استیضاح یک واژه برگرفته از واژگان عربی است که از نظر واژه به معنای "درخواست توضیح" است، اما در اصطلاح سیاسی به معنای "پرسش رسمی نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور، هیئت وزیران یا یک وزیر" است که پس از ارائه توضیحات آن‌ها باید برای ادامه کارشان از مجلس مجدداً رأی اعتماد بگیرد.
کد خبر: ۹۲۵۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵ 17 December 2020
سابقه تاریخی انجام استیضاح اگرچه به قرون‌وسطی بازمی‌گردد، اما نمونه‌های عینی مشخص آن را می‌توان در عملکرد اوایل قرن نوزدهم نظام سیاسی انگلیس مشاهده کرد. در نظام‌های سیاسی جهان برای جلوگیری از تمرکز قدرت و نیز رعایت جنبه‌های تخصصی اداره امور جامعه، قدرت حکومت به سه شاخه تقنینی، اجرایی و قضایی تقسیم شده است. در ساختار وظایف شورای شهر که به عنوان نهادی نظاره‌گر بر خدمات شهرداری مشغول فعالیت هستند، بحث طرح سئوال از شهردار مطرح شده است. متاسفانه تعدادی از اعضای شورای شهر در روز‌های آخر دوره حضورشان یاد طرح سئوال از شهردار و استیضاح ایشان می‌افتند. البته در استان کردستان برای نهادی مثل شورا امری بعید نیست وقتی‌که رسانه دولت، نزدیک‌های پایان دوره عمر دولت بیانیه‌ای صادر می‌کنند دال براین‌که در این هشت سال هرچه در رسانه دولت منتشر شده است ایشان نقشی را این امر نداشته‌اند فقط در ساختار یک کارگر ساختمانی شاید کمی مدرن‌تر هستند پس از اعضای شورای شهر هم نباید انتظار بیشتری داشت.
چند وقت قبل پس از بارندگی باران؛ قسمتی از دیوار آرامستان‌های شهر سنندج ریزش نمود و این عاملی شد که تعدادی از اعضای شورای شهر سنندج داعیه‌دار حفظ حقوق شهروندان گردند و طرح سئوال از شهردار سنندج را مطرح نمایند. از این سه بزرگوار، شخصی با سه دوره، دیگری با دو دوره و عضو دیگر با یک دوره سابقه حضور در پارلمان شهری شهر سنندج؛ تیم مدافع حقوق شهروندان سنندجی را تشکیل داده‌اند. بزرگواران با سابقه حضور در شورا چرا تاکنون ساکت بوده‌اند؟ آیا کارنامه شهردار سنندج تاکنون قابل دفاع بوده که با ریزش دیواری از چشم پارلمان کاران شهری سنندج افتاده‌اند؟
در واقعیت امر سنندج شهری است با بافت فرسوده و صدالبته عدم خدمت‌رسانی شهری، به این معنی که می‌توان سنندج را شهر زخم‌های سربسته دانسته که هر مسئولی آمده است و بر پیکره بی‌جان این شهر آسیبی وارد کرده و اعضای محترم شورای شهر سکوت اختیار کرده‌اند و الان کفن خونین‌شهر را بر تن کرده و دنبال حقوق شهروندان هستند. این بزرگواران در زمان حضور شهردار منتخب و مورد حمایت معاون اول رئیس‌جمهور دولت عدالت‌محور کجا بودند؟ چرا کسی در مورد خرید سنگ‌فرش برای پیاده‌رو که از استان‌های همسایه خریداری می‌شد انتقادی نداشتند؟ درحالی‌که نصف هزینه آن ایام می‌توانستند کارخانه تولید سنگ‌فرش را در استان تاسیس کنند. داعیه داران حقوق شهروندان چرا کارنامه فرهنگی و اجتماعی خود را ارائه نمی‌دهند؟
شورش عزیزی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار