کد خبر: ۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۷ 02 March 2015
نخستین پرواز مستقیم آلمان به مشهد در هفته گذشته در حالی خبرساز شد که می توانست جلوه ای از دیپلماسی فعال دولت و فرصتی برای تبادل فرهنگی میان دو ملت باشد اما عکس های منتشر شده توسط خبرگزاری دولت، به عکس سیاستهای دولت عمل کرد.

به گزارش تابناک از خراسان رضوی، پس از تحریم هایی که در سال گذشته علیه صنعت هوایی ایران اعمال شده بود 7 ایرلاین بزرگ، تردد به ایران را محدود یا متوقف کرده بودند و فقط گاهی برخی پروازهای فوق‌العاده و موردی به ایران داشتند و غیر از این، هواپیمایی به مقاصد پروازی کشورمان بر نمی‌خواست.

بنابراین تلاش ها برای رفع این تحریم و برخورد یکجانبه با انجام مذاکره‌ها و مکاتبه‌هایی صورت گرفت که در این راستا، حدود دوماه پیش، توافق‌نامه‌ای با ایرلاین آلمانی «ژرمانیا» که تا کنون به ایران پرواز نداشته است برای انجام پرواز از سه شهر آلمان به فرودگاه امام خمینی (ره) تهران و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، منعقد شد.

تصاویر ایرنا؛ عکس سیاست‌های دولت

هامبورگ و مشهد؛ چرا؟!

مرکز فرهنگی ایران در آلمان در هامبورگ قرار دارد و بیش از 220 هزار مسلمان در این شهر یک میلیون و 760 هزار نفره زندگی می‌کنند و جالب اینکه حدود 30 هزار شیعه، ساکن هامبورگ هستند و چهارمین مسجد بزرگ آلمان با نام مولای متقیان، حضرت علی (ع) در این شهر است و به گفته مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی، هدف اصلی راه‌اندازی این پرواز هفتگی از هامبورگ به مقصد پایتخت معنوی ایران اسلامی - مشهد مقدس - گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور و تسهیل در سفر مسلمانان اروپایی و تبیین فرهنگ ایراني، اسلامی و جذب آنان است.

پرواز آلمان در آسمان مشهد

ششمین روز از آخرین ماه امسال بود که نخستین هواپیمای پرواز مستقیم از آلمان در آسمان شهر حضرت شمس‌الشموس، آفتابی می‌شود و 73 مسافر آن پس از قریب به 6 ساعت و نیم سفر هوایی، از پلکان پایین می‌آیند و در بدو ورود، از استقبال‌کنندگان شاخه رز سرخی دریافت می‌کنند.

تا اینجای کار همه چیز بر وفق مراد است به خصوص اینکه تعدادی از مدیران و مسئولان استانی و محلی هم برای استقبال، صف کشیده‌اند و از صداوسیما گرفته تا نمایندگان سایر رسانه‌های استانی دیگر برای پوشش حضور این اولین حضور پروازی دعوت شده‌اند.

جالب اینکه بسیاری از مسافران این هواپیما که فقط نیمی از صندلی‌های آن را به خود اختصاص داده بودند، ایرانی هستند و خوشحال از باز رسیدن به وطن در خطه خورشید و برای همین هم اوج احساسات هموطنانمان را با موجی از لبخند و خوش‌وبش‌های صمیمانه به زبان فارسی می‌توان شاهد بود.

مشایعت کادر پروازی و اصرار یک عکاس

بنا به رسم متعارف پروازها، مهمانداران و کادر پروازی نیز تا آستانه درب هواپیما آمده و ضمن مشایعت و بدرقه مسافران، هوای آزاد مشهدالرضا (ع) را تنفس می‌کنند تا اینکه پس از پیاده شدن مسافران آنگونه که مدیرکل فرودگاه های استان توصیف می کند به اصرار یکی از عکاسان در کنار درب خروجی هواپیما ایستاده و عکس یادگاری می‌گیرند.

انعکاس حاشیه‌ساز

تصاویر ساعاتی بعد روی خروجی رسانه دولت قرار می‌گیرد؛ حدود 20 تصویر خبری از لحظات فرود این طیاره فرنگی تا هنگام پیاده شدن مسافران و گروه استقبال و مصاحبه مدیر کل فرودگاه‌های استان و حتی داخل هواپیما و کابین خلبان، به همراه چند تصویر ویژه‌تر از کادر پروازی ایستاده در آستانه درب خروجی پرواز منتشر می‌شود در حالیکه سه نفر از مهمانداران با پوشش رسمی کارشان و البته سربرهنه در تصاویر نمایان هستند. تصاویر منتشر شده از بانوان مهماندار سربرهنه بلافاصله خوراک سایر رسانه‌ها می‌شود به طوری‌که شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا در مطلبی با عنوان «کادر پروازی آلمان با کشف حجاب، قانون ایران را زیر پا گذاشتند» این موضوع را ناشی از بی‌تدبیری مدیران فرودگاه مشهد، قلمداد می‌کند و در ادامه مطلب نیز به هشدار چندی پیش حضرت آیت الله علم الهدی، امام جمعه محترم مشهد مقدس، در خصوص ضرورت دقت بیشتر در رعایت حجاب مهمانداران برخی شرکتهای هواپیمایی، اشاره می کند.

همچنین سایت های خبری راه دانا، قاصدنیوز، صبح توس، عمارنامه، ساجدنیوز، انوارنامه، دیوار، هشدارنیوز، مشهدنیوز و بسیاری دیگر از درگاه‌های خبری و حتی تبلیغاتی نیز از این اقدام به عنوان نقض قوانین جمهوری اسلامی و بی‌حجابی و کشف حجاب و توهین به مقدسات در کلانشهر مذهبی جهان – مشهدمقدس - یاد می‌کنند. چنانکه توضیح داده خواهد شد شاید فقدان تحلیلی درست از موضوع باعث شد بسیاری از سایت‌های ارزشی هم «ارائه آدرس غلط» را تشدید کنند و انگشتان اتهام را بسوی تیم پرواز آلمانی هدایت نمایند، در حالی‌که شاید  شهرت‌طلبی معدودی از خبرسازان! (ولو به قیمت نفی منافع ملی) و شیطنت یاغفلت و سوء مدیریت رسانه‌ای باعث ایجاد این جنجال شده باشد که به عبارت دیگر شاید بشود گفت گناه اشاعه‌دهندۀ زشتی و فحشا اگر بیش از مرتکب فحشا نباشد، کمتر از آن نیست.

قانون حجاب در پرواز

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی با بیان اینکه هواپیمای هر کشور، خاک آن محسوب می‌شود، می‌گوید: حاکمیت داخل پرواز قبل از پیاده شدن براساس قوانین کشور مبدأ است و حتی به این گروه پروازی هواپیمای ژرمانیا، تأکید شده بود که حتماً قوانین جمهوری اسلامی را رعایت کنند و وارد محوطه نشوند که آنها هم این قانون را رعایت کردند.

محمدباقر قاسم‌زاده درباره موضوع عکس‌های سربرهنه مهمانداران پرواز آلمانی در مشهد می‌افزاید: به کاربردن کلمه «کشف حجاب» برای مهماندارانی که اصلاً مسلمان نیستند منطقی نیست. ضمن اینکه حتی مهمانداران از درب اصلی هواپیما هم قصد خروج و ایستادن روی پلکان هواپیما را نداشتند که به اصرار یکی از عکاسان فقط در کنار درب خروجی هواپیما حضور یافته و عکس یادگاری گرفته اند.

این توضیحات صادقانه مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی! البته نافی نقش مسئولان فرودگاه در این مراسم نیست؛ چرا که بدون تردید اصرار عکاس نمی‌تواند توجیه‌گر مناسبی برای وقوع یک پدیده نامتناسب یا نقض قانون باشد و به طور حتم مدیر کل محترم بهتر می‌دانند که حتی پله هم خاک ایران محسوب می‌شود و حضور مهمانداران بدون پوشش اسلامی روی پله هم تخلف و غیرقانونی است. همچنین روابط عمومی فرودگاه هم افزون بر تعامل شایسته و دعوت از رسانه‌ها می توانست نمایندگان رسانه‌ها را قبلا توجیه کند که اصرار بی‌جایی نکنند!

فضای انتشار عکس‌های حاشیه‌ساز

به هر حال تمام این اشتباه ها عمدا یا سهوا رخ می‌دهد، پرسش اینجاست که چرا و با چه توجیهی این موضوع توسط خبرگزاری دولت رسانه‌ای می‌شود؟ عکس‌های این بانوان مهماندار نخستین پرواز هامبورگ در مشهد در حالی منتشر می‌شود که مشابه چنین مهماندارانی همه هفته در پروازهای خارجی دیگری در کشور و از جمله در مشهد، مشاهده می‌شوند و وضعیت ظاهری خانم‌های خدمه پروازهای ترکیه و قطر و برخی دیگر از کشورها از این مهمانداران آلمانی (به لحاظ پوشش و حجاب) اگر بدتر نباشد احتمالاً بهتر نیست!

از سوی دیگر، انتشار این عکس‌ها بر روی رسانه رسمی دولت در شرایطی رخ می‌دهد که مشهد مقدس در هفته‌های اخیر آبستن هیجانات و تلاطم‌های بسیاری بوده و هست. از بروز انواع اعتراض‌ها و بحران‌های مربوط به مجموعه‌های اقتصادی بزرگ کشور مانند پدیده، میزان، پردیسبان و تبرک در مشهد تا پایین کشاندن همسر سالار عقیلی که دف نواز برنامه‌اش بود تا لغو کنسرت مجوزدار علیرضا قربانی در گلبهار مشهد و نیز بازداشت معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد که البته علل و بررسی هر کدام مجالی خاص می‌طلبد و همه و همه مشهد را به بستری ناآرام در عرصه فرهنگی و اجتماعی در این روزها تبدیل کرده است.

انتشار این عکس‌ها از مهمانداران سربرهنه آلمان همچنین همزمان با حمایت خبرگزاری «دویچه وله» آلمان از برگزارکنندگان کنسرت لغو شده قربانی در مشهد، صورت پذیرفت به طوریکه فریاد امام جمعه مشهد را نیز در پی داشت: «کسانی که به دنبال برگزاری کنسرت هستند بدانند که حامی و طرفدار آنان آلمانی است که به صدام، تجهیزات شیمیایی داد تا رزمندگان ما را بکشد و اکنون همان آلمان از برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد حمایت می کند.»

خبرگزاری دولت؛ خادم کدام دولت؟!

در چنین شرایطی، آیا می توان پذیرفت که رسانه دولت درصدد دامن زدن به اوضاع ملتهب مشهد باشد؟ آیا منافع ملی یک کشور - خواسته یا ناخواسته - باید بازیچه قرار گیرد؟ آیا اصرار یک عکاس، می تواند سیاست‌گذاری و دروازه‌بانی(گزینشگری) خبر در خبرگزاری ایرنا را تحت‌الشعاع قرار ‌دهد؟ خبرگزاری جمهوری اسلامی تریبون رسمی دولت است و به عنوان رسانه‌ای مرجع همواره در کانون توجه و منشا اثر بوده است. بنابراین عنایت به رسالت‌های نظام و سیاست‌های دولت و نیز عملکرد حرفه‌ای از آن، حداقل انتظار اصحاب فرهنگ و رسانه و دلسوزان نظام اسلامی است.

نشر تصاویری نامتناسب (یا به قول مدیرفرودگاه‌های استان عکس‌های یادگاری کادر پروازی آلمان با اصرار خبرنگار) در رسانه رسمی دولت، خدمت به کدام دولت است؟!

آیا این اقدام همسو با سیاست های دولت اعتدال و پاسخی درخور به انبوه اهتمام و پیگیری در راه‌اندازی این پرواز خط مستقیم از اروپا و در جهت تقویت روابط خارجی و جذب سرمایه‌گذار بیرونی و دور زدن تحریم‌ها و نیل به دیپلماسی فعال و فرهنگی کشور است؟!

آیا انعکاس این تصاویر در راستای همگرایی و وحدت حداکثری آحاد مردم و طیف‌های مختلف خانواده نظام است؟ آیا ذوق‌زدگی در ثبت و انتشار چنین تصاویری بیش از هرچیز بی‌هویتی‌مان را هویدا نمی‌کند؟!‍ و اگر این عکس‌ها هم مانند بسیاری دیگر از تصاویر اینگونه‌ای که در خلال پروازهای برخی کشورهای دیگر اروپایی رخ می‌دهد، منتشر نمی‌شد خللی در فرآیند رسانه‌ای خبرگزاری دولت، پدید می‌آمد؟! یا به تعبیر دیگر اینکه هنگامی که از مهمانداران سربرهنه ترکیه‌ای و قطری و ... تصویر منتشر نمی‌کنیم، از منظر رسانه‌ای خبری خورده‌ایم و خسران کرده‌ایم ؟!

به راستی، ماحصل چنین عکس‌هایی چیزی جز دمیدن در آتش فتنه و تقابل میان نیروهای ارزشی و باصطلاح حزب‌اللهی با دولت و در نهایت آب به آسیاب دشمن ریختن است؟! و بواقع انتشارش به نفع کیست؟! در ضمن جایگاه مدیریت و دروازه بانی (گزینشگری) رسانه‌ای در خبرگزاری دولت کجاست؟! و چه کسی ناظر و مسئول تعیین رسم‌الخط رسانه‌ای و تطابق آثار با اهداف این نهاد وزین و باسابقه است؟! که خطای انتشار این تصاویر بی‌تردید بسی بیش‌تر از قانون‌شکنی تیم پرواز آلمانی است.

جالب اینکه خبرگزاری محترم دولت، بخش ویژه‌ای نیز دارد که برخی اخبار و تصاویری که انعکاس عمومی آن‌ها ممکن است موجب برانگیختن احساسات عمومی شود در آن محل برای خواص بازتاب می‌یابد که به فرض ضرورت نشر این تصاویر، می‌توانست محمل مناسبی برای درج این نوع تصاویر باشد.

اگر چنین می‎شد این رسانه مجبور به حذف یکی از آن 20 تصویر اولیه - که بیشترین بازنشر را در سایر رسانه‌ها و سایت‌ها یافت- نمی‌شد! چرا که در دهکده جهانی و جهان شیشه‌ای و رسانه‌ای امروز در عصر ارتباطات، حذف خبر یا عکس پس از انعکاس اولیه، بشدت مضحک و بی‌معناست... « هر چند که ناید باز تیری که بشد از شست »

تصاویر ایرنا؛ عکس سیاست‌های دولت


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
با سلام
تحلیل مناسب و خوبی از خبر مربوطه بود. البته طی 2 سال گذشته دولت برای فرار از پاسخگویی به عملکردش حاشیه های زیادی را برای خود رقم زده است. موفق باشید.
سید مجتبی سادات محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
بسیار عالی بود ، کسانی که چنین عکسها یی را منتشر میکنند ، ندانسته به روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و اقتصاد خراسان ضربه میزنند ، همچنین احتمال خدمت به رقبای این خط هوایی در مشهد ، نظیر ترکیش و قطری ، بعید نیست.
سبحان
|
Netherlands
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
سلام
بسیار عالی و فنی نوشتید
البته کمی مفصل!
اما نکته اصلی شیطنت ایرنا در مشهد ست که بخوبی به آن اشاره شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار