متخصص بیماریهای داخلی در بیمارستان دکتر شریعتی شهرستان فسا گفت: مبتلایان به کبد چرب به نسبت سایر افراد سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در نتیجه احتمال شدیدتر بودن کرونا در آنها بیشتر است.
کد خبر: ۹۲۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 30 December 2020

تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: دکتر محمد ثابت گفت: بیمارانی که دچار اضافه وزن و به تبع آن کبد چرب هستند، به نسبت سایر افراد که وزنشان ایده آل است، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در نتیجه احتمال شدیدتر بودن کرونا در آن‌ها بیشتر است.

وی اضافه کرد: بیماری کبد چرب بیشتر در افرادی که اضافه وزن و بیماری زمینه‌ای دارند، رخ می‌دهد، برای مثال کسانی که تیروییدشان کم کار است و یا به طور اولیه دچار چربی خون بالا و یا مرض قند هستند، بیشتر دچار کبد چرب می‌شوند.

متخصص بیماریهای داخلی ادامه داد: در برخی مواقع علایم به صورت بالارفتن آنزیم‌های کبدی یا حتی مواردی مانند زردی یا نارسایی کبدی بروز پیدا می کند که می تواند به دلیل درگیری مستقیم سلول های کبدی با ویروس کرونا باشد.

به گفته وی ویروس کرونا مانند سایر ویروس های هپاتیتی می تواند در کنار علائم عمومی مانند خستگی، بیحالی، درد بدن، تب و لرز سبب ایجاد آسیب و التهاب در کبد شود.

دکتر ثابت بیان کرد: وجود بیماری های زمینه ای در کبد مثل انواع هپاتیت های مزمن C و B و التهاب کبد ناشی از مصرف الکل یا کبد چرب هم می تواند زمینه ساز درگیری بیشتر کبد و حتی مرگ و میر بیشتر شود.

وی گفت: حدود ۷۵ درصد مواد غذایی و نوشیدنی ها از سیستم کبد عبور می کند تا مواد مفید آنها جذب خون شده و سموم آنها دفع شود. علاوه بر ویروس کرونا داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند نیز ممکن است عوارض کبدی بدنبال داشته باشد.

دکتر ثابت ادامه داد: ویروس کرونا در واقع ممکن است انعقاد عروقی( لخته شدن خون در رگهای بدن) و حتی سکته مغزی بیمار را به دنبال داشته باشد همچنین این ویروس می‌تواند در رگ اصلی کبد، لخته خون (ترومبوز) ایجاد کند.

به گفته این متخصص، بهبود کیفیت زندگی، تغذیه مناسب، تحرک و ورزش از مهمترین عوامل درمان بیماری هایی مانند چاقی و چربی کبد است، این موارد می تواند به بهبود شرایط ایمنی و سلامت عمومی فرد کمک کند و نیز در مقابل بیماری های مهلک همچون کرونا اثرات مفیدی داشته باشد .

برچسب ها: کرونا ، کبد چرب ، بیماری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار