رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیرازبا اشاره به رشد جمعیتی بسیار بالا در حریم شهر شیراز، تصریح کرد: ۳۰۰ هزار نفر در حریم ساکن هستند که این جمعیت می‌تواند به فرصت و ظرفیت مطلوبی برای شیراز تبدیل شود اما چون برنامه‌ای برای ساماندهی آن‌ها نداریم و زمینه خوبی برای اشتغال و مباحث فرهنگی و اجتماعی آن‌ها فراهم نشده، انبوه این جمعیت به معضل و تهدید برای شهر تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۲۶۷۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴ 24 December 2020

تابناک فارس به نقل از ایمنا: نوذر امامی در یک نشست خبری امروز (پنج‌شنبه) با اشاره به پیشنهاد الحاق چند روستای جدید به شهر شیراز، اظهار کرد: مساحت شهر شیراز ۱۰۵ هزار هکتار است که ۲۰ هزار هکتار آن در محدود و ۸۵ هزار هکتار نیز در حریم قرار دارد.

وی افزود: از سال ۷۶ تاکنون اتفاقات نامطلوبی در حریم شهر شیراز رخ داده و تا ۴۰ درصد از لحاظ جمعیتی و تا بیش از ۳۰۰ درصد از لحاظ فیزیکی در این مناطق توسعه اتفاق افتاده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: به‌طور مثال طرح هادی گود گویم ۷۳ بوده اما اکنون ۳۳۳ هکتار است و به دلیل این توسعه نامتوازن، ساکنان آن در بهره‌متدی از آب، برق، گاز، آسفالت معابر و جمع‌آوری زباله دچار مشکلا هستند.

وی با اشاره به رشد جمعیتی بسیار بالا در حریم شهر شیراز، تصریح کرد: ۳۰۰ هزار نفر در حریم ساکن هستند که این جمعیت می‌تواند به فرصت و ظرفیت مطلوبی برای شیراز تبدیل شود اما چون برنامه‌ای برای ساماندهی آن‌ها نداریم و زمینه خوبی برای اشتغال و مباحث فرهنگی و اجتماعی آن‌ها فراهم نشده، انبوه این جمعیت به معضل و تهدید برای شهر تبدیل شده است.

امامی خاطرنشان کرد: روستایی که قرار است به شیراز الحاق شود باید از امکانات شهر استفاده کند درحالی که محاسبات درآمد و هزینه‌ای شهرداری با توجه به اینکه یک نهاد عمومی و مردمی بوده و بودجه دولتی ندارد جوابگوی سطح خدمات به این روستاها نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری در الحاق روستاها با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و نیاز به بحث کارشناسی بیشتری در این زمینه است، افزود: این الحاقات اگر رخ دهد ممکن است انتظارات و درخواست‌هایی برای اهالی روستاها ایجاد کند که تحقق آن از توان شهرداری خارج بوده و زمینه‌ساز اعتراضات عمومی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اگر الحاقات با ایجاد زمینه‌های رفاهی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و شهرسازی همراه شود، با آن موافق هستیم اما درحال حاضر شرایطی که بر کلانشهرهایی مانند شیراز حاکم است، امکان الحاق روستاها به شهر را دشوار کرده است.

وی تاکید کرد: شهرداری با دست خالی درحال کنترل حریم بوده و حجم ساخت‌وسازها و سکونتگاه‌های غیرمجاز و وسعت حریم، صیانت از آن را سخت کرده است بنابراین از استانداری، فرمانداری و اداره منابع طبیعی درخواست می‌کنم که از بروز تخلفات ساخت‌وساز در حریم پیشگیری کنند چون اگر جلوگیری نشود و ساخت غیرمجاز توسعه یابد، پس از آن تخریب خانه مردم تبعات اجتماعی زیادی دارد و کمیسیون ماده صد توانایی تخریب ندارد.

امامی اضافه کرد: آئین‌نامه مقررات ملی ساختمان‌ها اجباری درخصوص نمای ساختمان‌ها برای مالکان ایجاد نمی‌کند اما دستورالعمل و آئین‌نامه‌ای برای نمای ساختمان‌های شهر تدوین شده تا متناسب با هر قسمتی از شیراز اجرا شود البته این آئین‌نامه هنوز عملیاتی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص بافت تاریخی شیراز این اجبار وجود دارد که براساس هویت تاریخی آن نمای ساختمان شکل گیرد؛ مانند محور زندیه که نمای تمام ساختمان‌های میراثی براساس پیشینه آن منطقه طراحی می‌شوند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر اهمیت نگهداری، حفظ و توسعه باغات قصرالدشت شیراز، گفت: طرح تفصیلی این باغات خارج از طرح تفصیلی شهر شیراز است اما شهرداری وظیفه نگهداری از آن‌ها را برعهده دارد

وی اظهار کرد: رویکرد مدیریت شهری اینگونه است که باغات گروه پنج برای نگهداشت باغات گروه یک امکان تغییر کاربری را دارند که بدین سبب تاکنون ۲۸۷ هکتار از باغات توسط شهرداری شیراز تملک شده و از درآمد حاصل از گروه پنج، سعی می‌شود باغات گروه یک را تملک می‌کنیم

امامی افزود: از طرفی شرایط برای تغییر کاربری باغات گروه یک تا چهار را سخت‌تر کرده‌ایم و حساسیت‌ها در این خصوص زیاد است مگر اینکه تغییر کاربری در باغات گروه پنج یا در باغاتی از گروه‌های دیگر که باغات اطراف همه ساختمان شده و اکنون راهکاری جز صدور مجوز تغییر کاربری وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوب و ارزشمند در کمیسیون معماری و شهرسازی، ارائه فراخوان عمومی برای پل طبیعت شیراز بود که درپی آن یک‌هزار و ۲۷ طرح در این فراخوان شرکت کردند و بیش از ۳۰۰ طرح در دبیرخانه ثبت شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: پس از ارزیابی و نظرسنجی از میان طرح‌های مختلف، یکی از طرح‌ها انتخاب شده و پس از انتخاب مشاور با همکاری طراحان این طرح چکش‌کاری می‌شود تا به طرحی تبدیل شود که نشان دهنده یک المان شهری خوب و نماد شهری شیراز باشد.

امامی گفت: پل طبیعت می‌تواند ارتباطی بین باغات شرق و غرب و نیز شمال و جنوب شهر ایجاد کرده و فضای پیاده‌راه و مسیر دوچرخه‌سواری و سالن‌های مختلف را برای دسترسی شهروندان فراهم کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار