این روزها که مردم مازندران با محدودیت‌های جدی کرونایی برای تجمع و تردد مواجه هستند ، تعدادی از بازارهای سنتی یا همان بازارهای روز به عنوان پرترددترین و شلوغ ترین اماکن استان فعالیت دارند و خود را از قاعده محدودیت‌های کرونایی مستثنی کرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 30 November 2020

این روزها که مردم مازندران با محدودیت‌های جدی کرونایی برای تجمع و تردد مواجه هستند ، تعدادی از بازارهای سنتی یا همان بازارهای روز به عنوان پرترددترین و شلوغ ترین اماکن استان فعالیت دارند و خود را از قاعده محدودیت‌های کرونایی مستثنی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، مازندران اکنون دهمین ماه از همه گیری ویروس کرونا را پشت سر می گذارد، ویروسی که تا کنون جان حدود ۲ هزار مازندرانی را گرفته و صدها هزار نفر را فقط در این استان گرفتار خود کرده است.
مازندران تاکنون دو موج همه گیری کرونا را پشت سر گذاشت. پیک آخرین موج اواخر تیر ماه و اوایل مرداد ماه بود. از آبان ماه هم این استان در آستانه ورود به موج سوم قرار گرفت و به همین خاطر هم به عنوان استانی با شرایط قرمز کرونایی مشمول محدودیت های جدید ستاد ملی مقابله با کرونا شده است. اکنون نیز بیش از ۸۰۰ بیمار مبتلا به کووید -۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

طی ۱۰ روز گذشته محدویت هایی چون منع تردد غیر بومیان در شهرهای دیگر و همچنین ورود افراد غیربومی به استان مازندران اعمال و تمامی فعالیت‌های اقتصادی به جز مشاغل سطح یک تعطیل شد. همچنین منع رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد در شهرهای قرمز کرونایی به اجرا درآمد. علاوه بر این از ابتدای هفته جاری تعطیلی ادارات و نهادهای دولتی در شهرهای قرمز کرونایی نیز به محدودیت های قبلی اضافه شد تا حلقه برای جولان ویروس کرونا تنگ‌تر شود.

اما با همه این محدودیت ها گویا بازارهای سنتی موسوم به بازارهای روز که از ابتدای شیوع ویروس کرونا بزرگ‌ترین دغدغه و محل شیوع این ویروس محسوب می‌شدند، در این محدودیت های سختگیرانه خود را مستثنی کرده اند.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، از آغاز اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی اغلب بازار روزهای استان باز بوده و اکنون نیز فعالیت در آنها به صورت عادی در جریان است. به عنوان مثال می توان به فعالیت بازارهای روز در شهرستان دارای وضعیت قرمز کرونایی مانند آمل و یا وضعیت نارنجی مانند بابل اشاره کرد. در این دو شهرستان فعالیت بازارهای روز کاملاً عادی جریان دارد و هیچگونه محدودیتی برای آن وجود ندارد.
تصویر مربوط به بازار شیخ فضل الله نوری آمل است که صبح یکشنبه ۹ آذرماه ثبت شد.

کریمی یکی از دست فروشان بازار روز بابل در پاسخ به چرایی فعالیت بازار در شرایط کرونایی به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز هیچکس به ما درباره تعطیلی بازار نگفته است.

وی به فعالیت روزانه در بازار روز بابل اشاره کرد و افزود: سعی می‌کنیم که با استفاده از ماسک و رعایت فاصله با مشتریان کرونا نگیریم، اما بسته شدن بازار معیشت ما را قطع می‌کند.

حسینی یکی از فروشندگان بازار روز در شهر قرمز آمل نیز در گفت گو با خبرنگار ایرنا از ممنوع بودن فعالیت بازار ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: اصلاً چرا باید بازار بسته شود. ما که اینجا از همدیگر فاصله داریم و نکات بهداشتی را هم رعایت می‌کنیم.

وی تعطیلی بازار را مشروط به دستور فرمانداری و شهرداری دانست و گفت که چنین دستوری به آنها داده نشده است.

بی اطلاعی مسئولان استانی

در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با مسئولان استانداری مازندران آنها از فعالیت بازار روزها در شهرهای قرمز و نارنجی بخصو بابل و آمل ابرای بی اطلاعی و همچنین تعجب کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران درواکنش به این اتفاق، خواستار پیگیری سریع موضوع از سوی فرمانداری‌های مربوطه شد و به خبرنگار ایرنا گفت: در کوتاه‌ترین زمان با آن برخوردمی شود.

حسین حسن نژاد با تاکید بر تعطیلی بازارهای روز و هفتگی در تمامی شهرهای قرمز و نارنجی استان، افزود: این تصمیم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا است و همه باید به آن ملزم باشند.

فعالیت تمام بازارهای سنتی ممنوع است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در واکنش به باز بودن بازارهای سنتی به خبرنگار ایرنا گفت: بازارهای سنتی یا بازار روزها جزو مشاغل سطح ۲ بوده و فعالیت آنها در ایام محدودیت های کرونایی ممنوع است.

دکتر قاسم اویس با اشاره به اینکه ممنوعیت فعالیت بازارهای روز بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا است، افزود: بازار روزها در تمامی شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است.

وی با بیان اینکه جای تعجب دارد که با وجود مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا بازارهای سنتی در شهرهای قرمز و نارنجی باز هستند، گفت: مسئولیت و تبعات باز بودن این بازهای بر عهده فرمانداران و شهرداری‌ها خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هدف از محدودیت های اخیر را جلوگیری از تجمعات انسانی توصیف کرد و گفت: هدف ما فاصله گذاری اجتماعی نیست زیرا تجربه ایجاد محدودیت ها برای فاصله گذاری اجتماعی موفقیت آمیز نبود.

اویس ادامه داد: آنچه مورد پذیرش ستاد ملی و استانی مبارزه و مقابله با ویروس کرونا است جلوگیزی از هرگونه فرصت و زمینه تجمع است که بازارهای روز یا سنتی بیشترین میزان تجمع را دارند.

وی تاکید کرد: مدیریت بازارهای سنتی همواره یکی از دغدغه مدیریت کرونا در مازندران بود و فعالیت این بازارها حتماً در ستاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار