بخشی از آنچه در مجلس ۱۰ دی ۹۹ گذشت؛
اصلاح قانون انتخابات همچنان در دستور کار مجلس یازدهم است، همچنین کمیسیون اصل ۹۰ درباره بودجه ۱۴۰۰ گزارش داد.
کد خبر: ۹۲۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵ 30 December 2020

به گزارش تابناک سمنان پس از برگزاری یک نشست غیر علنی با حضور سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس، صحن علنی چهارشنبه ۱۰ دی ماه پارلمان با حضور ۲۴۵ نفر از نمایندگان از ساعت ساعت ۸:۳۸ دقیقه آغاز به کار کرد.

یک دو فوریتی تصویب می‌شود

پیش از بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات که یکشنبه به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع شده بود، نمایندگان با دوفوریت یک لایحه موافقت کردند. بر اساس لایحه دو فوریتی شورا‌های حل اختلاف، روند رسیدگی به دعاوی مطرح شده در این شوراها از شکل قضائی به شکل صلح و سازش تغییر می‌یابد و در مسیر اصلاح برخی از مشکلات مانند کمبود قضات حرکت می‌کند.

همچنین ساختار اداری و مدیریت، حدود صلاحیت‌ها و سایر مقررات شوراهای حل اختلاف تعیین و اصلاح خواهد شد.

امیرآبادی اخطار داد، مجلس نپذیرفت

امروز طرح پر حرف و حدیث اصلاح موادی از قانون انتخابات از کمیسیونش به صحن آمد تا ماده‌های بررسی شده آن، به رأی کل نمایندگان گذاشته شود. با تصویب چند بند باقی مانده از ماده نخست این طرح، پرونده شرایط عمومی داوطلبان ریاست جمهوری در صحن علنی بسته شد.

بخشی از اخطارها و اظهارنظرها به ماده چهارم این طرح اصلاح قانون انتخابات باز می‌گشت که در آن معیارهای مدیر و مدبر بودن نامزد ریاست جمهوری بررسی شده است. این مسئله اظهار نظر محمدباقر قالیباف را هم در پی داشت که گفت «در جلسه گذشته تأکید داشتم که هم تعریف معیار‌های رجل سیاسی و مذهبی، مدیر و مدبر بودن و هم تطبیق آن براساس سیاست‌های کلی انتخابات بر عهده شورای نگهبان است و مجلس شورای اسلامی با این معیار‌ها برای شورای نگهبان محدودیت ایجاد می‌کند. در جلسه گذشته هم این ماده به کمیسیون ارجاع شد، اما اکنون با وجود تعدیل این معیار‌ها در کمیسیون، باز هم می‌تواند منجر به محدودیت شود.»

نماینده تهران: کار بیهوده نکنید! به اصلاح معیشت نمی‌رسیم

رئیس پارلمان اگرچه اخطار احمدامیرآبادی فراهانی را به رأی گذاشت، اما باز هم آرای نمایندگان مخالف این حذف این ماده بود. عیدالحسین روح الامینی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در صحن علنی و در مخالفت با یکی از پیشنهادها، بررسی تکلیف‌هایی را که مجلس در این طرح به عهده شورای نگهبان می‌گذارد، اقدامی «عبث» و بیهوده خواند. او گفت که «با این روند، بررسی‌ها به پایان امسال هم نمی‌رسد؛ به علاوه در نهایت هم  شورای نگهبان هم به آن ایراد خواهد گرفت.کسی برای  این شورا نمی‌تواند تعیین تکلیف کند و تفسیر قانون اساسی هم بر عهده آنهاست. این مجلس چند عبارت زیبا را ردیف می‌کند و مجلس دیگر هم با باز شدن باب اصلاح قانون انتخابات، بنا به سلیقه مرتباً این قانون را عوض می‌کند.»

گزارش روز

او ادامه داد «اتلاف وقت بر سر این مواد را باید کنار گذاشت؛ پیش‌تر با یکی از اعضای شورای نگهبان صحبت می‌کردم، گفتم برخی نقل می‌کنند در بررسی یک طرح یا لایحه نظر شورای نگهبان را هم گرفته‌ایم. پاسخ دادند ما به نمایندگان گفته‌ایم حتی اگر تعدادی از اعضای شورای نگهبان هم مشورت بدهند، این نظر نهایی شورای نگهبان نیست و شورای نگهبان و خروجی و مصوبات مجلس نگاه می‌کند.»

نماینده تهران تأکید کرد که «اگر مجلس می‌خواهد به اقتصاد و معیشت برسد، باید سریع‌تر و بهینه‌تر وقتش را در کمیسیون‌ها بگذراند.»

کمیسیون اصل ۹۰: بودجه  ۱۴۰۰ را برگردانید

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس در دستور بعدی گزارش کمیسیونش درباره طرز کار دولت در ارائه لایحه بودجه  ۱۴۰۰ را خواند. این کمیسیون در گزارش خود پیشنهاد بازگرداندن لایحه را داد و کلیات لایحه را در صورت عدم انجام اصلاحات تأکید شده در گزارش، غیر قابل اجرایی دانست.

مازوت؛ بلای جان مردم اصفهان و مرکزی

در جمع بندی این گزارش آمده است که «به‌رغم گذشت حدود سه سال از اعمال محدودیت بر صادرات نفت کشور، لایحه بودجه همچنان بدون اجرای اصلاحات اساسی و با تشدید کسری بودجه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. با توجه به پیامد‌های تورمی لایحه بودجه تقدیم شده، پیشنهاد می‌شود کلیات لایحه رد شده و جهت اصلاح به دولت بازگردانده شود.»

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب به رئیس جمهور تذکر داد و گفت که حجت الاسلام و المسلمین حسن  روحانی ۶ سال پیش در اراک و در حضور عموم مردم اعلام کرده است شیر نیروگاه مازوت شازند را می‌بندد، اما چنین نشده است. این نماینده از آلودگی بسیار هوای اراک مانند جلسات پیش پارلمان انتقاد کرد.

گزارش روز

البته آصفری به حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم  رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم تذکر داد. او به گزارش روز گذشته رئیس دیوان محاسبات در خصوص تفریغ بودجه دو سال گذشته اشاره کرد و تصریح کرد «۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو برای واردات کالا به برخی از شرکت‌ها پرداخت شده است، اما تاکنون کم‌تر از ۶ میلیارد یوروی آن وارد کشور شده و مشخص نیست این اجناس کالای اساسی و مورد نیاز مردم بوده یا خیر.»

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و میمه نماینده دیگری بود که به وضع آلودگی هوای استان اصفهان و حوزه انتخابیه‌اش معترض بود. او گفت که «همین امروز شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه، برخوار، اصفهان، خمینی شهر و برخی شهرستان‌های استان اصفهان به دلیل اینکه آلودگی‌هایشان از بقیه کلانشهرهای کشور بالاتر است، رسماً تعطیل شده‌اند. با این اوصاف وزارت نفت و نیرو تصمیم گرفتند مازوت به جای گاز در نیروگاه‌های حوزه انتخابیه‌ام مصرف شود که واقعاً سلامتی مردم را در معرض خطر جدی داده است. با همین مصرف گاز مردم نمی‌توانند درست تنفس کنند، وای به حال اینکه مازوت استفاده شود.»

یک اعلام وصولی احتمالاً تکراری/ مجلس هفته بعد نشست علنی ندارد

هیئت رئیسه پارلمان ۱۸ اعلام وصولی داشت که در صدرشان،  طرح عادی اقدام متقابل علیه آمریکا به عنوان عامل اصلی ترور سردار شهید سلیمانی قرار داشت.

البته از عنوان این طرح به نظر می‌رسد مسئله‌ای تکراری مطرح شده باشد.

با اعلام سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول پارلمان، نمایندگان هفته آینده به حوزه انتخابیه‌شان خواهند رفت و جلسه علنی برگزار نمی‌شود. اگرچه اعضای کمیسیون تلفیق بودجه  ۱۴۰۰  به صورت سه شیفته در مجلس به بررسی لایحه یاد شده خواهند پرداخت.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار