تمام اعضای شورای اسلامی دهستان فرومد میامی در شرقی‌ترین بخش استان سمنان به دلیل آنچه عدم توجه به مشکلات زیرساختی و مردم این منطقه و مطالبات جدی دهیاری و شورا اعلام شد استعفا دادند.
کد خبر: ۹۱۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ 24 November 2020
کاسه صبر شورای فرومد سرآمد/ استعفا به دلیل عدم توجه مسئولان

به گزارش تابناک سمنان محمد حسین عابدی: دهستان فرومد در منتهی الیه شرقی استان سمنان قرار دارد به طوری که تابلوی نمایانگر جاده این روستا از یک سمت در درون استان سمنان و از سمت مقابل درون استان خراسان رضوی قرار دارد. این روستا به دو دلیل بسیار معروف است نخست قرارگیری مقبره ابن یمین فرومدی شاعر نامی ایران و دوم معادن فلزی مانند کروم که بیشترین و غنی‌ترین میزان این فلز در کل استان سمنان و شاید شمال شرق ایران اسلامی باشد.

فرومد اما سال‌ها است با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. علی رغم اهمیت این روستا به دلیل قرارگیری نزدیک به ۲۰ درصد کل کرومیت ایران در یک هاب معدنی و ناحیه کوهستانی که چون کمربندی دهستان فرومد را به دور خویش گرفته و میلیاردها تومان ثروت را برای کشور می‌سازد، چهره فقر و محرومیت بر این روستا مستولی است.

معادن غنی و معروف فرومد حتی نتوانسته روستا را توسعه دهد چه برسد به نقش آفرینی در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی، مهاجرت معکوس و … زیرا معادن کرومیت برای مردم فرومد جز آلودگی محیط زیستی هیچ چیز دیگری نداشته است و حتی تحقیقات خبرنگار مهر نشان می‌دهد دو دهه است که یک درصد درآمد معادن که در قانون به منطقه برداشت معدنی اختصاص دارد نیز به این روستا پرداخت نشده است.

مشکلات عدیده روستا

فرومد مشکلات عدیده‌ای دارد یک نمونه دیگر آن ساختمان فنی و حرفه‌ای بلااستفاده است که فنی و حرفه‌ای یک بار می‌خواست آن را به یک کاسب کار مشهدی بفروشد تا از آن به عنوان انبار استفاده کند که مورد مخالفت مردم روستا قرار گرفت.

نصرتی عضو شورای اسلامی فرومد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه این ساختمان می‌تواند به دهیاری واگذار شود تا در اختیار جوانان و بانوان فرومدی برای مشاغل خانگی و کوچک مثل قالیبافی، داروی گیاهی، خشک کردن میوه و سبزیجات و … قرار گیرد اما متأسفانه همین فضای مناسب هم قرار است به غریبه‌ها فروخته شود، گفت: این همه ساختمان و املاک در سطح استان سمنان است چرا باید دقیقاً همین یک ساختمان که نیاز مردم است فروخته شود. این موضوع بارها مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اما اینجا است که سال گذشته در سفر استاندار سمنان به فرومد، موضوع ساختمان فنی و حرفه‌ای و همچنین مشکلات دیگر مانند اورژانس و معادن و … مطرح شد اما به نظر می‌رسد واگذاری و فروش املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی یک برنامه کلان در سطح استان سمنان است که توسط استانداری به صورت تکلیفی اجرا شده و دستگاه‌های اجرایی اگر از آن تبعیت نکنند، مشمول برخی موضوعات درون سازمانی می‌شوند.

پیگیری مطالبات از مسئولان

این در حالی است که محمد لطفیان رئیس شورای اسلامی فرومد در نامه‌هایی خطاب به مسئولان اجرایی استانی و شهرستانی خواستار توجه به ساختمان فنی و حرفه‌ای و واگذاری آن به مردم برای اشتغال‌زایی شده بود.

پیگیری مطالبات روستای فرومد از جمله ساختمان فنی و حرفه‌ای، اورژانس، معدن، گردشگری و توجه به توسعه روستایی توسط مسئولان به زعم شورای اسلامی این روستا بی نتیجه مانده است و این موضوع در نهایت به آنجا انجامید که اعضای شورای اسلامی روستای فرمود دسته جمعی استعفا دادند. بیانیه شورای اسلامی فرومد پس از استعفا به این شرح است:

«مقام معظم رهبری: روستاها مراکز تولیدی کشور هستند و با آبادی روستاها تمامی کشور آباد خواهد شد» مردم بزرگوار، صبور و رنج کشیده فرومد مدت سه سال و اندیست در کنار شما بودیم. آمدیم تا بلکه بتوانیم، کوله باری از مشکلات را از دوش شما برداریم و به وطن خود خدمت کنیم. خدا می‌داند هر آنچه تجربه و دانش و در توان خود داشتیم دریغ نکرده و همیشه سعی نمودیم چه از طریق پیگیری‌های حضوری، مکاتبات و جلسات با مسئولان ادارات و سازمان‌ها، مشکلات را به بهترین نحو ممکن منتقل نموده تا به راهکار نهایی و جامع برسیم.

با گذشت دو دهه از آغاز پروژه جاده فرومد به شفیع آباد، پیگیری‌های زیادی انجام شد و علیرغم تأمین اعتبار قابل توجه طی دو سال گذشته، عملاً تخصیصی صورت نگرفت و متأسفانه مسئولین هیچ اقدام شایسته و بایسته انجام ندادند. مشکلات عدیده معادن فرومد اعم از تخلف در واگذاری اولیه و تمدید آن، فروش مواد خام معدنی، مسائل و معضلات ایجاد شده در حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و مشکلات جامعه کارگری که بدون هیچ پاسخ و رسیدگی لازم از سوی مسئولان ذی‌ربط دولتی به حال خود رها شده و عملاً مراتب به قوه قضائیه ارجاع و در حال حاضر منوط به نظر دادستان کل کشور شده است همچنین برای اختصاص یک درصد از فروش مواد خام معدنی منطقه که در برنامه ششم توسعه تکلیف شده هیچ اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفت.

عدم عنایت مسئولان استانی

برای موضوع بخش شدن فرومد با عنایت به دوری منطقه و دهستان از مرکز شهرستان و محرومیت‌های فراوان در راستای حاکمیت عدالت اجتماعی، اقتصادی و برون رفت منطقه از محرومیت، هیچ حرکتی از سوی دستگاه‌های متولی انجام نگرفت. در خصوص ساخت سوله ورزشی و پس از انعقاد تفاهم نامه با اداره کل ورزش و جوانان استان، دهیاری با همیاری جوانان روستا نسبت به اجرای فونداسیون اقدام کرد ولی هیچ اعتباری اختصاص نیافت.

اورژانس فرومد که ساختمان آن در دست ساخت می‌باشد، با مشکل تجهیز و تأمین نیروی انسانی مواجه است. علی رغم رفع برخی مشکلات کمی آب شرب، مشکل کیفیت آب شرب و آلودگی آن به کروم حل نشد. در خصوص تجمیع دامداری‌ها و رفع مشکلات موجود و تخصیص آب شرب دام که در راستای مهاجرت معکوس جوانان از تهران و شهرها به روستا تکلیف بود، اقدامی صورت نگرفت.

در خصوص واگذاری فضای بلا استفاده فنی و حرفه‌ای روستا به دهیاری، علیرغم درخواست‌های مکرر برابر ضوابط مرتبط از استانداری طی سه سال گذشته، متأسفانه امروز هم که شاهد به مزایده گذاشتن ساختمان فوق هستیم و با عنایت به تمام پیگیری‌ها و مکاتبات از سوی شورا و گلایه‌های مردمی در فضاهای مجازی، شاهدیم که مسئولین ارشد استان کوچک‌ترین توجهی به این مطالبه مردمی ندارند. شما مردم ولی نعمتان این نظام هستید و دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی خادمان مردم هستند اما متأسفانه گویا این کلمات و جملات قصار فقط جنبه شعاری دارد. با این رویکرد و این فضای به وجود آمده، امکان فعالیت شورای فرومد بی فایده و بی معنی خواهد بود و استعفای دسته جمعی شورای پنجم فرومد را اعلام می‌نمائیم.

واگذاری‌ها به چه قیمتی؟

محمد لطفیان در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: واگذاری ساختمان فنی و حرفه‌ای به ابلاغ نامه ۱۰۲۳۵۳ مورخ پنجم خرداد ماه ۹۷ رئیس جمهور که در آن قید شده دستگاه‌های اجرایی باید اموال مازاد خود را بفروشند استناد شده است حال آنکه تبصره چهار ماده ۶۹ قانون املاک اراضی به وضوح شرایط واگذاری آنها را شرح داده است و شورای اسلامی فرومد نیز برای انتفاع مردم، ایجاد فضا برای اشتغال‌زایی و تولیدات خانگی و مشاغل کوچک به استناد به همین قانون و همچنین ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری خواستار واگذاری این بنا به دهیاری شده است.

لطفیان با بیان اینکه ده‌ها ملک و زیرساخت دیگر که دست نخورده هم هستند در استان سمنان و شهرستان شاهرود وجود دارد چرا باید تنها ساختمانی که می‌تواند کورسوی امید مردم برای استفاده از ظرفیت آن برای افراد بومی محسوب شود، فروخته شده و به دست غریبه‌هایی سپرده شود که نفعی برای روستا ندارند حال آنکه این ساختمان می‌تواند منبع تولید باشد.

وی با بیان اینکه ساختمان فنی و حرفه‌ای فرومد می‌تواند جایگاهی برای صنایع تبدیلی، مشاغل خانگی و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و دفاتر شرکت‌ها باشد زیرا مدت‌ها است که بلااستفاده افتاده است، گفت: طبق نامه شماره ۲۰۰۷۰ مورخه یازدهم خرداد ماه ۹۳ از سوی رئیس سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌های کشور مجوز در اختیار قرار دادن ساختمان‌های بلااستفاده دولتی به دهیاری‌ها داده شده است از سوی دیگر این ساختمان نقشی حیاتی برای مردم و تولید و اقتصاد فرومد دارد و واگذاری آن به یک غریبه می‌تواند بلااستفاده بودن آن را تمدید کند.

بی توجهی مرکز استان سمنان به روستا

نکته قابل توجه اینکه شورای اسلامی فرومد در نامه‌ای مورخ نهم اردیبهشت ماه ۹۷ خطاب به معاون وقت استانداری خواستار اعطای سه ملک بلا استفاده به دهیاری برای کاربری بهینه می‌دهد که این املاک فضای مدرسه راهنمایی حکمت، ساختمان مرکزی فنی و حرفه‌ای و ساختمان شرکت تعاونی هستند. در این نامه قید شده که ساختمان فنی و حرفه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی و استقرار بنگاه‌های کوچک اقتصادی و تولیدی و کمک به تولید روستا و توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

وقتی به این نامه از سوی استانداری سمنان وقعی نهاده نمی‌شود مجدداً شورای اسلامی فرومد نامه‌ای را مورخ ۲۵ شهریورماه ۹۸ برای استانداری ابلاغ و در آن مجدداً این فضاهای موجود به‌علاوه مدرسه قدیمی جنب آرامگاه ابن یمین برای ایجاد مرکز فرهنگی و صنایع دستی و… مطالبه می‌شود اما آن‌طور که لطفیان رئیس شورای فرمود می‌گوید به این مطالبه نیز توجه نمی‌شود تا جایی که شورای فرومد دست به نامه شده و این بار برای آیت الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان نامه می‌نویسند و ایشان را به داوری در این باره و مصالح مردم فرومد دعوت می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی فرومد همچنین می‌گوید: اعضای شورای اسلامی واقعاً مجبور به استعفا شدند زیرا هر کار می‌کردند به هیچ وجه مطالبات و صحبت‌هایشان شنیده نمی‌شد و به آنان وقعی گذاشته نمی‌شد حتی روز جمعه که بیان شد استاندار سمنان در سامانه سامد قرار دارند بارها تماس با او گرفته شد و پس از دقایق طولانی در صف انتظار قرار داشتن اعلام شد که خواسته شما باید در سامانه درج شود.

استعفا باید مورد موافقت قرار گیرد

موضوعی که شورای اسلامی فرومد مطرح می‌کند این است که در وهله نخست سه سال مطالبه در اختیار قرار دادن ساختمان فنی و حرفه‌ای برای استقرار شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی تازه کار و کوچک مقیاس به انواع مختلف بیان می‌شود و استانداری سمنان نه تنها به این درخواست پاسخی نداده بلکه حتی می‌خواهد ساختمان را به فروش برساند! این موضوع به زعم مردم فرومد نادیده گرفتن خواسته‌هایشان به صورت علنی و بی توجهی به آنان است.

مردم فرومد از این بابت اظهار نگرانی می‌کنند که اولاً یک غریبه ساختمان را خریده و آن را به عنوان انباری بلا استفاده رها کند که شرایط امروز آن نیز چنین است و ثانیاً فرصت برای استقرار شرکت‌های تولیدی کوچک شامل تولید سبزی، میوه خشک، فرآوری خوراکی حتی فرآوری‌های معدنی و… باقی نماند.

استانداری سمنان هنوز واکنشی به این استعفا نداشته است از سوی دیگر باید این استعفا مورد پذیرش استانداری نیز قرار گیرد و در نتیجه این استعفا آن هم در روزهای پنج شنبه و جمعه به نظر می‌رسد بیشتر یک نوع تلنگر به مسئولان استان سمنان از سوی شورای اسلامی فرومد به دلیل عدم نگاه متوازن در زمینه توسعه روستایی بین شرق و غرب استان سمنان باشد. باید دید در روزهای آتی مسئولان استان سمنان که فعلاً اظهار نظری در این باره ندارند، چه عکس‌العملی نشان می‌دهند.

مطالبه از استانداری سمنان

از استانداری سمنان خبر می‌رسد هنوز نامه استعفایی از شورای اسلامی فرومد دریافت نشده است و از سوی دیگر این نامه باید حتماً مورد موافقت قرار گیرد تا اعضای شورای اسلامی این روستا از کار برکنار و مردم در انتخابات آتی اعضای شورای اسلامی جدید روستا را انتخاب کنند لیکن باید دید، تلاش برای منصرف کردن شورای اسلامی فرومد برای عدم استعفا آغاز می‌شود یا خیر؟

فرومد از آنجا اهمیت دارد که قرارگیری آن دقیقاً در مرز خراسان رضوی و سمنان بحث‌هایی را نیز برای حوزه استحفاظی این روستای مهم معدنی پدیده آورده و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز در استان خراسان رضوی اظهاراتی درباره آن داشته‌اند. موضوعی که اصلاً به نفع استان سمنان نیست لذا به نظر می‌رسد رسیدگی به خواسته‌های معدنی ترین روستای کل استان سمنان و شاید مهمترین روستای این استان دارای اهمیتی بسزا باشد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار