پایگاه بسیج حضرت راضیه(س) خواهران شهر یاسوج با وجود آن که در یکی از مناطق حاشیه نشین شهر واقع شده اما با فعالیت های مختلف جهادی در منطقه سرآبتاوه توانسته است به عنوان پایگاه برتر بسیج خواهران در استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود.
کد خبر: ۹۲۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 07 December 2020

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عناوین زیر را با دقت مطالعه کنید، این ها تنها بخشی از فعالیت های پایگاه برتر بسیج خواهران شهر یاسوج است: تولید ماسک در اوایل ایام شیوع کرونا در کشور، تهیه جهیزیه برای نیازمندان منطقه، جمع آوری کمکهای مومنانه و توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان جامعه هدف منطقه، کمک به اشتغالزایی در منطقه سرابتاوه و دیگر اقدامات جهادی مانند کمک به آزاد سازی زندانیان جرایم غیرعمد، کمک به بیماران صعب العلاج و برگزاری اردوهای جهادی برای کمک به کشاورزان منطقه.

پایگاه بسیج حضرت راضیه(س) خواهران منطقه سرآبتاوه شهر یاسوج با چنین فعالیت ها و خدمات مختلف جهادی توانسته است در جشنواره مالک اشتر بسیج استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان پایگاه برتر بسیج خواهران استان معرفی شود. پایگاهی که نه در مرکز شهر یاسوج، بلکه در یک منطقه حاشیه نشین واقع شده است و توانسته به خوبی اثربخشی تفکر بسیجی و انقلابی را در این منطقه نشان بدهد.

در همین خصوص دقایقی با فرمانده این پایگاه مقاومت بسیج گفت‌وگویی انجام دادیم.

*لطفا به صورت مختصر خودتان را معرفی بفرمایید و بگویید چند سال است که در پایگاه بسیج فعالیت دارید و چه شد به سمت بسیج آمدید؟
طیبه السادات مرتضوی هستم. لیسانس حقوق دارم. توفیق عضویت و همکاری ۱۸سال در بسیج دارم. مدت ۲سال هست که فرمانده این پایگاه هستم. از زمان کودکی به دلیل علاقه زیادی که به برنامه های مذهبی داشتم در برنامه‌های مسجد شرکت میکردم. آن موقع خانه ما در روستا بود. زمانی که ساکن شهر یاسوج شدیم با حوزه مقاومت بسیج منطقه شروع به همکاری کردم. در این سال ها در بخش های مختلف پایگاه و حوزه مقاومت بسیج همکاری داشتم. مسئولیت هایی مانند نیروی انسانی بسیج حوزه ،مسئول امربه معروف و نهی از منکر، مسئول صندوق‌های قرض الحسنه و مسئول اجتماعی پایگاه و حوزه های مقاومت بسیج را نیز افتخار داشتم که انجام دهم.

*هدف و انگیزه شما ازاین همه فعالیت جهادی و بسیجی در پایگاه‌ها چه بوده است؟
علاقه مندی به اهداف و آرمان های بسیج در انقلاب اسلامی و نقش آفرینی در این حوزه مهم ترین انگیزه من بوده است. با توجه به این که فرماندهان بسیجی بسیار خوبی نیز با ما کار می کردند و اخلاق و رفتار بسیار خوبی داشتند بنابراین حاضر بودم تمام وقتم را برای فعالیت‌های بسیج بگذارم چرا که هیچ‌گونه خستگی احساس نمی‌کردم. از طرفی سرابتاوه از مناطق آسیب‌خیز و کم برخوردارشهر یاسوج بود . به همین خاطر انگیزه داشتن تا با کمک بسیج آسیب‌های اجتماعی منطقه را شناسایی و قدمی در کاهش این آسیب ها بردارم. هم چنین به کمک زنان سرپرست خانوار دارای مشکل بروم و مشکلات مردم را با همکاری سایر نهادها حل کنیم.

*پایگاه شما در چه حوزه‌هایی فعالیت دارد؟
در حوزهای مختلف سازندگی، فرهنگی، تعلیم و تربیت، اجتماعی، آموزش، عملیات، فضای مجازی، کارهای خلاقانه و ابتکاری داریم.

*به بخشی از اقداماتتان در حوزه سازندگی اشاره بفرمایید
یکی از مهم ترین اقدامات ما در حوزه سازندگی شامل افتتاح و تشکیل صندوق‌های اشتغالزا و مردم یار است با همکاری بسیج سازندگی است. هم اکنون صندوق خواهران پایگاه ما ۱۷۹ عضو در قالب ۱۲ گروه دارد که به ۱۴۰ نفر از اعضا وام تعلق گرفت و برای جمعی از آن ها اشتغال ایجاد شد. با وام‌هایی که صندوق اختصاص داد مشاغلی همچون نانوایی نان سنتی، راه اندازی مغازه پوشاکی،لوازم خانگی و خرازی، تهیه ترشیجات ، تهیه مربا ، پرورش مرغ، بافت گیوه ، تهیه و توزیع داروهای محلی ،تهیه آبغوره ، خیاطی ،خرید وسایل جوشکاری ، تهیه کشمش ، خرید پمپاژ آب و بافت وسایل آشپزخانه و.. در منطقه انجام شد.
در این صندوق علاوه بر اشتغال وام‌هایی برا اجاره خانه، بیمه ماشین، هزینه خوابگاه، خرید وسایل خانه، خرید گوشی و خرید جهیزیه پرداخت شد، همچنین وام‌های اضطراری هم به اشخاص پرداخت شد.
کمک به زنان کارآفرین خود سرپرست، و ویزیت رایگان در منطقه نیز از دیگر اقدامات ما در حوزه اقدامات جهادی بوده است. شغل‌هایی که ایجاد شده علاوه بر اینکه در پایگاه برا فروش گذاشتیم یک گروه تجاری در فضای مجازی تشکیل دادیم که محصولات به فروش برسد.
هم چنین اردوهایی جهادی خوبی در سطح منطقه توسط بسیجیان خواهر ما انجام می شود. مانند کمک به کشاورزان نیازمند برای برداشت محصولات آن ها که تا کنون کمک های مختلفی برای برداشت گردو، برداشت ماش و برداشت لوبیا توسط خواهران بسیجی انجام شده است. همچنین گروه جهادی ما به زنان خودسرپرست که در نانوایی کار می‌کنند یا خودشان نان سنتی می پزند کمک کنند. اگر مشکلی در هر زمینه‌ای در روستا باشد که در توان خانم ها باشد گروه جهادی ما پیشقدم خواهد شد. ما حتی در احیاء جنگل‌های بلوط منطقه هم فعال هستیم.

*با توجه به این که فعلا بیماری کرونا درکشورمان سایه انداخته، در حوزه مقابله با کرونا، کمک مومنانه و اردوهای جهادی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مد ظله العالی بسیج باید در تمام میدان‌ها کارآمدی خود را نشان دهد.در حوزه کرونا: در ایامی که مشکل نبود ماسک کافی در بازار وجود داشت در بحث تولید ماسک هم بصورت کارگاهی و هم خانگی ورود کردیم و۵۰ جهادگر و خیاط بسیجی ما بیش از ۳۵ هزار عدد ماسک تولید کردند.
تعداد مدافعان سلامت ما در پایگاه بسیج ما ۱۱۵ نفر هستند که در بخش های مختلف با ما همکاری می کنند. زمان تولید ماسک واقعا شرایط سخت بود می‌رفتیم جلوی در خانه‌ها برش پارچه‌ها را تحویل می‌دادیم و یک روز بعد ماسک دوخته شده تحویل می‌گرفتیم و با رعایت شرایط بهداشتی کارها را به نحو احسن انجام می‌دادیم. جمع آوری کمکهای مومنانه دیگر اقدامی بودند که پس از دستور رهبری برای انجام رزمایش کمک های مومنانه انجام دادیم، از افراد دارای تمکن مالی مناسب بسته غذایی شامل رب گوجه، روغن، ماکارونی، سویا، خرما و پول نقد جمع‌آوری و بسته‌ها را شبانه میان نیازمندان توزیع می‌کردیم.

*در حوزه اقدامات و برنامه های فرهنگی چه فعالیت هایی داشتید؟
.برنامه های فرهنگی بسیار زیاد و متنوع هستند. در سال گذشته که کرونا فراگیر نشده بود این برنامه ها بیشتر حضوری بودند و با همکاری مسجد منطقه تلاش می شود فضایی فرهنگی مذهبی در منطقه وجود داشته باشد. مثلا از برگزاری برنامه های مناسبتی مانند جشن های دهه فجر و اعیاد ملی و اسلامی در مناسبت‌های مختلف بگیرید تا توزیع نذری در ایام تاسوعا و عاشورا و اربعین و برگزاری یادواره شهدا.
هم چنین برگزاری کارگاه های مختلف مانند کارگاه مادرانه، کارگاه دخترانه، همایش عفاف و حجاب، نشست روشنگری، نشست سبک زندگی، جزءخوانی قران کریم، برگزاری چله ها، غبارروبی گلزار شهدا، پیاده روی، مسابقات ورزشی، اجرای ویژه برنامه های شب قدر ، نصب پرچم بر سر در خانه ها در مناسبت ها و برنامه هایی نظیر این هستند.

*در حوزه مسائل اجتماعی هم فعالیت دارید؟
بله، بحث شناسایی نیازمندان و زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست و رایزنی با نهادهای مختلف برا حل مشکل اشتغال زنان خود سرپرست و بحث بازاریابی آن‌ها در اولویت کارهای ما است. هم چنین بسته های معیشتی جمع اوری شده توسط پایگاه هم بین همین خانواده ها توزیع می شوند.
در حوزه آسیب‌های اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد، طلاق، بیکاری و.. ابتدا سعی کردیم با کمک مردم منطقه اطلاعاتی احصا کنیم سپس به تناسب هریک برنامه هایی اجرا کنیم. برگزاری کارگاه های تحکیم خانواده، نشست پیشگیری از اعتیاد، میز خدمت، توزیع بسته‌های معیشتی، عیادت از بیماران نیازمند و همچنین رایزنی برا اشتغال و بازاریابی زنان خود سرپرست، فرستادن تعدادی از معتادین با هماهنگی خانواده به مراکز ترک اعتیاد که از طریق جلسات ما به مشکل اعتیاد فرزندشان پی بردند از دیگر اقدامات ما در این حوزه است.

*مهترین عناوین و مقام‌هایی که تاکنون در سطح استان و کشور کسب کرده‌اید کدامند؟
دو بار متوالی کسب مقام در مسابقات علمی، کسب رتبه در مسابقات ورزشی والیبال و دریافت لوح تقدیر از تعدادی از رده‌های مافوق و برگزیده جشنواره مالک اشتر فعالیت‌های سال ۹۸ از جمله مقام‌ها و عناوین است.

*در حوزه فضای مجازی و جنگ نرم چه فعالیت‌های دارید؟
بخشی از برنامه های فرهنگی، جمع آوری کمک برای نیازمندان و هم چنین فروش محصولات بسیجیان ما در فضای مجازی انجام می شود. تعدادی از نیروهای ما در ایتا و توییتر و اینستاگرام و واتس اپ فعالیت دارند، عکس‌ها و کلیپ‌های حضرت آقا را به اشتراک می‌گذاشتیم، گروه‌های محله محور، جزءخوانی قران کریم، چله دعاها، ختم صلوات، گروه تجارت برای فروش محصولات، گروه آشپزی و کلاس اموزش همسرداری و تربیت فرزند را در فضای مجازی داریم.

*طریقه جذب بسیجیان به پایگاه چگونه است؟
معمولا جذب ما از طریق اجرای برنامه‌های مختلف در منطقه و آشنایی خواهران با این پایگاه بسیج از طریق این برنامه ها صورت می گیرد. برگزاری اردوها، اجرای مسابقات، برگزاری دعاها و برنامه هایی نظیر این باعث آشنایی خواهران منطقه با این پایگاه می شود. مثلا در سال ۹۸ یکی از شلوغ ترین جلسات ما ویژه برنامه‌ای بود که برای شهادت سردار مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم. بعد از اتمام این جلسه تعداد زیادی از خواهران پیش ما آمدند و اعلام کردند که ما بسیجی هستیم و برای هر فعالیتی آماده هستیم اما دنبال کارت بسیج و اینجور مسائل هم نیستیم.

*دختران و زنان منطقه از برنامه های شما استقبال می کنند؟
به لطف خدا بله، بیشترین شرکت کننده را در این برنامه ها داریم.

*در زمینه کادرسازی و پرورش نیرو چه برنامه‌هایی دارید؟
تلاش بر این بوده فردی که عضو بسیج پایگاه می شود در حوزه مهارت‌های زندگی، تحصیلی ، فرهنگی و.. رشد کند. بله بحث کادر سازی نیز از طریق همین برنامه های توانمندسازی انجام می گیرد.

*رمز موفقیت خود و پایگاه را در چه می‌دانید؟
به نظرم در ابتدا جز لطف خدا چیزی نبوده. تلاش من و همکاران خوبم در پایگاه بسیج محله، این بوده که با نیت خالصانه و الهی پای کار باشیم. همواره سعی داشتیم فرمایشات حضرت امام خمینی ره و حضرت امام خامنه ای مدظله العالی را مد نظر قرار دهیم و بر این اساس حرکت کنیم. هماهنگی با امام جماعت و هیات امنا و هیئت عزاداران مساجد و همچنین همدلی و صمیمیت بین اعضای بسیج پایگاه و مردم منطقه از عوامل این موفقیت به شمار می‌رود.

*در پایان اگر صحبتی دارید بفرماید؟
لازم می‌دانم در پایان از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران عزیز که این فرصت را در اختیار ما قرار دادند تشکر کنم. همچنین از اعضای شورای بسیج پایگاه و بسیجیان عزیزی که این حقیر را در پیشبرد اهداف بسیج یاری کردند تشکر کنم. از فرمانده محترم سپاه ناحیه جناب سرهنگ شاهینی و تمامی معاونت‌های ناحیه و فرمانده محترم حوزه حضرت کوثر(س) سر کار خانم عبدالمجیدی به دلیل حسن نیتی که در خصوص پایگاه سرآبتاوه داشتند تشکر کنم.
ما سرباز کوچکی از سربازان ولایت هستیم و تا آخرین قطره خون با الگوگیری از ائمه اطهار (ع) و امام راحل، شهداء،و مقام معظم رهبری در همه عرصه ها آماده و حاضر بوده و ان شالله با پشتکار فراوان و قدرت تمام به فعالیت خود ادامه خواهیم داد‌.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار