با گذشت چند روز از نارنجی شدن وضعیت کرونایی در قم؛ هشدارها و ابراز نگرانی کارشناسان و مسوولان در خصوص شکننده بودن وضعیت افزایش یافته و در این میان رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بخصوص خودداری از سفر و برگزاری هر گونه اجتماع و ضرورت توسعه روش‌های اقناع سازی بیش از پیش مورد تاکید است.
کد خبر: ۹۲۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴ 09 December 2020

به گزارش تابناک قم، به نظر می رسد تجربه‌ای که از ابتدای انتشار ویروس کرونا تاکنون به دست آمده، بیانگر ضرورت استفاده از پیام‌های نوین آموزشی و به‌کارگیری شیوه‌های اقناع‌سازی و اطلاع‌رسانی برای تقویت راهکارهای مقابله با شیوع این ویروس و بخصوص عادی انگاری خطر کرونا می‌باشد.

کارشناسان بر این باورند برای جلوگیری از عادی شدن خطر ویروس کرونا بین مردم باید از شیوه‌های نوین اقناع‌سازی و راهکارهای تبلیغات و اطلاع‌رسانی بهره برد که البته طراحی چنین برنامه‌ای نیازمند تشکیل کارگروه‌های ویژه، زیرساخت‌های لازم و تامین منابع در ستادهای ذیربط می‌باشد.

هر چند شیوه‌های قدیمی همچنان در برخی مواقع بازدارندگی خود را دارد، ولی با توجه به این‌که از زمان انتشار ویروس کرونا تاکنون، رفتار این ویروس در حال تغییر است و به نظر می رسد که شعارهای اولیه پاسخگویی کافی برای اتخاذ تدابیر بهداشتی ندارد، مسوولان باید به فکر طرح‌های نوین آموزشی باشند.

با توجه به این‌که ترس و هراس از بیماری کرونا یکی از مهم‌ترین عوامل تضعیف سیستم دفاعی بدن می‌باشد، برخی کارشناسان معتقدند پیام‌های بهداشتی و آموزشی باید به‌گونه‌ای ارائه شود تا علاوه بر تاثیرگذاری مفید بر جامعه و هوشیار نگاه داشتن جامعه و افراد، به آرامش و حفظ روحیه آنان نیز چندان لطمه نزند. 

به باور این کارشناسان، همچنین باید برای رصد و کنترل افراد ناقل و مشکوک به بیماری کرونا تدبیرهای تکمیلی اندیشیده شود بگونه ای که این افراد تا زمان بهبودی کامل تحت نظر باشند و آزادانه در جامعه تردد نکنند و جان دیگران را به خطر نیندازند.

 

مدیریت ویروس کرونا با تغییر رفتار جمعی

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری جلسه شورای اطلاع‌رسانی اظهار کرد: شکننده بودن وضعیت کرونایی قم قابل انکار نیست، چراکه رفتار و جنس کووید ۱۹ به‌گونه‌ای است که با عادی پنداری عمومی شاهد اوج‌گیری کرونا می‌شویم.

بیژن سلیمانپور گفت: اجرای دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی در قم سبب شد تا در عرض یک هفته وضعیت قم از قرمز به نارنجی تبدیل شود و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاهش یابد.

به گفته وی با تغییر رفتار جمعی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به‌راحتی می‌توان این ویروس را مدیریت و کنترل و از شیوع گسترده آن جلوگیری کرد.

معاون استاندار قم اظهار داشت: شرایط قم با وجود اینکه به سمت مطلوبیت پیش می‌رود اما شکنندگی وضعیت در آن کاملا محرز است.

سلیمانپور افزود: با توجه به اینکه بیشتر فوتی‌های کرونا در قم را افراد سالمند شامل می‌شود باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جامعی از مراقبت‌های ویژه از این افراد توسط خانواده‌ها در پیش گرفته شود.

وی عنوان کرد: طرح محله محور شهید قاسم سلیمانی یک پروژه کلان و بلندمدت در مقابله با کرونا است و باید جامعیت دربرگیری افراد تحت مراقبت در آن علاوه بر افراد پرخطر ثبت شده در سامانه سیب، به افراد جدیدی که اعلام نیاز می‌کنند هم توسعه پیدا کند.

سلیمانپور یادآور شد: استفاده از ظرفیت مشاوره و روانشناسی در دوران پساکرونا به‌شدت نیاز خواهد بود و برای کاهش آلام افراد آسیب دیده از این ویروس باید از هم‌اکنون برنامه‌ریزی شود.

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک باید تبدیل به هنجار اجتماعی شود به‌نحوی‌که فردی فاقد ماسک به‌عنوان یک فرد هنجارشکن در سطح جامعه تلقی گردد.

 

نگرانی از افزایش مجدد تجمعات

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم نیز در اظهاراتی تاکید کرده که وضعیت نارنجی کرونا در قم بسیار شکننده و نگران‌کننده است.

محمدتقی سلطانی بیان داشت: طی روز گذشته ۱۰ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بود جان خود را در قم از دست دادند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به شانزدهم آذرماه ۴۰ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

سلطانی با اشاره به بستری شدن ۲۷ تَن در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان افزود: ۳۰ تَن از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند.

به گفته وی، در حال حاضر ۳۰۱ تَن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری می‌باشند که حال ۶۱ تَن از آن‌ها وخیم است.

مدیرگروه آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم، یادآور شد: با فعال شدن گروه شغلی دوم از ابتدای هفته جاری شاهد افزایش تجمعات در شهر هستیم که مساله نگران‌کننده‌ای است.

سلطانی ابراز کرد: اگر پروتکل‌های بهداشتی در قم رعایت نشود با آغاز فصل سرما و شیوع آنفولانزا بار دیگر قم به وضعیت قرمز کرونایی بازخواهد گشت.

به گفته وی، اگر روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم به‌صورت مطلوب دنبال شود ممکن است هفته آینده این شهر در وضعیت زرد قرار بگیرد.

سلطانی عنوان کرد: اغلب فوتی‌های کرونا در قم را افراد سالمند و پرخطر تشکیل می‌دهند.

 

عودت بیش از ۵ هزار خودرو پلاک غیربومی

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم نیز ابراز داشت: فرماندهی انتظامی قم از اسفندماه سال گذشته مرکز مشاوره رایگان خود را برای افراد آسیب دیده از کرونا فعال کرده است.

سرهنگ مهرداد حاجی‌زاده اظهار کرد: از یکم تا ۱۵ آذرماه، در مجموع پنج هزار و ۲۱۲ دستگاه خودرو پلاک غیربومی از محورهای مواصلاتی قم به شهر مبدا عودت داده شده است.

وی یادآور شد: ازاین‌بین، یک هزار و ۲۱۵ خودرو وارد محدوده شهری قم شده بودند و ۴ هزار خودرو دیگر قبل از ورود به شهر قم عودت داده شدند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم تصریح کرد: در این مدت، ۴ هزار و ۶۸۰ فقره جریمه برای خودروهای متخلف صادر شد که بالغ بر ۴ هزار فقره از آن مربوط به ممنوعیت تردد شبانه و جریمه ۲۰۰ هزار تومانی بوده است.

به گفته وی، در این مدت همچنین ۷۹ خودرو پلاک غیربومی که وارد محدوده شهر قم شده بودند با جریمه یک میلیون تومانی مواجه شدند.

وی اظهار کرد: ۵۷۱ دستگاه خودرو نیز به دلیل مخدوش کردن پلاک و یا سایر تخلفات جریمه ۵۰ هزار تومانی شدند.

حاجی‌زاده افزود: مردم قم در طول اجرای محدودیت‌های دوهفته‌ای کرونا همکاری بالای ۹۰ درصدی را با بخش انتظامی استان داشتند.

به گفته معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی قم، در مدت اجرای محدودیت‌های دوهفته‌ای کرونا، تردد به استان قم ۳۹ درصد کاهش یافته است.

 

کرونا تمام نشده است

مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: حفظ وضعیت نارنجی کرونا در قم بسیار سخت است و از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم، وضعیت مطالبه گری برای رعایت محدودیت ها و پروتکل ها را تا رسیدن قم به شرایط عادی ادامه دهند.

محسن اوروجی بیان کرد: به‌جز مراکز آموزشی که درصد رعایت پروتکل‌ها در آن‌ها به دلیل تعطیلی کامل صد درصد بود در بقیه رسته و اصناف گله‌مندی‌هایی از عدم رعایت دستورالعمل‌ها توسط برخی افراد وجود دارد.

به گفته وی، عادی انگاری کرونا خطری است که ممکن است شرایط نارنجی کرونا را با دیگر به وضعیت قرمز بازگرداند.

اوروجی عنوان کرد: استفاده از ماسک باید از درب منازل آغاز شود و از قدرت کنترل اجتماعی جهت اجبار مردم برای استفاده از ماسک بهره ببریم.

مدیرکل مدیریت بحران قم همچنین اظهار داشت: از هر گونه برگزاری تجمعات در قم به‌ویژه در مناسبت‌های ملی و مذهبی در دو ماه آینده باید جلوگیری شود.

 

حال ۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های قم وخیم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به آخرین وضعیت از مبتلایان به کووید ۱۹، افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به هفدهم آذرماه ۱۳۹۹،  ۳۷ نفر در بخش اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده‌اند.

محمدرضا قدیر اضافه کرد: از این تعداد،  ۲۶ نفر در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان بستری شده‌اند.

به گفته وی، ۴۳ نفر از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بودند، از بیمارستان مرخص شده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۷۶ نفر مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ۶۰ نفر آن‌ها وخیم است.

به گفته قدیر، در ۲۴ ساعت گذشته (منتهی به 17 آذرماه)، هشت بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.

فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.

فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.

در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار