مصطفی معین: وضعیت کرونایی امروز قابل پیشگیری بود


رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: در شرایط اسفباری قرار داریم که قابل پیش بینی و پیشگیری بود اما متأسفانه هشدارها جدی گرفته نشد.نمی‌توان این پاندمی را که ۹ ماه از شیوع آن گذشته و در اوج خود قرار دارد با این نوع برنامه ریزی های مقطعی کنترل کرد و نیازمند یک برنامه جامع و تقسیم کار ملی برای مدیریت و کنترل آن هستیم. بی توجهی به عواقب دخالت‌های غیر علمی و دادن مجوزهای مربوط توسط وزارت بهداشت عامل دامن زدن به این مسائل است که تحت عناوین طب اسلامی و سنتی و یا ایرانی با سلامت مردم بازی می‌شود./مهر

جلسه متفاوت بهارستانی‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی


نشست علنی مجلس شورای اسلامی به‌منظور عدم تاخیر در پیگیری مسائل مردمی با ایجاد ارتباط مجازی در سه مکان صحن علنی مجلس، تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در حال برگزاری است./خانه ملت

گلایه ها از یکدیگر فقط فرصتها را ضایع می کند


کامران باقری‌لنکرانی وزیربهداشت احمدی نژاد در روزنامه شرق نوشت: توقع غیرواقعی از مدل‌سازی در برخی از کشورها منجر به سیاست‌گذاری‌های غلط شده است.هیچ مدلی به‌ تنهایی نباید مبنای تصمیم‌گیری باشد و مهم‌تر اینکه سیاست‌گذار باید بدترین سناریوی محتمل را در نظر بگیرد، هرچند کارآزمایی‌های بالینی مهم هستند، تمرکز صرف بر آنها نشان دهنده تفوق دیدگاه درمان‌محور در برابر این جهان‌گیری در کشور ماست؛ موضوعی که در نحوه هزینه‌کرد اعتبارات تخصیصی هم نمایان است. محققان همان‌طور که وزیر محترم فرمودند، باید هدفمندتر تحقیق کنند و هم سیاست‌گذار باید گوش شنوایی برای نتایج تحقیقات داشته باشد.ان‌شاءالله با همکاری و جبران اشتباهات آینده را بهتر کنیم. گلایه‌ها اگر به بهبود اوضاع نینجامد، فایده‌ای نخواهد داشت و فقط فرصت‌های بیشتری را ضایع خواهد کرد.

هاشمی لیست بیست نفره کارگزاران برای ریاست جمهوری را تکذیب کرد


روز گذشته در گفت‌وگوی محسن هاشمی از فعالیت‌های حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست‌جمهوری سخن گفت و از تعدادی از شخصیت‌های سیاسی به‌ عنوان لیست انتخاباتی کارگزاران نام برد؛ اما محسن هاشمی ارائه لیست را تکذیب کرد و گفت: از گفت‌وگویم کژتابی به وجود آمده است. ذکر این نام‌ها صرفا عنوان‌ کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها به‌عنوان نامزدهای بالقوه سخن به‌ میان می‌آید اما اینکه درباره این نام‌ها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلا چنین چیزی نیست./شرق

واکنش مطهری به اظهارات اخیر علم الهدی


علی مطهری در توییتر در واکنش به سخنان خطیب نماز جمعه مشهد گفت، آنها که تحولات انتخاباتی آمریکا را فرصتی برای رفع تحریم ها نمی دانند یا نادانند یا خائن. در این توییت آمده است؛ جناب علم الهدی گفته‌اند آنان که تحول انتخاباتی آمریکا را فرصت می‌دانند یا نادانند و یا خائن. باید گفت بر عکس است، آنان که این تحول را فرصتی برای رفع تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم با حفظ عزت ملی نمی‌دانند یا نادان‌اند یا خائن و برانداز.

دفاع کیهان از عملکرد انتخاباتی ترامپ


کیهان نوشت: روزنامه انگلیسی‌زبان تهران تایمز در صفحه نخست شماره دیروز خود با انتشار طرحی خاص از میرحسین موسوی کاندیدای شکست خورده انتخابات ۸۸ و دونالد ترامپ به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درباره تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ اشاره کرده است. این روزنامه همچنین در بخشی از گزارش تیتر یک خود با تیتر «دو ادعای مشابه، یک جهان کامل» به ادعا‌های ترامپ مبنی بر وجود تقلب گسترده در انتخابات آمریکا و عدم پذیرش نتیجه این انتخابات اشاره کرد و نوشت: «دموکرات‌ها مشغول کار برای کم اهمیت جلوه دادن ادعا‌های ترامپ در مورد آنچه برخی جمهوری‌خواهان تقلب گسترده رای دهندگان می‌نامند هستند و این کاملاً مغایر است با آنچه دموکرات‌ها در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ در ایران انجام دادند. هنگامی که آن‌ها از یک نامزد شکست خورده (میرحسین موسوی) که با اعلام پیروزی زودرس دستان خود را بالا برده بود حمایت کردند، اعلام زودرس پیروزی تنها یکی از شباهت‌های دو انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و آمریکاست. البته مدعیان اصلاح‌طلبی به این موضوع اشاره نکرده‌اند که حتی ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا که همگان او را بابت اعلام زودهنگام پیروزی و ادعای تقلب سرزنش می‌کنند و دیکتاتور می‌دانند و همه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به مقابله با ادعا‌های او علیه روند انتخابات آمریکا بسیج شده‌اند، به هوادارانش وعده داد که تیم وکلایش برای شکایت از تخلفات/تقلب به دادگاه عالی مراجعه خواهند کرد و درخواست بازشماری آرا در برخی ایالات‌ را خواهند داد و همین کار را هم کرد. این در حالی است که میرحسین موسوی و دیگر شکست‌خورده انتخابات ۸۸ که رقیب آرای باطله بود، حتی در برابر پیشنهاد بازشماری کل آرای انتخابات را هم نپذیرفتند و راه آشوب خیابانی و براندازی را در پیش گرفتند، با بیانیه‌های پی‌درپی، هواداران خود را برای حمله به مراکز نظامی، غارت فروشگاه‌ها، خسارت زدن به بانک‌ها و اماکن عمومی و... تهییج کردند و زمینه را برای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه کشورمان فراهم کردند. از این منظر می‌توان گفت ترامپ با همه لجاجت و حماقتش حداقل به کشور خود خیانت نکرد.

محسن هاشمی: رییس جمهور، اختلاف مسئولان در داخل ستاد کرونا را حل کند


رییس شورای اسلامی شهر تهران از رییس جمهور خواست تا اختلاف مسئولان را در داخل ستاد کرونا حل کند. او با قدردانی از تصمیم به تعطیلی کرونایی با وجود دیرهنگام بودن آن گفت: بخش مهمتر، رعایت کردن مسائل از سوی مردم است که خوشبختانه اصناف در تهران نسبی در روز نخست این تعطیلی را رعایت کردند. بخش منفی موضوع نیز افزایش مسافرت شهروندان تهرانی در روزهای قبل از تعطیلی به شمال است. از ستاد کرونای مازندران و گیلان درخواست داریم که نسبت به تعطیل بودن رستوران ها، فروشگاه ها و مناطق گردشگری شمال نظارت ویژه ای داشته باشند تا افرادی که به شمال مسافرت کرده اند، مجبور به اقامت در اماکن مسکونی خود باشند.

سخنگوی وزارت خارجه، شهادت نیروهای سپاه قدس در حمله اسرائیل تایید نکرد


سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به فایننشنال تایمز گفت: شهادت نیروهای سپاه قدس در حمله رژیم صهیونیستی به سوریه را تایید نمی‌کنم؛ اظهارات خطیب زاده واکنشی است به ادعاهای چند روز اخیر در سوریه. ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۲۸ آبان ادعا کرده بود جنگنده‌های اسرائیلی اهدافی متعلق به نیروی سپاه قدس ایران و ارتش سوریه را در جنوب کشور سوریه بمباران کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از سازمان‌ دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن ادعا کرده بود که در جریان حمله جنگنده‌های اسرائیل دست‌کم ده سرباز از جمله پنج ایرانی به شهادت رسیده اند. خطیب زاده در نشست خبری امروز خود با رد این ادعاها افزود: رژیم اشغالگر قدس می‌داند فصل بزن دررویی خیلی وقت است تمام شده و با احتیاط حرکت می‌کند و خوی تجاوزکارانه این رژیم قابل درمان نیست و تنها راه آن مقاومت صد در صدی در تمام جبهه‌هایی است که این رژیم دست به ناآرامی می‌زند. حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد.

اکبری تالارپشتی، نماینده مجلس: در مورد فیلترینگ شبکه های اجتماعی نظری ندارم


یک نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا شما در شبکه‌های اجتماعی فعال هستید، گفت: من در توییتر گاهی توییت می‌زنم، ولی ما نگران هستیم که از همین موضوع هم سوءاستفاده شود. مانند همان اتفاقی که برای آقای ترامپ افتاد و توییتر بنا به نظر خودش توییت‌های ایشان را حذف کرد. عزت‌الله اکبری تالارپشتی در گفت‌وگو با «انتخاب» درباره فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشور، گفت: به هرحال شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های مختلفی دارند و اگر در مسیر منافع ملی و منافع مردم قرار داشته باشند، اتفاق خوبی است. این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا موافق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در کشور هستید، گفت: من نظری درباره این موضوع ندارم و دوستان در کمیسیون فرهنگی بهتر می‌توانند به این سوال پاسخ بدهند. اکبری تالارپشتی گفت: در حوزه اقتصادی شبکه‌های اجتماعی نقش خودشان را دارند و من امیدوارم که شبکه‌های اجتماعی و فعالیت آنها در جهت منافع ملی کشور باشد.

کواکبیان: ظریف هنوز قدمی برای انتخابات برنداشته، فحش می‌شنود

کواکبیان گفت:‌ درباره آقای ظریف البته باید بگویم که من چند بار با ایشان صحبت کردم، ایشان می گوید من آمادگی ندارم و همین کار برای من خوب است.مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردمسالاری در بخشی از گفتگوی تفصیلی خود با خبرآنلاین درپاسخ به سوالی درباره اسامی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: در رابطه با حضور در انتخابات بحث ما مشارکت گسترده مردم است و در رابطه با حمایت از کاندیدا من به آن ساز و کاری که تعیین می شود پایبندم و از دل آن ساز و کار یک کاندیدا درمی آید. اگر آن ساز و کار تعریف شود بنده خودم هم کاندیدا هستم و فوقش در آن ساز و کار رأی نمی آورم و تابع عقل جمعی می شوم.وی درباره احتمال کاندیداتوری ظریف گفت:‌درباره آقای ظریف البته باید بگویم که من چند بار با ایشان صحبت کردم، ایشان می گوید من آمادگی ندارم و همین کار برای من خوب است، یعنی واقعا حوصله دعوا و بحث ندارد. او هنوز قدمی برای انتخابات برنداشته، دارد فحش می شنود. اگر جدی بیاید که دیگر هیچ؛ بنابراین باید دید در ادامه چه پیش می آید.کواکبیان گفت:‌من یک سابقه عدم احراز صلاحیت دارم و آقای کدخدایی هم گفتند، کسانی که رد شده اند دیگر کاندیدا نشوند و بعد اصلاح کردند و گفتند این یک نظر شخصی بوده. از آن طرف هم گفتند کسانی که قبلا تایید شدند ممکن است این دفعه رد شوند. بنده خدا آقای غرضی می گفت من در این ۴ سال گذشته فقط به نانوایی رفتم و آمدم و نمی دانم چه کار بدی کرده ام که قبلا تایید شده ام و الان رد می شوم. باید مبنا و معیار و عامل سنجشی باشد که به ما بگوید مثلا شما به این دلیل و این دلیل رد شده اید و باید طرف را به شکلی قانع کرد که دیگر کاندیدا نشود.

پاسخ معنادار رهبر انقلاب به یک رئیس‌جمهور بدهکار

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی به بیان خاطره‌ای از دوران ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت.روزنامه «کیهان» به نقل از قرائتی نوشت:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمان ریاست جمهوری به یکی از کشورهای اسلامی رفتند و ما به عنوان همراه در خدمت ایشان بودیم.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رئیس‌جمهور آنجا فرمودند: بدهی ما را نمی‌دهید؟ او در جواب گفت: قرآن می‌فرماید: «فنظرهًْ الی میسرهًْ; به آدم بدهکار مهلت بدهید.»آقا با مزاح فرمودند: تا اینجا را قبول دارم ولی به شرط اینکه قسمت دوم آیه شریفه را نخوانید که اگر بدهکار توانایی پرداخت ندارد به او ببخشید: «ان تصدقوا خیر لکم».

هاشمی‌طبا: با آمدن بایدن هیچ چیز تغییر نخواهد کرد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه با آغاز به کار جو بایدن در کاخ سفید، هیچ چیز تغییر نخواهد، دلیل تندروی‌های اخیر نسبت به وزیر امورخارجه را عقده گشایی دانست.سید مصطفی هاشمی‌طبا در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص برخی گمانه‌زنی های داخلی مبنی بر بهبود شرایط بعد از حضور بایدن در کاخ سفید، گفت: با آمدن بایدن چیزی تغییر نخواهد کرد. تصور کنیم آقای بایدن بخواهد با شرط و شروط به برجام بازگردد که البته پیش‌تر هم شرط‌هایی را مطرح کرده است اما شرط‌های او پذیرفتنی نیست.وی افزود: اگر بایدن بخواهد به برجام بازگردد و دعوت به مذاکره کند اما حدود این مذاکره را فراتر از انرژی هسته‌ای قرار دهد، آن هم پذیرفتنی نیست؛ بنابراین شرایط تغییر اساسی‌ با آمدن بایدن اتفاق نخواهد افتاد.هاشمی‌طبا ادامه داد: یک فرض دیگر را هم در نظر بگیریم که آقای بایدن بدون هیچ شرطی به برجام بازگردد و هیچ موضوعی غیر از انرژی هسته‌ای را هم برای مذاکرات احتمالی بعدی مطرح نکند، همه تحریم‌ها را لغو کند و مراودات ما با دنیا مانند گذشته و بهتر از قبل شود. در این شرایط هم مشکل ما حل نخواهد شد، چون، به محض لغو تحریم‌ها، سیستم مدیریتی ما در داخل کشور مجددا به واردات روی می‌آورد و ریخت و پاش شروع می‌شود. در واقع همان سیاست‌ها و روندهای قبلی که ما را دچار مشکل کرده است، باز هم ادامه پیدا می‌کند.

واکنش عبدی به گاف یک نماینده

نماینده تهران در مجلس یازدهم گفته است که این مجلس با مجلس دهم که برجام رو ۲۰دقیقه‌ای تصویب کرد فرق داره! برجامی که خلاف امنیت و منافع ملی بود. یکی جواب داده ای کاش یکی به ایشان متذکر می‌شد که برجام را مجلس اصولگرای نهم که برادر بزرگتر مجلس فعلی است، تصویب می کرد نه مجلس دهم! عباس عبدی فعال سیاسی و روزنامه نگار با اشاره به صحبت های اخیر احمد نادری" نماینده مجلس که گفته است این مجلس با مجلس دهم که برجام رو ۲۰دقیقه‌ای تصویب کرد فرق دارد! واکنش نشان داد؛ عبدی نوشت: نماینده مجلس یازدهم معتقد است ۲۰دقیقه‌ای تصویب کرد.برجامی که خلاف امنیت و منافع ملی بود.یکی جواب داده ای کاش یکی به ایشان متذکر می‌شد که برجام را مجلس اصولگرای نهم که برادر بزرگتر مجلس فعلی است، تصویب کرد نه مجلس دهم!بنده اضافه می‌کنم بی‌اطلاعی اصلی جای دیگری است. گوینده زحمت بکشند و بفرمایند آن طرحی که خلاف امنیت ملی و منافع ملی بود چرا از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و رهبری جلویش گرفته نشد؟چرا شورای نگهبان چند دقیقه‌ای و بلافاصله آن را تصویب کرد؟ چرا مجمع تشخیص آن را خلاف سیاست‌های کلی نظام ندانست؟وقتی کسانی دیر بیایند و زود بخواهند بروند همین می‌شود.

انتقاد شاعر معروف از اقدام جنجالی روزنامه تهران تایمز

افشین علا، شاعر و نویسنده، با انتشار یادداشتی در صفحه اجتماعی خود به اقدام جنجالی روزنامه تهران تایمز که تصویر میرحسین موسوی را در کنار دونالد ترامپ قرار داده، واکنش نشان داد و از آن انتقاد کرد.وی از مدیر مسئول این روزنامه خواست که هر چه سریعتر این اشتباه جبران شود.

ماجرای تماس فتاح با رئیس دولت اصلاحات

ترقی  فعال سیاسی اصولگرا همچنین با تکذیب برخی اظهارات نسبت به پرویز فتاح مبنی بر اینکه به سبب تماس با رئیس دولت اصلاحات نام او از لیست نامزدهای احتمالی جریان اصولگرایی خط خورده است، گفت: مدیریت جریان اصولگرایی اینگونه نیست که فردی را داخل این جریان کرده و یا از آن حذف کند؛ علاوه بر این، افرادی که از جانب مقام معظم رهبری برای مسئولیت‌های مختلف انتخاب شده و مسئولیت‌های چند ساله به آنها داده شده است به طور طبیعی خودشان هم رغبتی به حضور در میدان ندارند.او اضافه کرد: ناگفته نماند که تماس پرویز فتاح با رئیس دولت اصلاحات هم صرفا جنبه کاری و اجرایی داشته و حاوی جنبه سیاسی نیست؛ بنابراین چنین انتقادی به پرویز فتاح درست نبوده و خود فتاح هم احتمال حضورش در انتخابات را نفی کرده است.

ترکان: شورای نگهبان می‌تواند مشارکت وسیع‌تری را در ۱۴۰۰ رقم بزند

«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس‌جمهوری به ایرنا گفت: اگر وضعیت تایید صلاحیت‌ها مانند انتخابات مجلس یازدهم باشد رقابتی جدی در عرصه سیاسی کشور شکل نمی‌گیرد.موضوع مشارکت مردم در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری و حضور جناح‌ها و جریانات مختلف در این انتخابات دغدغه بسیاری از سیاسیون کشور است.در همین ارتباط، اکبر ترکان مشاور سابق دکتر روحانی با اشاره به اینکه در رقابت‌های سیاسی پیشِ رو باز هم اصلاح‌طلبان رقیب اصلی اصولگرایان محسوب می‌شوند، بیان داشت: کیفیت انتخابات ۱۴۰۰ بستگی به نظر شورای نگهبان دارد. اگر این شورا مانند انتخابات مجلس یازدهم عمل کند فضا رقابتی نخواهد شد. شاهد بودیم که در انتخابات مجلس یازدهم، در تعداد بسیاری از حوزه‌ها، نامزدهای اصلاح‌طلبان مورد تایید شورای نگهبان واقع نشدند و در نتیجه اصلاح‌طلبان امکان رقابت نداشتند.به گفته ترکان، در نتیجه این عمل شورای نگهبان، انتخابات مجلس یازدهم به رقابتی بین خود اصولگرایان تبدیل شد. اگر شورای نگهبان مثل انتخابات مجلس عمل کند نتیجه‌اش هم مانند انتخابات مجلس می‌شود. اما اگر وضعیت تایید صلاحیت‌ها تغییر کند و نامزدهای اصلاح‌طلبان تایید شوند، امکان دارد وجود برخی چهره های اصلاح‌طلب، موجب مشارکت وسیع‌تر مردم شود.

«آشنا» مجرم شناخته شد

حسام الدین آشنا به عنوان متهم جرم سیاسی بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، دفاعیات خود را شرح داد و هیات منصفه رسیدگی به جرایم سیاسی پس از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، به اتفاق آراء حسام‌الدین آشنا را در هر دو مورد اتهامی، مجرم شناخت و همچنین با اکثریت آرا، وی را مستحق تخفیف دانست.احمد مومنی راد، سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی به یک پرونده جرم سیاسی در دادگاه کیفری یک استان تهران خبر داد و اظهار کرد: در دوم آذرماه ۹۹، پرونده جرم سیاسی در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران با حضور هیات قضایی به ریاست قاضی محمدی کشکولی و با حضور هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی برگزار شد.سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی خاطرنشان کرد: در این جلسه از دادگاه، پس از قرائت قرآن ابتدا نماینده دادستان کیفرخواست را قرائت کرد.وی اظهار کرد: پس از تفهیم اتهام، حسام الدین آشنا به عنوان متهم جرم سیاسی بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، دفاعیات خود را شرح داد.مومنی راد اظهار کرد: هیات منصفه رسیدگی به جرایم سیاسی پس از استماع دفاعیات متهم و وکیل وی، به اتفاق آرا، حسام‌الدین آشنا را در هر دو مورد اتهامی، مجرم شناخت و همچنین با اکثریت آرا، وی را مستحق تخفیف دانست.

واکنش جهانگیری به تخریب خانه یک زن در بندر عباس

معاون اول رییس جمهور طی پی نوشتی بر گزارش تخریب خانه یک زن در بندرعباس، ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه، در دستوری به استانداران سراسر کشور تاکید کرد: لازم است کلیه دستگاه های استان قبل از تامین سرپناه مناسب برای افراد ساکن،‌ نباید اقدام به تخریب نمایند.متن کامل دستور معاون اول رییس جمهور به شرح زیر است: استانداران محترم
متاسفانه گاهی شاهد اینگونه حوادث دردناک می باشیم که روح و جان انسان را آزار می دهد. لازم است به کلیه دستگاه های استان ابلاغ شود که قبل از تامین سرپناه مناسب برای افراد ساکن، نباید اقدام به تخریب نمایند. یادآور می شود علاوه بر اعتبار دستگاه های ذیربط، همه ساله سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعتباراتی را به مسکن محرومان اختصاص می دهند که می توان از آنها استفاده نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار