اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با درخواست برخی واحدهای صنعتی برای استخراج سرب از خاک های معدنی، به شدت مخالف کرده، زیرا این فرآیند، پسماندهای صنعتی بسیار خطرناکی از خود به جا می گذارد که می تواند سرنوشت تلخی را برای استان قم رقم بزند.
کد خبر: ۹۲۱۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 05 December 2020

به گزارش تابناک قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم، در جلسه اتاق فکر تشکلهای زیست محیطی که به مناسبت ۱۵ آذرماه روز جهانی خاک برگزار شد، با بیان اینکه واحدهای ذوب سرب با این استدلال که واردات باطری فرسوده سخت شده و بخشی از ظرفیت ما غیرفعال است، خاطرنشان کرد: خاک های معدنی، منبع جدیدی از آلودگی با حجم بسیار زیاد است که موجب ایجاد معضل زیست محیطی غیرقابل جبران می شود و استان قم تحمل پذیرش چنین مسأله ای را ندارد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ابزار کنترلی خاصی برای کنترل و نظارت و ایجاد محدودیت برای ورود خاک های معدنی به استان نداشته و باید از ابتدا با این کار مخالفت شود، گفت: جیوه و آرسنیک موجود در این خاک ها، نخستین خطری است که متوجه مردم شده و این مواد فوق سمی صدها برابر خطرناک تر از سرب هستند.

موسوی درادامه گفت: روز جهانی خاک در سال جاری با شعار «خاک را زنده نگه داریم و تنوع زیستی خاک را حفظ کنیم» گرامی داشته می شود.

وی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از خاک در سال گذشته، آن را بسیار ارزشمند و مهم دانست و گفت: منابع خاک در کشورمان با چالش های جدی از جمله فرسایش بادی و آبی و آلودگی های زیست محیطی مواجه است و متأسفانه وضعیت آن اصلا مطلوب نیست، اما به دلیل فراوانی آن مورد غفلت واقع شده است.

وی معضل جدی گرد و غبار درقم ناشی از خشکسالی، افت سفره های آب زیرزمینی و قطع حقابه های زیست محیطی را مورد توجه قرار داد و گفت: در استان قم آلودگی خاک ناشی از پسماندها و پساب های صنعتی نیز بسیار جدی است که باید به شدت مورد توجه مسؤولان امر قرار بگیرد.

موسوی با اشاره به صدور بیش از ۵۰ اخطاریه آلودگی خاک به واحدهای صنعتی در سال جاری، گفت: آزمایشگاه خاک این اداره کل با وجود همه محدودیت های اعتباری تجهیز شده و سایت پسماند ویژه و صنعتی استان نیز پس از یک دهه معطلی با پیگیری های بسیار تعیین تکلیف شده است.

تشکیل پرونده قضایی برای یکی از شهرداران شهرهای استان به دلیل ایجاد آلودگی خاک

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل پرونده قضایی برای یکی از شهرداران شهرهای تابعه استان به دلیل عدم مدیریت صحیح پسماندها و ایجاد آلودگی خاک خبر داد و گفت: مسائل و موضوعات زیست محیطی مستقیما با سلامت عمومی مردم مرتبط است و با جدیت و قاطعانه مورد پیگیری قرار می گیرند.

موسوی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع محیط زیست با آدرس www.iranemp.ir جهت ثبت اطلاعات کاملی از نوع و میزان فعالیت، تولیدات و پسماندهای واحدهای صنعتی کشور، تصریح کرد: آلودگی های زیست محیطی خاک، بعد پنهان تخریب خاک در استان قم است که نباید نسبت به آن بی توجه باشیم.

وی بر ضرورت بهره مندی از همه امکانات و ظرفیت ها برای حفاظت از منابع خاک در استان قم تأکید کرد و گفت: نظارت و پایش در بخش های طبیعی و انسانی و برخورد با تخلفات زیست محیطی با جدیت در حال انجام بوده و در این راستا بسیار نیازمند مشارکت همه شهروندان هستیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار