رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند احدیان: فراموش کردید که رقیب خاتمی، رئیس مجلس وقت بود؟ / احمدی روشن: اگر تابلو شجریان بار دیگر نصب شود آن را مخدوش می‌کنم / رونمایی ابطحی از تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۶۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹ 23 December 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کشف آمپول‌های قلابی کرونا در تهران


رییس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری فروشنده آمپول های تقلبی کرونا در فضای مجازی خبر داد. چند روز پیش فردی به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد با فردی ناشناس در فضای مجازی که مدعی فروش آمپول درمان کرونا بوده، آشنا شده است و با توجه به اینکه همسرش به کرونا مبتلا شده بود، اقدام به خرید پنج آمپول برای درمان همسرش به مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال کرده و آن را به یک شماره حساب واریز نموده است./ایسنا

شهرداری کرمانشاه «تاق‌بستان» را بست


مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه: چندی پیش یک مجموعه شیشه‌ای در ورودی محوطه تاریخی تاق بستان ساخته شد که اکنون شهرداری منطقه پنج کرمانشاه با ادعای اینکه میراث فرهنگی برای ساخت آن از شهرداری مجوز نگرفته، اقدام به قرار دادن نیوجرسی بتنی مقابل درب ورودی مجموعه تاریخی تاق بستان کرده است. شهرداری کرمانشاه در اقدامی عجیب با قرار دادن نیوجرسی بتنی مقابل درب ورودی محوطه تاریخی تاق بستان، مانع تردد به داخل این محوطه فرهنگی تاریخی شد./ایسنا

واکنش رئیس نامگذاری شورای تهران به تلاش برای تغییر نام خیابان شجریان


محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به اقدام برخی برای تغییر نام خیابان شجریان در توئیتر نوشت: پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع در منطقه ١ (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد. بیش از ٤٥ درصد نامگذاری‌های این دوره - شورای شهر تهران- به نام شهیدان سرافراز میهن بوده است؛ انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست./ایرنا

انتقاد از تلاش ۷ نفر، یک کودک و یک روحانی برای تغییر نام خیابان


عباس عبدی روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به تحصن تعدادی برای تغییر نام خیابان استاد شجریان به محسن فخری‌زاده در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ۷ نفر و یک کودک در معیت یک روحانی رفتند تا نام خیابان استاد شجریان را عوض کنند. اینها مقصر اصلی نیستند. به کسانی باید توجه داد که این اقدامات را تامین و حریم امن برای آن درست می‌کنند ولی خودشان در صحنه حاضر نمی‌شوند.

نمایندگان سیاسی کاری می کنند


موسی قربانی، معاون اسبق تنقیح قوانین مجلس به خبرآنلاین گفت:شورای نگهبان بجد معتقد است که تشخیص آنچه مربوط به صلاحیت کاندیداهای رئیس جمهوری می شود به عهده اعضای شوراست نه مجلس. آنقدر که برای نمایندگان مجلس شرایط وضع کردیم برای وزرا قانون نداریم که البته بعضی از این شرایط حالت رقیب کم کنی داشته است.نظر شورای نگهبان این است که در مورد رئیس جمهور نمی توان شرایط صلاحیت گذاشت اما حالا آقایان آمدند و می خواهند بگویند که شرط ثبت نام این است. اگر شرایطی که نمایندگان وضع می کنند برای ثبت نام بعضی از اشخاص محدودیت ایجاد کند، شورای نگهبان آن را نمی پذیرد. ممکن است برخی اقدامات نمایندگان سیاسی کاری باشد؛ اما آگاهی هم وجود ندارد. نمایندگان قطعا نسبت به قانون اساسی خلأ آموزشی دارند.

اولین کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

حسن رسولی، یکی از شخصیت‌های نزدیک به محمدرضا عارف، به نوعی خبر از نامزدی او در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال آینده داده است. او در گفت‌وگو با «مهر» گفته است: آقای عارف در سال ۹۲ در فهرست داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت و تنها اصلاح‌طلب حاضر در آرایش انتخاباتی آن زمان بود که بنا بر مصالح ملی و در تبعیت از رهبری اصلاحات و خرد جمعی اصلاح‌طلبان به نفع روحانی کناره‌گیری کرد. نظر شخصی بنده این است که او [عارف] داوطلب انتخابات می‌شود، اما اینکه این حدس به یقین تبدیل خواهد شد، هم باید از او سؤال کرد و هم مقداری جلو رفت تا افق انتخابات شفاف‌تر و روشن‌تر شود./شرق

اصلاح طلبان حساسیت شدید به کاندیدای نظامی ندارند


محمدسلامتی دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب گفت:اگرچه اصلاح‌طلبان گزینه نظامی را برای ریاست‌جمهوری مناسب نمی‌دانند و معتقدند چنین گزینه‌ای عموما به انسداد سیاسی و محدودیت‌های مدنی بیشتری می‌انجامد، هیچ‌گاه حساسیت شدیدی در قبال کاندیداتوری آنها بیش از آنچه در مورد دیگر کاندیداهای رقیب بوده، از خود نشان نداده‌اند.مردم تابه‌حال به گزینه‌های نظامی اقبال نشان نداده‌اند. بعید می‌دانم در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم نیز غیر از این عمل کنند. به‌ویژه اگر اصلاح‌طلبان با گزینه مناسب و برنامه جامع و عملی، مجدانه در انتخابات حضور پیدا کنند./روزنامه شرق

رفع تحریم ها به سرانجام نرسد قالیباف باید پاسخگو باشید


آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح‌طلب: جناب آقای قالیباف می‌دانم که این روزها سخت مشغول دوخت ‌و دوز قانون انتخابات ریاست جمهوری هستید! اما این را هم بدانید اگر به واسطه مصوبه مجلس (اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و خروج از پروتکل الحاقی)، پروژه رفع تحریم‌ها به سرانجام نرسد، شما باید پاسخگوی عواقب ناشی از آن باشید.

رقصی که باعث برکناری کارمند پست شد

مدیرکل پست هرمزگان با اشاره به اینکه امروز کلیپی در فضای مجازی با محتوایی خارج از عرف و ناشایست در ساختمان اداری این اداره کل منتشر شد، گفت: ضمن عذرخواهی و اظهار تاسف و تاثر از رخداد چنین اتفاقی اعلام می کنم فرد مذکور به دلیل اعمال و رفتار خلاف شئون شغلی و اداری در محل کار از سمت خود برکنار و به واحد تخلفات اداری معرفی می‌شود.

کنایه سنگین نائب رئیس مجلس به «رئیس جمهور حقوقدان»

امیرحسین قاضی زاده نائب رئیس مجلس در خصوص اظهارات روحانی طی توییتی نوشت: بنا بر اصول ۸۹، ۷۶ و ۸۸ قانون اساسی مشهود است که مجلس شورای اسلامی وظایف و اختیار «نظارت»، به خصوص بر دولت مستقر را دارد؛ چرا این وظایف بدیهی «نظارت» نمایندگان مردم برای رئیس جمهور روشن نیست؟! جناب رئیس جمهورِ حقوقدان، چرا حداقل با معاون حقوقی خود مشورت نمی‌کنید؟

کنایه عضو مجمع به ادعای ربیعی درباره خرید واکسن کرونا

عضو مجمع تشخیص مصلحت در واکنش به ادعای اخیر سخنگوی دولت گفت: FATF ربطی به واکسن کرونا ندارد؛ فردا مرغ و تخم‌مرغ را هم به این موضوع نچسبانید. علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارات مطرح‌ درباره "مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن و نقل و انتقال پول" گفت: در مورد واکسن قبلاً همکاران من در وزارت بهداشت توضیحات مفصلی ارائه دادند؛ اما در مورد انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تأمین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود، متأسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند.این در حالی است که محمد جواد ایروانی در واکنش به این اظهارنظر گفت: اصولاً قواعد FATF شامل اقلام بشردوستانه نمی‌شود، مداخله‌ای در خرید این‌گونه اقلام ندارد و به‌طور کلی وارد این‌گونه مصادیق هم نمی‌شود.عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: اگر بعضی‌ها شتاب دارند، نباید از مساله FATF استفاده ابزاری کنند و امروز واکسن کرونا، فردا مرغ و تخم‌مرغ و پس‌فردا مسائل مختلف دیگر را به آن بچسبانند.

رونمایی ابطحی از تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰

رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه من شب گذشته با آقای خاتمی صحبت کردم و اطمینان می‌دهم دیداری میان رئیس دولت اصلاحات و احمدی‌نژاد وجود نداشته است، درخصوص احتمال نامزد شدن سید محمد خاتمی گفت: «خیلی از دوستان از احزاب مختلف از آقای خاتمی درخواست کرده‌اند که نامزد شود اما آقای خاتمی حتی نمی‌خواهند چنین درخواستی را بشنود و اساسا نمی‌خواهند چنین موضوعی مطرح شود.» «درباره آقای محمدرضا خاتمی هم درخواست‌هایی مطرح می‌شود اما او نیز کلا نمی‌خواهد نامش به میان آید».

نقل قول فتاح از رهبرانقلاب درباره هزینه اموال بنیاد برای کرونا

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: در موضوع کرونا از رهبر انقلاب سوال کردم چقدر از اموال بنیاد را می توان برای کرونا هزینه کرد؟ ایشان فرمودند «هرچه می توانید کمک کنید»؛ یعنی سقفی برای این کار تعیین نکردند.

واکنش آیت‌الله جنتی به اظهارات روحانی: اصلا در شأن ایشان نبود

دبیر شورای نگهبان با ابراز تاسف از اظهارات نادرست و حاشیه ساز رئیس جمهور درباره مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گفت: من در تعجبم چرا در این شرایط که به دلیل سوء تدبیری‌های برخی مسئولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجهه هستند و همه باید جهت رفع آنها بکوشند، آقای رئیس جمهور اظهارات خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کنند که اصلا در شان ایشان نبود.

محصولی به برگشت احمدی‌نژاد کمک می‌کند؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا، اما در گفتگو با «نامه نیوز» تاکید کرده بود که قرار گرفتن محصولی در جایگاه دبیرکل موجب تقویت گفتمان پایداری خواهد شد. او همچنین تاکید کرد که این تحول در آستانه انتخابات ریاست جمهوی حاوی یک پیام سیاسی است.مرتضی طلایی فعال سیاسی اصولگرا نیز همین نظر را دارد. او در مصاحبه با «نامه نیوز» گفت: «تا الان آقای محصولی شخصیت در سایه جبهه پایداری بود. به عبارت دیگر آقای محصولی شخصیتی نبوده که جلوی صحنه باشد همیشه در سایه عمل می‌کرد. حالا آمدن او جلوی صحنه قطعا بدون هدف نبوده است. اما اینکه این هدف چیست، باید قدری تأمل کرد.» وی خاطرنشان کرد: «بر حسب سوابق در تحلیل‌ها گفته می‌شد آقای محصولی مواضع رادیکال‌تری دارد حالا با درنظر گرفتن این نکته، تغییر دبیرکلی جبهه پایداری می‌تواند با این رویکرد انجام شده باشد. الان قدری برای قضاوت زود است، باید صبر کرد و دید مواضع آقای محصولی بعد از انتصاب به دبیرکلی جبهه پایداری چه خواهد بود.» خبرآنلاین نیز در گزارشی نوشت: «پایداری‌ها جنجالی‌ترین انتخابات درون حزبی را برگزار کردند. انتخاباتی که در نتیجه آن «مرتضی آقاتهرانی» دبیرکل یک دهه این حزب کنار گذاشته و «صادق محصولی» مرد پشت پرده این جریان به عنوان دبیرکل انتخاب شد. تصمیماتی که حکایت از شروع یک فصل جدید در جبهه پایداری دارد.» این سایت خبری اصولگرا حضور محصولی در جایگاه دبیرکلی را سبب افزایش حمایت پایداری از احمدی‌نژاد دانست و نوشت: «هر چه باشد صادق محصولی رفیق گرمابه و گلستان احمدی‌نژاد محسوب می‌شود و هرچند در برخی اظهار نظر‌ها انتقاداتی نسبت به رئیس دولت نهم و دهم مطرح کرده، هیچ‌گاه این انتقادات در حدی نبود که آن را بتوان به معنای پاره شدن پیوند چند دهه دوستی این دو تعبیر کرد. حالا وقتی جبهه پایداری به صادق محصولی و دبیرکلی او اقبال خوش نشان می‌دهد، این احتمال چندان دور از ذهن نیست که شاید این جریان علاوه‌ بر بیشتر کردن نفوذ مالی و لابی‌گری محصولی از ارتباط و روابط او با محمود احمدی‌نژاد بهره بگیرد تا بار دیگر در برابر گزینه شورای ائتلاف اصولگرایان فردی را به میدان بیاورد که شانس پیروزی‌اش می‌تواند خواب راحت را در خیمه اصولگرایان حرام کند.»

واکنش مقام سابق سپاه به عبور زیردریایی اتمی آمریکا از تنگه هرمز

معاون پیشین فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عبور زیر دریایی رژیم آمریکا از تنگه‌هرمز را نشانۀ ترس از انتقام سخت خون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عزیز دانست. سردار محمدجواد قهرمانی، معاون پیشین فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به عبور زیر دریایی رژیم آمریکا از تنگه‌هرمز گفت: ورود زیر دریایی هسته‌ای امریکا به تنگه هرمز از ترس انتقام سخت خون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی عزیز است، اینها دنبال انجام اقدام بازدارنده در این رابطه هستند.معاون پیشین فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: رژیم آمریکا با هدایت این زیر دریایی هسته‌ای به تنگه هرمز می‌خواهد نظام جمهوری اسلامی ایران را از انجام این انتقام سخت منصرف کند.

فرمانده نیروی قدس سپاه با مقامات عراقی دیدار کرد

خبرنگار العالم از سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بغداد و دیدارش با مقامات ارشد عراقی خبر داد.خبرنگار العالم تصریح کرد: سردار "اسماعیل قاآنی" و مقامات ارشد عراقی طی دیداری در بغداد، درباره همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور گفت‌وگو کردند. خبرنگار العالم به نقل از منابع مطلع افزود: این سفر رسمی و دوره ای بوده و ربطی به تحولات اخیر سفارت امریکا ندارد.

احمدی روشن: اگر تابلو شجریان بار دیگر نصب شود، آن را مخدوش می‌کنم

احمدی روشن در پاسخ به اینکه شورای شهر قرار است مجددا تابلوی خیابان استاد شجریان را نصب کند، گفت: شک نکنید اگر این تابلو نصب شود، مجددا آن را مخدوش و روی آن رنگ خواهیم پاشید، چون این فرد لیاقت این کار را ندارد.


پدر شهید احمدی روشن که خود عامل اصلی تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید فخری زاده است، شجریان را خیانت کار به مردم ایران دانست و اقدام روز گذشته خود را کاملا توجیه و تصریح کرد: شجریان به مردم اعتقادی نداشت و شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر است یا شورای سلبریتی ها و خواننده هاست! رحیم احمدی روشن درباره تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید فخری زاده، این اقدام را در راستای اعتراض به نامگذاری خیابانی به نام استاد شجریان دانست و گفت: فردی که آنقدر برای مردم ایران ارزش قائل نبود که حتی ربنایش در ماه مبارک رمضان از صداوسیما برای مردم شهید باور و شهید پرور پخش شود چرا باید نامش بر سر تابلوهای معابر عمومی شهر قرار گیرد.


پدر شهید احمدی روشن که خود عامل اصلی تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید فخری زاده است، شجریان را خیانت کار به مردم ایران دانست و اقدام روز گذشته خود را کاملا توجیه و تصریح کرد: شجریان به مردم اعتقادی نداشت و شورای شهر تهران، شورای اسلامی شهر است یا شورای سلبریتی ها و خواننده هاست!وی ادامه داد: آیا تمام هم و غم مردم این است که نام افراد معلوم الحال بر سر خیابان های شهر نصب شود؟!

احمدی روشن در پاسخ به اینکه شورای شهر قرار است مجددا تابلوی خیابان استاد شجریان را نصب کند، گفت: شک نکنید اگر این تابلو نصب شود مجددا آن را مخدوش و روی آن رنگ خواهیم پاشید، چرا که این فرد لیاقت این کار را ندارد.وی، اقدام صورت گرفته روز گذشته را کاملا خودجوش خواند و گفت: هیچ فرد یا نهادی ما را مجبور به این کار نکرد و تمام افرادی که در این اقدام ما را یاری کردند، خودجوش در این اقدام همراه ما بودند. حتی مردمی که نظاره گر این صحنه بودند، از این اقدام ما ابراز خوشحالی کردند و برای ما مشخص بود که عده زیادی از مردم به این کار ناپسند شورای شهر انتقاد داشتند.روز گذشته برخی افراد که خود را جمعی از خانواده شهدا معرفی کرده بودند، تابلوی خیابان «محمدرضا شجریان» را به شهید «محسن فخری زاده» تغییر دادند. در این اقدام نمادین پدر یکی از شهدای دانشمند هسته ای (شهید احمدی روشن) حضور داشت.

نمکی: تاثیر FATF بر خرید واکسن کرونا جدی نیست

وزیر بهداشت گفت: سیاسی حرف نمی‌زنم، تأثیر FATF در موضوع نظام سلامت و خرید واکسن جدی نیست. این در حالی است که روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خرید واکسن را منوط به پذیرش لوایح FATF کرد و گفت: بر اساس FATF برای انتقال پول واکسن چندین بار به مشکل برخورد کردیم. پیوستن یا نپیوستن به FATF در حال نشان دادن تبعات خودش است.

نیکزاد: مجلس می‌خواهد دولت قوی باشد

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس کمک حال دولت است، گفت: پیام قانون اقدام متقابل به دنیا این است که ما نمی‌توانیم معطل تصمیم‌گیری‌های آن‌ها باشیم. علی نیکزاد در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دولت بداند مجلس کمک حال آن‌هاست و می‌خواهد ⁧‫دولت قوی‬⁩ باشد؛ معتقدم قانون اقدام متقابل یک قانون عزت‌مندانه است و پیام بسیار جدی به دنیا می‌دهد تا طرف‌های مقابل بدانند ما نمی‌توانیم معطل تصمیم‌گیری‌های آن‌ها باشیم.»

جنجال حضور پسران علی‌اکبر ولایتی در یک مهمانی

انتشار ویدئویی از حضور فرزندان علی اکبر ولایتی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد در یک مهمانی اقتصادی در ترکیه بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشته است.علی جعفری، فعال دانشجویی اصول‌گرا این فیلم را منتشر کرده و نوشته است:  [همان] علی اکبر ولایتی که گفت مردم ایران مقاومت را از یمنی‌ها یاد بگیرند، به جای لباس لنگ بپوشند و نان خشک بخورند. ادعا شده این مهمانی با عنوان"گرگ وال استریت" و با محور سرمایه‌گذاری و بازاریابی ۲۶ آذر امسال در هتل شانگریلای استانبول برگزار شده است. محمد و علی اصغر ولایتی پسران علی اکبر ولایتی هم به عنوان برج ساز موفق در این مراسم حضور داشته و از او تقدیر می شود. این ویدئو با انتقادات شدید و تندی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.تاکنون علی اکبر ولایتی و یا فرزندان او به این ویدئو واکنشی نشان نداده اند.

احدیان: فراموش کردید که رقیب خاتمی، رئیس مجلس وقت بود؟

مشاور سیاسی قالیباف درباره واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به اقدام مجلس برای اصلاح قانون انتخابات در توییتر نوشت: واقعا این روزنامه های دوم خردادی چرا برای فریب افکار عمومی خجالت نمی کشند.محمد سعید احدیان افزود: مگر تا حالا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، رئیس مجلس، منصوبان رهبر انقلاب یا نظامیان، باید استعفا می دادند که حالا مجلس آن ها را مستثنا کرده است؟ یعنی فراموش کردند رقیب آقای خاتمی، رئیس مجلس وقت بود؟

اخبار ضدونقیض درباره مرگ بنی صدر

در حالی که برخی منابع به نقل از زیرنویس شبکه فرانس ۲۴ مدعی مرگ بنی صدر در یک تصادف شده اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد خبر اشتباه هست و فرانس ۲۴ چنین زیرنویسی نداشته است.برخی رسانه‌ها در فضای مجازی به نقل از منابع خبری فرانسوی از مرگ ابوالحسن بنی صدر در یک تصادف جاده‌ای خبر میدهند؛ هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.این خبر که ساعاتی قبل به صورت تایید نشده و شایعه در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود نادرست است.

میرلوحی: به جای اصلاح قانون انتخابات بگویند «ورود رقبا برای همیشه ممنوع»


سیدمحمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در انتقاد از رویه مجلس به «آزادی» گفت: «به نظر من اگر عنوان این قانون را بگذارند ورود رقبا ممنوع یا اینکه بگویند ورود رقبا برای همیشه ممنوع، بهتر می‌توانند انگیزه و مکنونات خود را بیان کنند». وی افزود: «ورود به این موضوع و انجام این تغییرات در فضا و شرایطی که به نظر می‌رسد مطالبه اکثریت مردم حل کردن مساله نظات استصوابی است، حرکت خلاف جهت آب است. البته ما از این گونه رفتارها در دهه اخیر داشته‌ایم اما الان دیگر وقت آن است که تغییر رویکرد دهیم». میرلوحی ادامه داد: «آقای رئیس جمهور به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی از بحث رفراندوم می‌گویند و تلاش می‌کنند که درباره مساله نظارت استصوابی و این رفتار خاص و سلیقه‌ای از مردم نظرخواهی شود اما این‌ها در مجلس در همان مسیری حرکت می‌کنند که حاصل آن ایجاد انحصار و محدودیت برای ورود رقباست».

ادعای عجیب نماینده مجلس: به آسانی زیردریایی های آمریکایی را با تور ماهیگیری شکار می کنیم


نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگو با شبکه‌ای روسی گفت: ایران با توجه به قابلیت‌های خود از تحرکات نظامی اخیر آمریکا در آب‌های خلیج فارس و ورود زیردریایی اتمی «یواس‌اس جورجیا» نگران نیست. وی تأکید کرد: زمانی که ابزار و تکنولوژی و نیز قدرت مقابله نداشتیم آمریکا و اسرائیل نتوانستند هیچ کاری انجام دهند اما اکنون دست ما پر است؛ همانطور که در سال گذشته توانستیم پهپاد آمریکایی را ساقط کنیم، اکنون نیز می‌توانیم به آسانی در عمق خلیج فارس، نهنگ‌های آمریکایی (زیردریایی) را با تور ماهیگیری شکار کنیم؛ بنابراین در این خصوص هرگز نگران نخواهیم بود. قاضی‌زاده هاشمی افزود، سوای اینکه زیردریایی مذکور اتمی باشد یا نباشد، این موضوع باعث نگرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است که به شیرین کردن آب خلیج فارس و دریای عمان می‌پردازند و در صورت وقوع انفجار اتمی، آب به مواد رادیواکتیو آلوده و ایستگاه‌های آب شیرین کن در کشورهای عربی مذکور نابود می‌شود و شرایط برای آنها پیچیده خواهد شد.

واکنش علی مطهری به تغییر نام خیابان شجریان


علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در توئیتی به تغییر نام خیابان استاد شجریان واکنش نشان داد. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در صفحه شخصی خود نوشت: قوه قضاییه باید افرادی را که قانون‌شکنی کردند و تحت عنوان "شهید" در خیابانی نام دیگری را جایگزین نام استاد شجریان کردند مؤاخذه و مجازات کند. شهیدان فخری‌زاده و احمدی روشن هر دو افرادی خوشفکر و معتدل بودند و قطعاً از این کار راضی نیستند. شورای شهر باید تابلو را مجدداً نصب کند.

اجرای حکم شلاق در ملأ عام در قزوین


حکم شلاق در ملأ عام یک مجرم در قزوین امروز صبح در حلقه تماشاچیان اجرا شد. یک مجرم‌ سابقه دار که مرتکب چندین فقره شرارت و ناامنی در شهرستان قزوین شده بود صبح روز سه شنبه دوم دی ماه با دستور مقام قضائی به ۷۹ ضربه شلاق در ملأ عام محکوم شد که توسط ضابطین قضائی در محل پارک سوار شهید بهشتی قزوین به مرحله اجرا درآمد. به گزارش رکنا، محکوم که ۲۹ ساله است از افراد سابقه دار شهرستان است که در پرونده های متعدد کیفری طی سال های ۱۳۹۲ تاکنون به اتهام مشارکت در نزاع دسته جمعی، ورود به عنف به منازل شهروندان و مشارکت به قتل عمدی از طریق ایراد صدمات متعدد با چاقو، قدرت نمایی و تهدید، مشارکت در آدم‌ ربایی، تمرد نسبت به مامورین انتظامی، اخلال در نظم عمومی از طریق تیراندازی در ۱۰ فقره پرونده به پرداخت دیه، حبس و شلاق در ملأ عام محکوم شده بود که حکم ۷۹ ضربه شلاق وی با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولان دستگاه قضائی و نیروی انتظامی قزوین به مرحله اجرا درآمد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار