کد خبر: ۹۲۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴ 29 December 2020
کبد، مسئول بسیاری از عملکرد‌های مهم بدن مانند تولید گلوکز، سم زدایی و هضم کربوهیدرات‌هاست بنابراین محفاظت از آن بسیار اهمیت دارد.
 
ضعف عملکرد کبد منجر به تعدادی بیماری، به ویژه دیابت نوع ۲ می‌شود؛ اما می‌توان با مصرف طیف وسیعی از مواد غذایی و نوشیدنی از کبد محافظت و عملکرد آن را تقویت کرد.
 
خوردن جو دوسر، فیبر مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کند؛ می‌دانیم که مصرف فیبر برای هضم غذا مهم است و همچنین از کبد محافظت می‌کند. جو دو سر غنی از ترکیباتی به نام «بتا گلوکان» است که از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کرده، با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، دشمن دیابت و چاقی است و از کبد محافظت می‌کند.
 
مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ در مجله جهانی بیماری‌های گوارشی منتشر شد نشان داد که چای سبز به کاهش سطح کلی چربی، مبارزه با استرس اکسیداتیو و کاهش سایر علائم بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند.
 
استرس اکسیداتیو به معنای عدم تعادل در سیستم عوامل اکسیدکننده و عوامل آنتی اکسیدانی است که این عدم تعادل بر گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر و توانایی سیستم در دفع سموم تأثیر می‌گذارد.
 
خوراکی هایی که سلامت کبد شما را بیمه می کنند
 
بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله تحقیقات پیشرفته زیست پزشکی منتشر شد، افزودن سیر به رژیم غذایی باعث تحریک کار کبد شده و همچنین به کاهش وزن و چربی کمک می‌کند.
 
گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با کاهش التهاب و افزایش آنزیم‌های چربی سوز، از کبد محافظت می‌کند.
 
متخصصان گوارش، مصرف ماهی و مکمل‌های غنی از روغن آن را توصیه می‌کنند؛ زیرا مصرف آن به شما در کاهش احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک می‌کند. ماهی همچنین سرشار از اسید‌هایی مانند «امگا ۳» است که باعث کاهش التهاب و کنترل سطح آنزیم‌های کبدی می‌شود.
 
روغن زیتون سرشار از اسید‌های چرب اشباع نشده است، این مسئله باعث می‌شود که برای کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد کبد مفید باشد.
 
آجیل‌ها حاوی اسید‌های چرب اشباع نشده، ویتامین «E» و آنتی اکسیدان هستند که همگی بر سلامت کبد تأثیر مثبت می‌گذارند و بدن فرد را در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه یک مشت آجیل حتما مصرف شود، اما به دلیل کالری بالایی که دارد نباید در خوردن آن زیاده روی کرد.
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار