آیت‌الله محمّد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، در ۸۹ سالگی به ملکوت اعلی پیوست. وی از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و آیت الله بروجردی (ره) بودند که در درس‌هاى فقه و اصول امام خمینى (ره) شرکت داشتند.
کد خبر: ۹۲۲۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ 09 December 2020

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین و یار دیرین امام و رهبری از چندی پیش به دلیل کهولت سن و بیماری دستگاه گوارشی در بستر بیماری بودند که صبح امروز در ۸۹ سالگی به دیدار حق شتافت.

آیت الله محمد یزدی ۱۰ تیر ۱۳۱۰ در اصفهان متولد شد. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آیت الله موسوی اردبیلی، یعنی از ۲۴ مرداد ۱۳۶۸ تا ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ سکان ریاست قوه قضائیه را به دست گرفت. او نمایندهٔ استان تهران در دومین، سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری بوده و در چهارمین دوره برای یک سال ریاست این مجلس را بر عهده داشت.

وی یکی از مبارزین برجسته قبل از انقلاب بود و در طول دوران انقلاب اسلامی، خدمات ارزنده‌ای به کشور ارائه کرد.

ریاست دادگاه انقلاب اسلامى قم، ریاست دفتر امام (ره) در قم، نمایندگى مجلس خبرگان قانون اساسى، عضویت در شوراى بازنگرى قانونى اساسى، ریاست قوه قضائیه با حکم مقام معظم رهبرى در دو دوره پنج ساله، نمایندگى رؤساى سه قوه در هیأت سه نفره حل اختلاف بین مرحوم رجایى و بنى‏ صدر، نمایندگى مجلس خبرگان رهبرى، نائب رئیس و قائم مقام اجرائى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عضویت در دوره چهارم و پنجم شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دوره پنجم آن شورا از جمله مسئولیت‌های وی بوده است.

آیت‌الله محمّد یزدی از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) و آیت الله بروجردی (ره) بودند که در درس‌هاى فقه و اصول امام خمینى (ره) شرکت داشتند.

او در اسفند ‍۱۳۹۸ به همراه آیت الله محمد تقی مصباح یزدی برای انتخابات میان دوره‌ای خبرگان کاندید شدند که آیت الله با شرکت در انتخابات میان دوره خبرگان از حوزه استان قم توانست به عنوان تنها نامزد در زمان اخذ رای با کسب تقریبا ۳۰ درصد آرا از واجدین شرایط رای، به مجلس خبرگان راه یابد.

آیت الله محمد یزدی در ۴ تیرماه ۶۷ توسط امام خمینی به عضویت شورای نگهبان درآمد. آیت الله در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۹ به دلیل کهولت سن، از عضویت استعفا داد و با حکم رهبری سید احمد خاتمی جانشین او شد.

پیام تسلیت دکتر رضایی در پی درگذشت آیت الله یزدی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی درگذشت آیت الله یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرّسین حوزه علمیه را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم اله الرحمن الرحیم
انّا لله و انّا الیه راجعون

عالم وارسته، فقیه مجاهد، یار دیرین و همراه صدیق امامین انقلاب، آیت الله آقای حاج شیخ محمد یزدی پس از عمری تلاش و فداکاری در راه نشر معارف نورانی اسلام و برقراری نظام اسلامی، به زیارت حضرت باریتعالی، بار یافت و دعوت حق را لبیک گفت.

این مجاهد پارسا از آغازین روز‌های شکل گیری نهضت اسلامی، به همراهی صادقانه و حمایت همه جانبه از امام راحل (ره) قیام کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون و مسئولیت‌های راهبردی و تاثیرگذار نظام اسلامی، نقش آفرین بود و حقیقتاً از هیچ تلاشی در این مسیر، مضایقه ننمود.

ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر را به محضر مبارک حضرت، ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عالیقدر تقلید، حوزه‌های علمیه و به عموم شاگردان، دست پروردگان و ارادتمندان و به بیت شریف و فرزندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق برای آن فقیه صدیق و ممتاز، علوّ درجات و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

محسن رضایی
۱۹ آذر ۱۳۹۹

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار