دبیرعلمی اولین کنفرانس پژوهش‌های کاربردی در صنعت آب و برق گفت: سرعت استفاده از آب‌های زیرزمینی در ایران ۳ برابر میانگین جهانی است و این در شرایطی است که میانگین سالانه بارش‌ها هم روندی کاهشی دارد.
کد خبر: ۹۲۸۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷ 31 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر محسن حیاتی ، بابیان اینکه کشور در حال حاضر با چالش کم آبی مواجه است، اظهار کرد: طبق آمارها حدود 90 درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و دو درصد در بخش صنعت است، درحالیکه در کشورهای توسعه یافته این آمارها متفاوت است و بخش کشاورزی مصرف کمتری را به خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف آب در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها نیز بالاست، تصریح کرد: علیرغم اینکه میزان متوسط بارندگی های سالانه در کشور کاهش یافته، از سوی دیگر سرعت استفاده از آبهای زیرزمینی ما هم در مقایسه با استانداردهای جهانی سه برابر است و این مسئله باعث شده تا در بسیاری از مناطق با خشکسالی مواجه شویم و تاثیرات آن را در محیط زیست هم به مرور ببینیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با در نظر گرفتن این مسائل، با محدودیت منابع آب در کشور مواجه ایم و باید برای جلوگیری از دچار شدن به چالش های بزرگ آن را مدیریت کنیم. یکی از راه های مهم مدیریت منابع آب که در دنیا درحال انجام است، "هوشمندسازی" است که در بخش های مختلف مدیریت، بهره برداری، شبکه توزیع و ... بکار گرفته می شود.

حیاتی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، بنابراین در این بخش بیشتر به هوشمندسازی نیاز داریم.

وی در ادامه به وضعیت منابع حوزه برق و انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: انرژی های فسیلی بعد از مدتی تمام می شوند، برای همین امروزه نگاه دنیا به دنبال انرژی های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک است که مشکلات کنونی انرژی های فسیلی را هم ندارند.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی اعلام کرد: متاسفانه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ایران کمتر از یک درصد کل مصرف انرژی هایی است که داریم، بنابراین باید جایگاه انرژی های تجدیدپذیر را در کشور احیاء کنیم و مدیران هم به دنبال توسعه این نوع از انرژی ها باشند، چراکه طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی رشد انرژی های تجدیدپذیر در پنج سال آینده 50 برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بحث انرژی های تجدیدپذیر در دنیا بیش از همه به انرژی های خورشیدی توجه می شود، افزود: شرایط جغرافیایی کشور ایران بگونه ای است که در 66 نقطه کشو تابش نور داریم و براین اساس باید به سمت احداث نیروگاه های خورشیدی برویم، چراکه انرژی تمام نشدنی و پاکی است.

حیاتی بااشاره به وجود چنین چالش هایی در صنعت آب و برق کشور، به برگزاری اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در صنعت آب و برق پرداخت و بابیان اینکه از حدود یک سال پیش مقدمات برگزاری این کنفرانس کلید خورد، اظهارکرد: از دی ماه سال 1398 بصورت رسمی برنامه ریزی ها، شکل گیری کمیته های علمی و اجرایی و فعالیت های جانبی را برای برگزاری این کنفرانس در دستور کار قرار دادیم.

وی هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس را ارائه آخرین دستاوردهای صنعت آب و برق، همکاری و تبادل نظر درباره تجربیات و ایده های نو بین دانشگاه ها، محققان و صاحب نظران این حوزه دانست و اظهارکرد: همچنین بدنبال این بودیم تا در این کنفرانس که متمرکز بر دوبخش اصلی آب و برق است، راه حل های بهینه در ارتباط با دغدغه هایی که در حوزه صنعت آب و برق وجود دارد را در قالب پژوهش های کاربردی ارائه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس فراخوان مقالات این کنفرانس را در قالب چهار محور اصلی برق و انرژی، منابع آب، آب و فاضلاب و محیط زیست دادیم که در مجموع حدود 140 مقاله دریافت کردیم که باتوجه به اینکه برخی از آنها از حوزه کاربردی خارج بودند، آنها را رد کردیم.

دبیر علمی اولین کنفرانس پژوهش های کاربردی در صنعت آب و برق افزود: از تعداد 140 مقاله ای که دریافت کردیم، حدود 65 درصد مقالات مربوط به حوزه برق و انرژی و 35 درصد آن مربوط به حوزه به حوزه آب بود که در نهایت 56 درصد مقالات حوزه برق و انرژی و 51 درصد مقالات حوزه آب پذیرش شدند و توسط 55 داور مورد بررسی قرار گرفتند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار