«کافه ترانزیت» به باور منتقدین، مهم‌ترین و بحث برانگیزترین اثر در کارنامه کاری این فیلمساز محسوب می‌شد و تحسین ناظران را به واسطه اجرای کم‌نقص متکی بر فیلمنامه‌ای که خود نوشته بود، در پی داشت.
کد خبر: ۹۱۸۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳ 24 November 2020

کامبوزیا پرتوی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس برجسته و کارگردان پرسابقه سینمای ایران که برای معاجله بیماری قلب خود بستری شده بود، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت و جامعه سینمای ایران را عزادار کرد.

به گزارش تابناک سمنان کامبوزیا پرتوی، فیلمنامه نویس شاخص و کارگردان توانمند سینمای ایران که به دلیل عمل قلب به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. همسر این کارگردان تایید کرد که این سینماگر صبح امروز ۴ آذر ماه در بیمارستان دی از دنیا رفت.

پرتوی متولد ۱۳۳۴ است و تحصیلاتش را در دانشکده هنر‌های دراماتیک سابق (دانشکده سینما و تئاتر) دانشگاه هنر ناتمام گذاشت و در دوران دانشجویی چند فیلم کوتاه مستند و داستانی برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد؛ اما شاید اوج استعدادش را بتوان در فیلمنامه نویسی یافت. «ماهی»، شیرک»، «بازی بزرگان»، «گربه آوازه خوان»، «گلنار»، «فراری» و «خانه در انتظار» از جمله آثاری است که پرتوی فیلمنامه آن‌ها را نوشته و «دیشب باباتو دیدم آیدا»، «ایستگاه متروک»، «من ترانه ۱۵ سال دارم» و «محمد رسول الله (ص)» از جمله فیلم‌هایی است که او در نگارشش مشارکت داشت.

«ماهی» «گلنار»، «بازی بزرگان»، «کافه ترانزیت» و «کامیون» جزو آثاری است که پرتوی راساً کارگردانی کرد و تازه‌ترین ساخته او فیلم «کامیون» بود که هنوز به نمایش عمومی درنیامده اند.

در این میان، «کافه ترانزیت» به باور منتقدین مهم‌ترین و بحث برانگیزترین اثر در کارنامه کاری این فیلمساز محسوب می‌شد و تحسین ناظران را به واسطه اجرای کم‌نقص متکی بر فیلمنامه‌ای که خود نوشته بود را در پی داشت. پرتوی برای کارگردانی این فیلم، جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم مار دل پلاتا و جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم داکا و همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را کسب کرد و نامزد هوگو طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو، نامزد جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره در سال ۲۰۰۵ شد.

پرتوی برای ساخت فیلم ماهی، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا و جایزه یونیسف از جشنواره فیلم برلین و جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آدلاید استرالیا را به دست آورد. این سناریست، پیش‌تر جایزه بهترین فیلمنامه را برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم، در سال ۱۳۸۰ از بیستمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود. او برای سومین و چهارمین بار هم این جایزه را برای فیلمنامه فیلم‌های فراری (علیرضا داودنژاد) و کامیون دریافت.

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با خانه سینما، پیکر کامبوزیا پرتوی از چهره‌های شاخص سینمای کشور، در قطعه هنرمندان دفن خواهد شد. کسری پرتوی، فرزند کامبوزیا پرتوی گفت: «با توجه به شرایط موجود و دوران پیک کرونا، تدفین پیکر کامبوزیا پرتوی فیلمنامه نویس و کارگردان سینما با حضور خانواده‌اش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا و بدون برگزاری مراسمی انجام می‌شود.»

سایت «تابناک» این ضایعه را به جامعه هنری و سینماگران کشور تسلیت عرض می‌کند.
لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار