معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: بسته تحولی پیوند سواد و زندگی با هدف یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای بهتر زیستن و یادگیری برای با هم زیستن اجرایی شده است.
کد خبر: ۹۲۶۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 23 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،هرمز نوروزی‌فرد امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی بیش از ۵۰ درصد مردم ایران بیسواد بودند میانگین سطح سواد جمعیت بالای ۶ سال در اوایل انقلاب ۴۷.۵ درصد بود که در آخرین سرشماری در سال ۹۵ این میانگین به ۸۷.۶ درصد رسیده بود؛ این میانگین در استان کرمانشاه ۸۴.۵ درصد بود که ۳.۱ درصد کمتر از میانگین کشوری بود.

وی اشاره‌ای به میانگین سطح سواد استان در گروه‌های سنی ۱۰ الی ۲۰ سال داشت و گفت: از میانگین ۵۹.۸ درصد در اوایل انقلاب به ۹۷.۳ درصد در سال ۹۵ رسیدیم و در سال ۹۸ در سطح کشور ۹۸.۲ درصد باسواد داشتیم که در استان به ۹۹ درصد رسید یعنی هشت دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال باسواد داشتیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: در سال ۹۶ در گروه‌های سنی ۱۰ الی ۲۰ سال ۳۳۴ نفر و در سال ۹۷ هم ۱۷۱ نفر و در سال ۹۸ نیز ۱۵۹ نفر را در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال آموزش دادیم و باسواد کردیم.

وی تمرکز معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان را بر باسوادکردن بیسوادان و کم‌سوادان گروه‌های سنی ۱۰ تا ۴۹ سال عنوان کرد و گفت: میانگین سطح سواد این گروه سنی در اوایل انقلاب ۴۸.۸ درصد بوده که در سال ۹۵ به ۹۴.۷ رسیده و در استان کرمانشاه ۹۴.۳ درصد بوده که چهار دهم درصد کمتر از میانگین کشور بودیم که با کار‌های خوبی که صورت گرفت این آمار در سال ۹۸ به ۹۶.۷۷ درصد رسید در حالی که در مجموع کشور ۹۶.۶ درصد بود یعنی به ۲ دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری رسیدیم.

نوروزی‌فرد در خصوص چگونگی شناسایی افراد بیسواد، گفت: با ۲۲ دستگاه دولتی و نهاد غیردولتی در خصوص شناسایی افراد بیسواد انعقاد قرارداد داریم به عنوان مثال کمیته امداد، بهزیستی، جاد کشاورزی، امور زندان‌ها، اصناف، شورای شهر و روستاها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و... آمار‌ها را ارائه می‌دهند.

وی آموزش امسال را بیشتر یه صورت خودآموز عنوان کرد و افزود: در این روش از معلم استفاده نمی‌کنیم بلکه از یکی از افراد باسواد خانواده برای باسواد کردن عضو بیسواد خانواده استفاده می‌شود و حدود ۹۰۰ تا یک‌میلیون تومان به ازای باسواد کردن هر نفر به‌عنوان حق‌الزحمه به آموزش‌دهنده پرداخت می‌شود.

نوروزی‌فرد تمرکز حوزه سوادآموزی و مهارت‌آموزی را در مراکز یادگیری محلی دانست و گفت: در ۱۴ شهرستان استان مراکز یادگیری محلی ایجاده شده و این بسته تحولی پیوند سواد و زندگی با هدف یادگیری مادام‌العمر را اجرایی می‌کنیم.

این مسئول تصریح کرد: در قالب این بسته تحولی یادگیری در چهار قسمت، یادگیری برای دانستن، یادگیری برای انجام دادن، یادگیری برای بهتر زیستن و یادگیری برای با هم زیستن در مراکز یادگیری محلی انجام می‌شود.

وی در توصیح برنامه استخدام آموزشیاران نهضت سوادآموزی، گفت: براساس قانون مصوب مجلس تبصره ۱۰ بند ۱۷، آموزشیاران آموزش‌دهندگان که از سال ۸۹ تا ۹۱ طی دو دوره مستمر حداقل ۲ نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند و پرونده آن‌ها در استان تایید شده در آزمون ۲۰ تیر شرکت کردند که در استان در مجموع ۵۲۱ نفر در آزمون قبول شدند و به صورت حق‌التدریسی وارد فرایند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش شدند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار