کمبود فضای آموزشی مدارس؛ تهدیدی برای آینده قم
متاسفانه شهر قم از مسئله کمبود محیط‌های آموزشی رنج می‌برد و اگر این مشکل رفع نشود تا چندسال آینده با معضلات بزرگترین در این خصوص رو به رو می‌شود. شهرداری می‌تواند با واگذاری زمین‌هایی با کاربری آموزشی به آموزش و پرورش، امکان ایجاد مدارس را فراهم کرده و از بار مشکل کمبود فضاهای آموزشی بکاهد.
کد خبر: ۹۲۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۰ 16 December 2020

به گزارش تابناک قم، مراکز آموزشی در همه جوامع و کشورها، جزو مهمترین بخش به حساب می‌آیند چرا که وظیفه تربیت نسل آینده و در کل تربیت یک جامعه و پیشرفت را به دوش می‌کشند. برای مثال کشور ژاپن که اکنون در بین کشورهای توسعه یافته پیشتاز است ،رشدش را مدیون نظام آموزشی دقیق و درستش است؛ لذا وجود یک نظام آموزشی کارآمد و محیط‌های آموزشی نیاز اساسی یک جامعه است.

ایران هم مثل تمام کشورهای دیگر، برای رشد و تعالی نیازمند محیط‌های آموزشی و نظام بهم پیوسته است و برای بهتر عملی شدن این هدف، طبق سرشماری که هر پنج سال یکبار در کشور اتفاق می‌افتد، می‌توان بر اساس آمار محصلین مراکز آموزشی جدیدی احداث کرد و البته مدارس مناطق دور دست ایران را افزایش داد.

طبق آخرین سرشماری استان قم، مشخص شد جمعیت محصلین نسبت به تعداد مدارس بیشتر است؛ با وجود جمعیت یک میلیون 300 هزارنفره‌ استان که تقریبا جمعیت دانش‌آموزی این رقم، 40 هزار تن است، درصد بالایی از مدارس دو شیفته می شوند.

متاسفانه شهر قم از مسئله کمبود محیط‌های آموزشی رنج می‌برد و اگر این مشکل رفع نشود تا چندسال آینده با معضلات بزرگترین در این خصوص رو به رو می‌شود، طبق آماری که داده شد استان قم نیازمند تأسیس حداقل 240 مدرسه برای این تعداد دانش‌آموز است که قطعا در سالهای دیگر بیشتر نیز می‌شوند. مسئله کمبود مدارس، که بیشتر مربوط به مدارس پایه ابتدایی است، اگر کنترل نشود در آینده شاهد مدارس سه شیفته خواهیم بود.

همکاری چند سازمان برای رفع این مشکل جوابگو است؛ شهرداری می‌تواند با واگذاری زمین‌هایی با کاربری آموزشی به آموزش و پرورش، امکان ایجاد مدارس را ایجاد کرده و از بار این مشکل بکاهد.

شاید تصور شود که کمبود مدارس استان مربوط به مناطق دوردست شهر و حاشیه می‌شود، اما باید گفت مناطق نوساز و تازه تاسیس استان مانند شهرک انسجام، بلوار غدیر و پردیسان از این مشکل رنج می‌برند و متاسفانه دانش‌آموزان ساکن این نواحی هم بایستی مسیرهای دور را برای رسیدن به مدرسه طی کنند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش‌زر رئیس شورای استان قم در مورد راهکارهای حل مشکل کمبود مدارس استان قم گفت: زمین هایی با کاربری آموزشی در برخی از همین مناطق تازه تاسیس وجود دارد که همچنان تحویل آموزش و پرورش نشده است و با تحویل آن می‌توان این مشکل را تا حدودی رفع کرد.

وی بیان کرد: طرحی برای حلّ این معضل در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهیه شده تا شهرداری، حق فروش و مزایده زمین های با کاربری آموزشی را نداشته باشد.

محسن رنجبر در خصوص این طرح ابراز کرد: این طرح سبب قفل شدن برخی رویه ها می شود لذا بهتر است طراحان طرح و نمایندگانی از شهرداری، باز هم بر روی جوانب مختلف آن تمرکز کنند و به نتیجه بهتری برسند.

مسئله کمبود محیط‌های آموزشی، جریان ساده و گذرایی نیست و متاسفانه روز به روز جدی تر می‌شود و باید قبل از اینکه از کنترل خارج شود حل شود؛ بنابراین احتیاج چاره اندیشی است، احتیاجی شدید بخاطر نگرانی بابت آینده جامعه و نیاز است هرچه سریعتر حل شود. با این وجود و ضرورت رفع مشکل، همچنان مدیران شهری که بخشی از بار حل مشکل را بر دوش دارند با هم توافق نداشته و هم نظر نیستند که نیاز است تدبیری در این زمینه صورت گیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار