نگاهی به آخرین فعالیت‌های انتخاباتی جریان اصلاحات؛
سيدحسن خميني، اسحاق جهانگيري، محمدرضا خاتمي، محمدرضا عارف، محمدجواد ظريف، علي مطهري، رضا اردكانيان، علي لاريجاني، مسعود پزشكيان، محمدجواد آذري جهرمي، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاري، عبدالناصر همتي، علي‌اكبر صالحي، محمد صدر، مجيد انصاري، عبدالواحد موسوي لاري، معصومه ابتكار و شهيندخت مولاوردي در لیست کاندیداهای مورد نظر کارگزاران سازندگی اعلام شده، جالب اینجاست...
کد خبر: ۹۱۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳ 26 November 2020

سرنوشت اصلاحات در بیست و سومین سالگرد/ اصلاحات گوشه رینگ سیاست ایران |  شهرآرانیوز

تجربه نشان داده که اصلاح طلبان تبحر بالایی در تغییر میدان رقابت ها در دقیقه 90 دارند. باید ببنیم که آیا در مارتن ریاست جمهوری سیزدهم، اصلاح طلبان باز می توانند برنده تغییرات ناگهانی باشند؛ یا اینکه پاستور را در ایستگاه سیزدهم و شورای شهر تهران را مثل مجلس به اصولگرایان واگذار می کنند؟

به گزارش تابناک سمنان تجربه دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشان داده که رقبای انتخاباتی دولت مستقر در پاییز سال پایانی آن راهبردها و استراتژی های انتخاباتی را تدوین و از اول زمستان همان سال فعالیت ها، نشست ها و رایزنی ها را آغاز می‌کنند که این وضعیت هم اکنون در ایران در آستانه انتخابات 1400 به دلیل شیوع و گسترش اپیدمی کرونا، کمرنگ و کمرنگ تر شده است.

عملکردهای دولت مستقر از حیث اقتصادی و مدیریتی شرایط را برای پیروزی جبهه منتقد دولت (اصولگرایان) مستعد کرده است ؛ به گونه ای که حامیان قوه اجرایی کنونی کشور به ویژه اصلاح طلبان در آخرین زورآزمایی سیاسی در 2 اسفندماه سال 98 (یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی) 30 بر صفر نتیجه را در تهران باختند.

«محمدباقر قالیباف» در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیش از 1 میلیون و 200 هزار رای نفر اول تهران و سرلیست صالاح طلبان یعنی «مجید انصاری» توانست فقط آرای کمتر از 70 هزار نفر را کسب کند.

علی رغم فضای منجمد سیاسی در شرایط فعلی حزب کارگزاران سازندگی بر خلاف دیگر احزاب اصلاح طلب کنشگری‌ها و نشست های بسیاری برای انتخابات 1400 برگزار می کند و در فضایی که برخی از احزاب رادیکال این جریان مثل حزب اتحاد ملت ایران (مشارکتی های سابق) و مجمع ایثارگران اصلاح طلب (سازمان منحله مجاهدین) در کوس عدم مشارکت می دمند و تئورسین های این جریان سعی دارند تا بدنه این جریان را راضی کنند که هرگونه مشارکت و پویایی در 1400 را رها کنند و اصلاح طلبی جامعه محور را مطرح می کنند، مسیر دیگری را دنبال می کند.

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی چندی پیش از کاندیدای احتمالی این حزب همچون «اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، عبدالناصر همتی، غلامحسین کرباسچی و ملک زاده» سخن گفته بود که «محمدعلی نمازی» دیگر عضو حزب کارگزاران دو روز پیش در مصاحبه با رسانه ها تاکید کرد که «اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی» تمایلی برای نامزدی در انتخابات 1400 ندارند.

«محسن هاشم»ی فرزند ارشد مرحوم «اکبر هاشمی رفسنجانی» و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز شنبه اول آذرماه فهرست 19 نفره ای را در اختیار یکی از رسانه ها قرار داده بود که در این لیست 19 از چهره های اصلاح طلب به عنوان گزینه های احتمالی برای نامزدی در 1400 حضور داشتند.

«سيدحسن خميني، اسحاق جهانگيري، محمدرضا خاتمي، محمدرضا عارف، محمدجواد ظريف، علي مطهري، رضا اردكانيان، علي لاريجاني، مسعود پزشكيان، محمدجواد آذري جهرمي، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاري، عبدالناصر همتي، علي‌اكبر صالحي، محمد صدر، مجيد انصاري، عبدالواحد موسوي لاري، معصومه ابتكار و شهيندخت مولاوردي» در این لیست بودند و نکته قابل توجه اینجاست که نام «محسن هاشمی، غلامحسین کرباسیچی و ملک زاده» که به تازگی استعفای وی از معاونت وزارت بهداشت جنجال آفرین شده در این فهرست وجود ندارد.

در این لیست اعلامی اسامی افرادی آورده شده که بارها کاندیداتوری شان توسط خودشان یا نزدیکشان رد شده است که «سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف، رضا اردکانیان، محمدجواد آذری جهرمی» از این جمله هستند.

همراه با حزب کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون مبارز که به قول معروف استخوان شکسته های سیاست و چهره های مطرح اصلاح طلب در آن عضویت دارند نیز برای انتخابات 1400 فعال شده است و البته اخبار تحرکات انتخاباتی این مجمع بسیار محدود و با احتیاط در اختیار رسانه ها قرار می‌گیرد.

البته مجمع روحانیون مبارز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در جبهه دوم خرداد به حاشیه رانده شده بود و تحرک و پویایی خاصی از خود نشان نمی داد و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که متشکل از احزاب و افراد حقیقی نزدیک به «سیدمحمد خاتمی» بودند برای انتخابات ها تصمیم گیری می کرد که البته شکست 2 اسفند 98 این شورا را هم به اغما برد.

20 آبان ماه در حالی که بیشتر احزاب و تشکل های اصلاح طلب متاثر از فضای بین الملل و اقتصادی و سیاسی داخلی برای حضور مردد و حتی جلسات داخلی خود را هم برگزار نمی کردند، مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد که نشست مجازی برگزار کرده و کمیته ای برای انتخابات 1400 در این مجمع فعال شده است.

در بخشی از بیانیه این مجمع که از سوی روابط عمومی ان منتشر شده بود، آمده: اعضاء مجمع روحانیون مبارز با تاکید براینکه اصلاح طلبان وظیفه دارند که در شرایط سخت فعلی برای برون رفت کشور از سیطره هر آن چه کیان آن را تهدید می کند ، تلاش کنند، یادآورشدند: اگر جامعه احساس کند که شرایط انتخاب آزاد در تراز جمهوری اسلامی وجود دارد و نقش موثری برای آینده خود می تواند ایفا کند، با حضور حداکثری و با انتخاب فرد شایسته و توانا برای انجام وظایف سنگین خود نشاط و انسجام پیدا خواهد کرد.

این رویکرد مشارکت جویانه مجمع روحانیون مبارز در حالی اتخاذ شد که چندی پیش موسوی خوئینی ها دبیرکل مجمع روحانیون مبارز طی نامه ای به مقام معظم رهبری از وضعیت اقتصادی کشور و شرایط کشور انتقاد کرده بود.

البته نامه موسوی خوئینی ها با انتقاد بسیاری از شخصیت ها و فعالان سیاسی درون و بیرون جبهه اصلاحات قرار گرفت. «مجید انصاری» سخنگوی مجمع روحانیون مبارز از جمله افرادی بود که پس از چند روز نسبت داشتن محتویات نامه موسوی خوئینی ها با دیگر اعضای مجمع روحانیون مبارز را رد کرد و گفت که این نامه نظرات شخصی آقای موسوی خوئینی ها بوده است.

«مرتضی مبلغ» فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فعال شدن مجمع روحانیون مبارز می گوید: فعال‌شدن مجمع روحانیون مبارز و دیگر دلسوزان کشور امر مبارکی است و دلیل آن شرایط خطیر کشور و مشکلات و معضلات جامعه و مردم است. آنان احساس خطر کرده‌اند و سعی می‌کنند انتخاباتی رقابتی، بانشاط و حداکثری رقم بخورد تا دولت آینده با کارآمدی و توانمندی بتواند در راستای کاهش و حل مشکلات مردم و جامعه شکل بگیرد؛ اما لازمه آن وجود شرایط عادلانه و رقابتی انتخاباتی است و امیدوارند حاکمیت نیز ‌ شرایط انتخابات رقابتی و عادلانه را فراهم کند.

در عین حال انچه که اکنون 6 ماه قبل از سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشهود و مشخص بوده این است که جبهه اصلاح طلبان احتمالا همچون گذشته با پرچم داری حزب کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز با رقبای قدیمی خود رد جناح اصولگرا به زورازمایی بپردازند و در گفت و گویی که خبرنگار «تابناک» با برخی از فعالان تشکیلاتی جبهه دوم خرداد دز احزاب مختلف داشت نتایجی مبنی بر رسیدن به یک ساز و کار مشخص برای جناح اصلاح طلب هنوز حاصل نشده است.

تجربه نشان داده که اصلاح طلبان تبحر بالایی در تغییر میدان رقابت ها در دقیقه 90 دارند باید ببنیم که آیا در مارتن ریاست جمهوری سیزدهم اصلاح طلبان باز می توانند برنده تغییرات ناگهانی باشند یا اینکه پاستور را در ایستگاه سیزدهم و شورای شهر تهران را مثل مجلس به اصولگرایان واگذار می کنند؟

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار