همزمانی هشتمین روز اجرای محدودیت های کرونایی با تعطیلی و فعالیت ادارات استان با حداقل کارکنان و همچنین همراهی مردم و اصناف مختلف، امیدها برای به زانو درآمدن کرونا در قم را زنده کرد.
کد خبر: ۹۱۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶ 29 November 2020

به گزارش تابناک قم، اگر چه بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، در حال حاضر ۴۰۲ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند که حال ۸۱ تَن از آنها وخیم است و بر این اساس قم همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارد ولی این آمار در مقایسه با روزها و هفته های اخیر نشان می دهد که روند همه گیری این ویروس در استان روندی رو به کاهش داشته است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در روز گذشته نشان می دهد که تشدید محدودیت ها در آغاز هفته جاری با همراه شدن بارش های باران در سطح استان، موجب شد تا علاوه بر کاهش محسوس ترددها در سطح معابر قم، تجمع در پارک ها و بوستان های این شهر نیز به صفر برسد. روز گذشته ابلاغ محدود شدن فعالیت دستگاه‌های اجرایی استان با کمترین نیروی ممکن، موجب شد تا حجم ترددها در سطح معابر قم نسبت به روزهای قبل با کاهش محسوسی مواجه باشد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، اصناف قم تا ۹۰ درصد به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده‌اند، بیش از ده ها هزار بازرسی طی روزهای اخیر از اصناف قم انجام شده و درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح ادارات قم به ۸۱ درصد افزایش یافته است.

بر اساس مشاهدات صورت گرفته بسیاری از مساجد فعالیت خود را تعطیل، ادارات مختلف رعایت مسائل بهداشتی را تشدید و فعالیت واحدهای صنفی به مشاغل گروه یک محدود و بخش زیادی از تجمع ها و جلسات غیرضرور در قم به تعطیلی کشیده شد.

مشاهدات میدانی نشان می دهد که اگر چه همچنان اصناف واقع در معابر فرعی و حاشیه ای شهر قم نسبت به اجرای این محدودیت ها کم توجهی می کنند که این فعالیت ها نسبت به روزهای گذشته نیز کاهش یافته است.

با وجود هشدارهای مختلف، همچنان فروشگاه های بزرگ، با تجمع های گسترده مواجه هستند، موضوعی که در روزهای گذشته نیز مورد انتقاد مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم قرار گرفته است.

مشاهدات خبرنگاران ایرنا از سطح شهر نشان می دهد که با نزدیک شدن به ساعت ۲۱ حجم ترافیک معابر قم از هسته های مرکزی به سمت معابر و مناطق پیرامون قم به صورت چشمگیری افزایش یافته و رفته رفته شاهد خلوتی خیابان های قم هستیم، به گونه ای که پس از ساعت ۲۱ ترددها به حدود صفر می رسد اما رفت و آمدها در محورهای فرعی و محله ها همچنان مثل روال سابق ادامه دارد.

طرح محله محور مبارزه با کرونا در قم آغاز شد

طرح محله محور شهید سلیمانی جهت مبارزه با کرونا در قم روز شنبه هشتم آذرماه طی آیینی با حضور استاندار قم و برخی مسئولان استانی آغاز شد.

استاندار قم در این آیین اظهار داشت: طرح محله محور مبارزه با کرونا که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است بخشی از طرح جامع مدیریت تجمع ها و ترددها در راستای کنترل شیوع کرونا در کشور و استان قم می باشد.

بهرام سرمست با اشاره به تشکیل کمیته های اجرایی و کارشناسی این طرح در استان قم افزود: این طرح با مشارکت سپاه امام علی ابن ابیطالب، بسیج و دانشگاه علوم پزشکی ، شهرداری ، هلال احمر و سایر نیروی های مردمی و با ریاست فرماندار قم اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه توفیق های به دست آمده در زمینه مقابله با کرونا در قم را نتیجه همکاری مردم، تعامل نهادها و بکارگیری همه امکانات استان دانست و گفت: ‌همه دستگاه های اجرایی و اعضای ستاد بحران و مراجع ، بزرگان و حوزه های علمیه مدیریت استان قم را در نیل به این هدف حمایت کردند.

سرمست با بیان اینکه قم در بسیاری از طرح های مردم محور پیشگام بوده است خاطرنشان کرد: در زمینه طرح محله محور، از همان ابتدای شیوع کرونا در قم نیروهای مردمی بسیج و هلال احمر در زمینه طرح مواسات و ارائه خدمات بهداشتی نقش موثری داشتند.

خدمات حضوری ادارات قم با حداقل نیرو ادامه دارد

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم محدودیت‌های دوهفته‌ای کرونا را موردتوجه قرار داد و با نفی تعطیلی کامل ادارات، گفت: دستگاه‌های اجرایی استان با کمترین نیروی ممکن و بدون وقفه در ارائه خدمات عمومی به مردم فعال خواهند بود.

محمدرضا گروسی افزود: دستگاه‌های اجرایی قم لازم نیست دیگر از یک‌سوم ظرفیت نیروهای خود به‌صورت حضوری استفاده کنند بلکه می‌توانند بر اساس شرایط و نیاز از نیروهای کمتری به‌صورت حضوری بهره ببرند.

وی ادامه داد: جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا صبح امروز به ریاست رییس جمهوری برگزار شد و طی آن دکتر روحانی با تعطیلی کامل ادارات و دستگاه‌های دولتی در مناطق قرمز کرونایی مخالفت کردند.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های خدمات رسان چون آب،برق، گاز و غیره تعطیل‌بردار نیستند و باید بدون وقفه به ارائه خدمات به مردم مشغول باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم افزود: کلیه مدیران دستگاه‌های دولتی قم حتما باید در حوزه استحفاظی خود مستقر باشند و هرگونه مرخصی و خروج از استان فقط با هماهنگی استانداری قم ممکن است.

غربالگری کرونایی بیش از ۸۴۰۰ مادر باردار در قم

در راستای پیشگیری از بیماری کرونا در مادران باردار به عنوان یکی از گروه‌های در معرض خطر بیش از هشت هزار و ۴۰۰ مادر باردار در هفته غربالگری می‌شوند.

این مادران توسط ماما- مراقبین و مراقبان سلامت مراکز و پایگاه های سلامت، غربالگری و در صورت لزوم به مرکزهای تشخیصی و یا درمانی ارجاع می شوند.

همچنین برای حفظ سلامت مادران در مراکز و پایگاه های سلامت، آموزش های لازم به صورت تلفنی و یا با استفاده از فضای مجازی و تشکیل گروه های آموزشی توسط مراقبان سلامت ارایه می شود.

ماماها برای بررسی نتیجه سونوگرافی و آزمایش های مادران به صورت غیرحضوری، پاسخگوی مادران هستند و راهنمایی های لازم را انجام می دهند.

همچنین سامانه تلفنی ۴۰۳۰ با حضور ماماهای مجرب به صورت شبانه روزی پاسخگوی مادران باردار است.

۴۰۲ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم روز گذشته با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۴۰۲ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان های قم بستری هستند که حال ۸۱ تَن از آنها وخیم است.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به هشتم آذرماه ۵۱ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۳۴ بیمار جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۳۱ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند نیز ترخیص شدند.

وی همچنین بیان کرد: چهار تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود نیز جان خود را از دست دادند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار