مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه خط قرمز این نهاد عدم پذیرش همه بی‌خانمان‌ها با هر شرایطی در گرمخانه‌هاست، گفت: پذیرش نکردن مددجو در این مراکز در طول شبانه روز هیچ توجیهی ندارد.
کد خبر: ۹۲۰۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷ 29 November 2020

«سیدمالک حسینی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به صورت مجازی اظهارداشت: در گذشته گزارش‌هایی را در رابطه با پذیرش نکردن مددجویان در گرمخانه‌ها داشتیم و مورد بررسی قرار گرفت که بعضی از آنها صحت داشت و برخوردهای انضباطی لازم انجام شد و در حال حاضر نیز اگر کوتاهی برای پذیرش مددجویان صورت بگیرد، در صورتی که گزارشی باشد، برخورد انضباطی لازم انجام می‌شود.

وی درباره وضعیت گرمخانه‌های تهران با توجه به برودت هوا گفت: تا سال گذشته، ۱۶ گرمخانه (۱۴ مرکز برای مردان و ۲ مرکز برای زنان) در سطح شهر فعالیت می‌کرد که از این تعداد، هشت گرمخانه دائمی و هشت گرمخانه فصلی بود که این گرمخانه‌ها فعالیت خود را از آبان ماه آغاز کرده و تا پایان اردیبهشت ماه سال بعد ادامه می‌دادند.

«حسینی» افزود: با پیگیری معاونت امور اجتماعی و موافقت شهردار از اواسط آبان ماه سال گذشته، تمامی گرمخانه‌های تهران تبدیل به گرمخانه دائمی شدند، تا پیش از این، تنها گرمخانه خاوران که حدود ۳۰ درصد از مددجویان را اسکان می‌دهد، در فصل سرما و روزهایی که دمای هوا، چهار درجه زیر صفر بود و یا با بارش بارندگی و برف شدید، شبانه‌روزی فعالیت می‌کرد.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: پیش از این از ساعت ۱۶ پذیرش مددجو در گرمخانه‌ها انجام می‌شد و مددجویان باید هفت صبح این مراکز را ترک می‌کردند که این موضوع باعث ایجاد مشکلات و نارضایتی‌های محلی شده بود، تمامی گرمخانه‌ها از نیمه آبان ماه سال گذشته شبانه‌روزی شدند، برای ساعت پذیرش هیچ محدودیتی وجود ندارد، با این وجود، ساعت خروج از گرمخانه‌ها از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح به دلیل مراقبت‌های بهداشتی ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سال ۹۹ حمایت بودجه‌ای مناسبی از گرمخانه‌های تهران داشت، افزود: از آبان سال گذشته دو گرمخانه برای زنان (در مناطق پنج و هشت) و دو گرمخانه برای مردان راه‌اندازی شد که مجموع گرمخانه‌های تهران به تعداد ۲۰ رسید، همچنین دو سامانسرا (یک مرکز ویژه مردان در خاورشهر و یک مرکز ویژه زنان در لویزان) فعالیت می‌کند.

«حسینی» اظهارداشت: در مجموع این ۲۲ مرکز، ۲ هزار و ۴۰۰ تخت تعبیه شده و با توجه به اینکه در بعضی از روزها، تعداد مددجویان بیشتر است، به صورت کف‌خواب نیز به آنان خدمات ارائه می‌دهیم.

وی گفت: برخی از مددجویان در پاتوق‌های محلی که بعضاً مصرف‌کننده مواد مخدر هستند، وقتی به گرمخانه مراجعه می‌کنند، اصرار دارند که در آن منطقه باشند، با توجه به اینکه ظرفیت خالی در سایر مراکز داشته باشیم، امکان اسکان آنان را به صورت کف‌خواب فراهم می‌کنیم اما اگر مددجویان اصراری نداشته باشند که حتماً در آن منطقه بمانند، براساس سیستم آمایشی و بررسی سایر مراکز، امکان جا به جایی مددجویان را فراهم می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: از زمان شیوع کرونا تا آبان ماه، به حدود ۳۹۰ هزار نفرشب در گرمخانه‌ها خدمات ارائه شده، پیک خدمات ارائه شده در فروردین ماه، حدود ۶۰ هزار نفرشب بود و متوسط حدود یکهزار و ۴۱۰ نفر را به طور میانگین هر روز پذیرش داشتیم.

اعلام شماره تلفن برای نجات بی‌خانمان‌ها

«حسینی» اظهارداشت: تلاش ما بر این است که شرایط را به گونه‌ای مهیا کنیم که افراد نیازمند، بی‌خانمان و در راه مانده، بی‌سرپناه و بی‌غذا نمانند.

وی گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده افراد بی‌سرپناه، بی‌خانمان و نیازمند موارد را به شماره تلفن ۱۳۷ اعلام کنند و یا با شماره تلفن‌های مستقیم ۵۵۵۲۲۳۲۲ و ۵۵۰۱۲۳۴۵ تماس بگیرند تا گشت‌های فوریت اجتماعی در محل حضور پیدا کرده و این افراد را به گرمخانه‌ها منتقل کنند.

سفیدبودن وضعیت کرونا در گرمخانه‌ها

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره مسائل بهداشتی و وضعیت ابتلاء به بیماری کرونا در گرمخانه‌ها گفت: خوشبختانه وضعیت این مراکز سفید است، موارد مشکوک داشته‌ایم که به فراخور هفته‌های مختلف ممکن است تعدادها متفاوت باشد اما خوشبختانه مورد ابتلایی که گزارش شده و تست‌ها مثبت اعلام شده باشد، تاکنون نداشتیم.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود مورد ابتلاء به کرونا در گرمخانه نداشتیم، ناقل بودن فرد دور از ذهن نیست، مددجویان هنگام ورود به گرمخانه تب‌سنجی می‌شوند و اگر علائم اولیه بیماری کرونا را داشته باشند، تا زمان حضور عوامل اورژانس در اتاق قرنطینه نگهداری می‌شود و با همراهی مددکاران و عوامل اورژانس به مرکز درمانی منتقل می‌شوند و اگر مددجو نیاز به بستری داشته باشد کارهای مربوطه انجام می‌شود و در غیراینصورت به گرمخانه بازگردانده می‌شود.

«حسینی» بیان کرد: دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به گرمخانه‌ها از زمان شیوع بیماری کرونا از اسفندماه سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت، تدوین و به تمامی مراکز ابلاغ شد که ضدعفونی گرمخانه‌ها در سه نوبت در روز، توزیع ماسک در بین مددجویان و آموزش اصول خودمراقبتی و بهداشتی به آنان و رعایت فاصله اجتماعی در مراکزی که امکانات لازم وجود دارد، از جمله این اقدامات است.

گرمخانه‌های سیار

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: از هم‌اکنون تدابیر لازم برای راه‌اندازی گرمخانه‌های سیار، اندیشیده شده است، این گرمخانه‌ها در مکان‌هایی همچون میدان‌های آزادی، تجریش، منطقه خلازیر، مناطق پیرامونی بهشت زهرا (س) به دلیل فاصله‌ای که با گرمخانه‌ها دارند و مبادی تجمع هستند، پیش‌بینی لازم برای استقرار این گرمخانه‌ها در روزهای سرد و برفی انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح «زمستان گرم» در مناطق ۲۲ گانه تهران افزود: در قالب این طرح، گشت‌های منطقه‌ای از ساعت ۲۲ تا پنج صبح روز بعد، افرادی را که نیاز به گرمخانه داشته باشند، شناسایی کرده و این افراد با هماهنگی واحد گشت، به گرمخانه‌ها منتقل می‌شوند، همزمان هفت واحد نظارت نیز بر این واحدهای گشت نظارت می‌کنند تا خللی در کار ایجاد نشود.

«حسینی» با اشاره به توزیع غذای گرم بین افراد بی‌خانمان اظهارداشت: این کار از مدتی پیش در بعضی از پاتوق‌ها مانند خلازیر، دره فرحزاد آغاز شده و بعضاً تا روزی ۳۰۰ پرس غذا بین بی‌خانمان‌ها توزیع شده، این اقدام بیشتر برای ترغیب افرادی است که به دلیل مصرف مواد مخدر به شکل مدام خیلی علاقه‌ای به حضور در گرمخانه را ندارند اما خوشبختانه توانستیم تعدادی زیادی از این افراد را جذب کنیم و تلاشمان را ادامه می‌دهیم تا تعداد بیشتری را جذب گرمخانه‌ها بکنیم و افراد کمتری، به رغم مسائلی مثل مصرف مدام مواد مخدر، بیرون از گرمخانه‌ها بمانند.

ابتلای ۲۰ درصد نیروهای گشت‌های فوریت‌های اجتماعی به کرونا

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در مورد گشت‌های فوریت‌های اجتماعی گفت: متأسفانه ما با یک چالش جدی در این زمینه مواجه شدیم، از اسفند سال گذشته تاکنون به دلیل شرایط کرونا، تعداد زیادی از همکاران این سازمان در حوزه ستادی، عملیات و پیمانکاران در گشت‌ها و گرمخانه‌ها، به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه بهبود پیدا کردند.

وی افزود: از هفته گذشته، براساس آزمایش‌های اولیه، ۵۰ درصد نیروهای گشت فوریت‌های اجتماعی مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند، در آزمایش‌های تکمیلی خوشبختانه، این تعداد به هشت نفر تقلیل پیدا کرد اما این تعداد هم، ۲۰ درصد از ظرفیت کل نیروها در واحد گشت فوریت‌های اجتماعی است، تدابیری اندیشیده شده و با توجه به بارندگی‌های چند روز اخیر، نیروهای ستادی جایگزین این افراد شدند تا در فعالیت‎‌ها خللی ایجاد نشود، در حال حاضر با وجود همه مشکلات، ۲۷ واحد گشت در روز فعالیت می‌کنند که امیدواریم طی روزهای آینده با بهبودی مددکاران واحد گشت و عوامل اجرایی، این ظرفیت مانند سال‌های گذشته تا ۴۰ واحد هم افزایش پیدا کند.

همراه‌سراها

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره وضعیت همراه‌سراها گفت: این مراکز در مجاورت بیمارستان‌های اصلی ایجاد می‌شوند و کارویژه آنها برای اسکان افرادی است که از شهرستان‌های دیگر به همراه بیمارشان در بیمارستان‌های تهران حضور پیدا می‌کنند و محلی برای اقامت ندارند.

وی گفت: معمولاً همراهان بیمار با توجه به هزینه‌هایی که در تهران است، در چادر در کنار بیمارستان اقامت می‌کردند که با توجه به سرمای هوا مشکلاتی برای آنان ایجاد می‌شد، تلاشمان بر این است که بتوانیم در یک برنامه توسعه‌ای، ظرفیت همراه‌سراها را هم از نظر تعداد و کیفیت ارتقا دهیم تا مشکلات همراهان بیمار تا حدودی رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار