یک کارشناس واحد بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برآوردها نشان دهنده آن‌ست که افراد حدود یک چهارم شکر روزانه خود را به واسطه مصرف نوشیدنی‌های شیرین دریافت می‌کنند، حال آنکه چنین نوشیدنی‌هایی به عنوان عامل خطر در گروه‌های مختلف خصوصا کودکان محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۲۳۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 13 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایسنا:اعظم زمانی یکشنبه ۲۳ آذر در یک کارگاه مجازی آموزش تغذیه، با بیان اینکه میانگین مصرف قند در ایران برای گروه‌های سنی مختلف ۲ تا سه برابر مقدار مجاز توصیه شده است، افزود: مصرف نوشیدنی‌های شیرین که یک چهارم شکر (قند) مصرفی روزانه هر فرد را تشکیل می‌دهد، عاملی مهم در ابتلای افراد به دیابت نوع ۲، چاقی، پوسیدگی دندان و دیگر بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود.

زمانی گفت: برپایه تحقیقات مختلف، کودکانی که به مقدار زیاد نوشیدنی شیرین مصرف می‌کنند در مقایسه با گروه همسالان، چاق‌تر هستند اما کالری موجود در این نوشیدنی‌ها منجر به کاهش میزان مصرف غذا در این افراد نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: در واقع کودک یا نوجوانی که مقادیر زیادی نوشیدنی شیرین مصرف می کند، غذایش نیز بیشتر است و این منجر به دریافت بیش از حد انرژی و قرار گرفتن در معرض خطر چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

چقدر آب بخوریم؟

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه آب رسانی به بدن یا هیدراته نگه‌داشتن شرایط بدن، برای دستیابی به سلامت یک ضرورت محسوب می‌شود، گفت: مقدار آب موردنیاز به سن، جنس، وزن، قد، سطح فعالیت بدنی و شرایط محیطی بستگی دارد؛.

زمانی اضافه کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از آب مورد نیاز بدن در افراد مختلف به کمک غذا تأمین می شود، نیاز روزانه به آب یا مایعات در کودکان زیر پنج سال به طور متوسط یک و نیم لیتر و در نوجوانان ۲.۵ لیتر برآورد می‌شود، بنابراین سالم ترین و ارزان ترین نوشیدنی آب سالم است.

میوه به جای آب میوه

او یکی از علت‌های مهم اضافه وزن، چاقی و مخاطرات ناشی از آن در کودکان و نوجوانان را مصرف زیاد آب میوه طبیعی دانست و گفت: توصیه می‌شود که خانواده‌ها تا حد امکان به جای آب میوه، به کودکان و نوجوانان میوه بدهند؛ اگر تمایل به خوردن آب میوه وجود دارد، باید متناسب با حجم توصیه شده در هرم غذایی، آب میوه طبیعی را در منزل تهیه کرده و به کودکان بدهیم.

این کارشناس در توضیح میزان توصیه شده آب میوه در هرم غذایی، گفت: به عنوان مثال یک عدد پرتقال ۶۰ واحد کالری دارد، در صورتی که یک لیوان آب پرتقال بالغ بر ۱۱۰ کالری انرژی را تامین می‌کند.

زمانی خاطرنشان کرد: حد مجاز مصرف آبمیوه طبیعی برای کودکان سنین مدرسه و نوجوان ۵ تا ۱۸ سال، حداکثر ۲۰۰ سی سی در روز و معادل یک لیوان است.

او در مورد مصرف چای در کودکان و نوجوانان نیز گفت: در صورت تمایل به خوردن چای، بهتر است چای کم رنگ باشد و به جای قند و شکر دو تا سه عدد کشمش، توت خشک یا یک عدد خرما استفاده شود.

علت ممنوعیت مصرف آبمیوه غیرطبیعی و نوشابه در کودکان

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه ترکیب اصلی اغلب نوشیدنی‌های صنعتی آب گاز دار و شکر است، گفت: دلیل اصلی منع مصرف اینگونه نوشیدنی‌ها این است که نه تنها مصرف این اقلام هیچ ماده مغذی برای بدن تامین نمی‌کند بلکه با مصرف مقادیر زیادی شکر با فروکتوز بالا، زمینه را برای بروز چاقی و اضافه وزن فراهم خواهد کرد.

او ادامه داد: سایر مواد موجود در نوشابه و آبمیوه صنعتی، طعم‌های دهنده‌های مصنوعی و طبیعی است، کاربرد اسیدهای سیتریک و فسفریک هم، ایجاد طعم تند و کمک به نگهدارندگی است.

او با اشاره به اینکه بسیاری از نوشابه‌ها حاوی کافئین است، گفت: با آنکه کافئین زیان آور نیست، ولی ماده‌ای محرک محسوب می‌شود که می تواند بر هوشیاری و الگوی خواب کودکان تاثیر بگذارد؛ کافئین می تواند سبب هیجان زدگی، عصبانیت و یا گیجی در کودکان شود.

این کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: گرچه نمی توان به صورت قاطع از مصرف اینگونه نوشیدنی ها جلوگیری کرد، اما می‌توان با تغییرات مناسب الگوی غذایی، گامی موثر به سوی سلامت آینده کودکان و نوجوانان برداشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار