آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی قم در روزهای اخیر حکایت از کاهش چشم‌گیر تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در این استان دارد که نشانگر مشارکت جدی دراین زمینه است.
کد خبر: ۹۲۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 30 November 2020

به گزارش تابناک قم، بیستم شهریورماه سالجاری به سبب شدت بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به کرونا، وضعیت قم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرمز اعلام شد و امروز که حدود سه ماه از آن روز می‌گذرد، شهروندان قمی امیدوار هستند به‌زودی وضعیت این شهر تغییر رنگ یابد که البته با کاهش آمارها در چند روز گذشته، این مساله دور از انتظار نیست.

کاهش میزان مرگ‌ومیرها و ابتلا به کرونا در استان قم را می‌توان در مشارکت شایسته شهروندان قمی با طرح جامع اعمال محدودیت‌ها برای کنترل شیوع بیماری کرونا دانست؛ به‌طوری‌که بر اساس بازدیدهای میدانی خبرنگار ایرنا، تردد در سطح شهر قم به‌شدت کاهش یافته است.

رییس مرکز بهداشت قم نیز هفته گذشته در جلسه ستاد مدیریت بحران گفت: تعداد بستری و فوتی‌های کرونایی طی یک هفته گذشته در قم با روند کاهشی همراه بوده است.

سیامک محبی افزود: در صورت ثبات وضعیت کنونی تا دو هفته آینده وضعیت قم در رابطه با مبارزه با کرونا به یک وضعیت رضایت‌بخش خواهد رسید.

وی اضافه کرد: با افزایش نمونه‌گیری سرپایی در قم در دو هفته گذشته، تعداد بیماران کرونایی کاهش‌یافته است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کمتر از ۴۵ درصد از نمونه‌های سرپایی و بیمارستانی قم مثبت می‌شود که نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارد.

از زمان اعمال محدودیت‌ها در اول آذرماه تا به امروز، اصناف شهر قم همکاری ویژه‌ای در تعطیلی کسب‌وکارها داشته‌اند و ترد در سطح شهر کاهش چشم‌گیری داشته است؛ از سوی دیگر با تعطیلی اداره‌ها و افزایش خدمات الکترونیکی مکان‌های تجمعی کاهش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در این زمینه گفت: استفاده از ماسک توسط مردم در سطح معابر عمومی ۸۰ درصد است.

محبی تاکید کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات قم ۸۱ درصد است.

وی افزود: وضعیت بهداشتی در تالارهای پذیرایی، مجتمع‌های خرید، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها و صنف آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها همچنان رضایت‌بخش نیست.

وی یادآور شد: تراکم جمعیت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دغدغه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی و نظام سلامت قم است.

از سوی دیگر، خانواده‌های قمی شب‌نشینی‌ها و دورهمی ها را موکول به زمانی پس از شکست ویروس کرونا کرده‌اند تا سلامت خود و خانواده‌شان را حفظ نمایند و روزهای پس از کرونا را دریابند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، وضعیت کنترل و پیشگیری از کرونا در قم کاملاً شکننده است و در صورت کمترین بی‌توجهی بار دیگر با جهش این ویروس روبه‌رو خواهیم شد.

محمدرضا قدیر افزود: قم از نظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و سوم کشور قرار دارد و منتظر رنگ‌بندی و تغییر وضعیت توسط وزارت بهداشت هستیم.

حال ۷۸ بیمار کرونایی در قم وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حال ۷۸ نفر از بیماران مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند، وخیم است.

محمدرضا قدیر با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در قم، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به نهم آذرماه، ۶۲ نفر توسط اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شدند.

وی افزود: در این میان ۵۰ نفر در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان‌های استان بستری شدند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۷ نفر از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند ترخیص شدند.

قدیر گفت: در حال حاضر ۳۹۱ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال ۷۸ نفر آن‌ها وخیم است.

وی ادامه داد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر از بیماران کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است و در حال حاضر نیز قم جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌هایی متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

ویروس «کرونا» موجب بیماری عفونی کووید ۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن (ع) در شهرک امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار