نماینده مردم شیراز به تابناک گفت: به نظر می رسد موضوع دو سقفی بودن بودجه یک موضوع منطقی باشد چون دولت اعداد و ارقام را کاهش نداد و ما اگر بخواهیم در مجلس این اعداد و ارقام را کاهش دهیم ایجاد مشکل می کند. ناچاراً باید بخشی از هزینه ها را به سقف دوم انتقال دهیم و اگر درآمدها محقق شد انجام دهیم اگر نشد انجام ندهیم.
کد خبر: ۹۲۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳ 31 December 2020

کلیات لایحه بودجه 1400 چالش جدید دولت و مجلس، کار به مجمع تشخیص خواهد کشید؟

به گزارش تابناک سمنان در 12 آذرماه سال جاری بود که دولت لایحه بودجه 1400 را تقدیم مجلس کرد. لایحه بودجه ای که ارقام آن رشدهای چشمگیری را نسبت به بودجه سال جاری داشتند و همین مسئله مورد نقدهای جدی کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی، پیش بینی ها حکایت از آن داشت که برای سومین بار در طول دوره سکانداری دولت تدبیر و امید بر قوه مجریه کلیات لایحه بودجه رد شود اما این اتفاق تا اینجا رخ نداده است و دو روز پیش بود که خبرهای تصویب کلیات لایحه بودجه 1400 توسط کمیسیون تلفیق رسانه ای شد.

در همین باره علی اصغر خانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مورخه 9 دی 99 طی مصاحبه ای گفت: بررسی نامه رئیس جمهور درباره اصلاح لایحه بودجه و رأی‌گیری درباره کلیات بودجه سال 1400 در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون تلفیق قرار داشت و در نهایت رأی‌گیری درباره کلیات آن انجام شد که با رأی اکثریت به‌تصویب رسید و از جلسات بعدی اعضای کمیسیون بررسی جزئیات لایحه بودجه را در دستورکار خواهند داشت.

به هر حال کلیات بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید و نکته ای که در این بین وجود دارد مصاحبه الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مورخه 2 دی 99 است که اظهار داشتند بودجه را دو سقفی خواهند کرد! وی گفت: ما بودجه را به قوه الهی دو سقفی خواهیم کرد لذا آنچنان نخواهد شد که خزانه خالی تقدیم دولت بعدی شود.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس و از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1400 درباره دلیل تصویب کلیات در کمیسیون و دو سقفی شدن بودجه طی گفتگویی با رادیو اقتصاد در مورخه 10 دی 99 گفت: قبل از نامه آقای روحانی به مجلس مبنی بر اینکه اصل ضرورت اصلاح در ارقام لایحه بودجه را پذیرفته اند، نظر اجماعی کمیسیون تلفیق در این بود که اگر رای گیری برای کلیات بودجه انجام شود، این کلیات رد خواهد شد. بعد از ارسال نامه آقای روحانی، اعضای کمیسیون محتوای لایحه و محتوای نامه اصلاحی را قبول نداشتند و اکثریت این اعتقاد را داشتند که این لایحه بودجه تقدیمی به مجلس به همراه اصلاحیه پیوست آن، نمی تواند انتظارها را برآورده کند و در برخی جاها اختلاف و ایرادات محاسباتی دارد. وی با اشاره به اینکه تصمیم کمیسیون تلفیق یک تصمیم راهبردی بود افزود: این تصمیم به هیچ وجه به معنای موافقت با محتوای لایحه دولت نبود. بدان معنا که کمیسیون تلفیق در دو راهی بازگرداندن لایحه به دولت و  یا در دست گرفتن لایحه توسط کمیسیون تلفیق جهت اصلاح قرار داشت. با توجه به شناختی که از دولت داشتیم و عزمی که در آن برای اصلاح دیده نمی شد، کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت که خودش اصلاح لایحه را در دست بگیرد و از دروازه کلیات آن وارد شود و مجلس به اصلاح اساسی در محتوای لایحه بودجه ورود کند و آن را به نفع معیشت مردم و اقتصاد کشور اصلاح کند.

شریعتی گفت: به هر حال این تصمیم گرفته شد که لایحه بودجه را مجلس به عنوان یک سند یک بار دقیق بررسی و تصویب کند. وی افزود: این سند را اگر دولت فعلی اجرا نکند و یا شورای نگهبان تایید نکند، این سندی که آماده شده است را در مجلس نگه می داریم و با تفاهم با دولت بعدی که در سال 1400 بر سر کار خواهد آمد آن را اجرا خواهیم کرد. برای دولت فعلی هم 5 یا 6 ماه دخل و خرجش را تعیین می کنیم. به عبارتی بودجه را دو بخشی یا دو سقفی می کنیم.

شریعتی در توضیح دو سقفی بودن گفت: این بدان معناست که هم در درآمدها و منابع و هم در مصارف دو سقفی و دو زمانه عمل شود و دولت مجاز نباشد که منابع کل سال را در شش ماهه اول هزینه کند و زمین سوخته تحویل دولت آینده بدهد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس نیز که مهمان دوم رادیو اقتصاد بود با اشاره به کسری بودجه 320 هزار میلیارد تومانی سال آینده، گفت: با نامه ای که آقای رئیس جمهور به مجلس ارسال کردند این 320 هزار میلیارد تومان به 400 هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید! وی افزود: کسی در مجلس موافق این محتوای بودجه نیست. دو دیدگاه در مجلس وجود دارد اما هر دو دیدگاه معتقدند که کلیات بودجه دارای مشکلات فراوان است. اختلافی که بین دو دیدگاه وجود دارد این است که یک دیدگاه معتقد است که خود مجلس بودجه را در دست بگیرد و به اصطلاح آن را شخم بزند و تغییرات اساسی و بنیادی در آن ایجاد کند و دیدگاه دیگر این است که با توجه به این که با یک لایحه طرف هستیم و اختیارات کلان آن طبق قانون در دست دولت است بنابراین نمی شود جای دولت کلان بودجه را تغییر داد. اولاً دولت همان بودجه خودش را اجرا خواهد کرد و ثانیاً وقتی در مجلس کلیات را تصویب می کنید یعنی کلیات را قبول دارید. بنابراین دولت حق اعتراض به شورای نگهبان پیرامون این موضوع را دارد که از یک سو مجلس کلیات را تصویب کرده است و از سوی دیگر کلیات خود را چیده است. وی افزود: اگر مجلس به کلیات بودجه اعتراض دارد این را در جلسه سران قوا مطرح کند و آنجا از آقای رئیس جمهور که خود ایرادات کلیات بودجه را قبول کرده است مکتوب تایید بگیرد که این ایرادات کلیات را مجلس اصلاح کند. خضریان گفت: صادقانه عرض می کنم که ما رئیس جمهور نیستیم! این نماینده مجلس اظهار داشت: من معتقدم دوستان کمیسیون تلفیق مسیر بسیار پیچیده و سختی را انتخاب کرده اند و چالش های جدی بر سر این مسیر از جمله چالش های قانونی را می بینم، حتی اگر بودجه دو سقفی بسته شود.

دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی درباره این مسائل پیش آمده بر سر کلیات لایحه بودجه سال آینده گفت: در ابتدا باید عرض کنم که بودجه ایرادات و اشکالات بسیاری دارد و مجلس راهی ندارد جز اینکه بودجه را شخم بزند و تغییرات اساسی در آن ایجاد کند. وی افزود: اگر قرار باشد همین بودجه به تصویب مجلس برسد سال آینده سال بسیار سختی را خواهیم داشت.

کلیات لایحه بودجه 1400 چالش جدید دولت و مجلس، کار به مجمع تشخیص خواهد کشید؟

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه موضوع تحقق درآمدهای نفتی در حالت شک و شبه قرار دارد، ادامه داد: بیشتر بودجه سال آینده متکی به اوراق است و عملا نزدیک 300 تا 400 هزار میلیارد تومان وابستگی به اوراق دارد و انتشار اوراق می تواند مشکلات جدی را ایجاد و کشور را با بحران مواجه کند.

قادری اظهار داشت: به نظر می رسد موضوع دو سقفی بودن بودجه یک موضوع منطقی باشد چون دولت اعداد و ارقام را کاهش نداد و ما اگر بخواهیم در مجلس این اعداد و ارقام را کاهش دهیم ایجاد مشکل می کند. ناچاراً باید بخشی از هزینه ها را به سقف دوم انتقال دهیم و اگر درآمدها محقق شد انجام دهیم اگر نشد انجام ندهیم.

وی افزود: ممکن است که دولت اعتراض کند که ساختار بودجه بهم ریخته است و چاره ای هم نیست. نهایتا کار به شورای نگهبان می کشد و مجلس نیز به خواسته خود اصرار می کند و کار به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد کشید. در مجمع هر چه تصمیم بگیرند هم برای مجلس و هم برای دولت لازم الاجراست.

این نماینده مجلس گفت: بخشی از هزینه ها از جمله 25 درصد افزایش حقوق را بپذیریم اما هزینه های جاری دستگاه ها بیش از 25 درصد به هیچ وجه توجیهی ندارد. در این شرایط بحرانی به هیچ وجه حتی اگر رد دیون باشد نباید اجازه دهیم که این هزینه های بیش از 25 درصد شود. باید یک سقف 25 درصد را بپذیریم و مازاد بر آن را به سقف دوم انتقال دهیم. اگر درآمدها محقق شد که کمک می کنیم از همین محل پرداخت شود و اگر نشد چرا باید این هزینه ها از محل انتشار اوراق تامین شود؟ چون اوراق بدترین شکل تامین هزینه ها است. شاید الان کسی متوجه نشود که این انتشار اوراق چه زیان هایی را وارد می کند اما بلافاصله که آثار تورمی آن نمایان شد و ساختار کشور را بهم ریخت همه متوجه خواهند شد که این انتشار چه ضررهایی را داشته است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو سقفی بودن بودجه گفت: احتمالا دوستان در نظر دارند که یک سقف زمانی و مبلغی را برای بودجه در نظر بگیرند.

قادری گفت: چون سال آخر دولت بوده، هیچ دستگاهی را بی نصیب نگذاشته است و هر دستگاهی هر اندازه تقاضا کرده به آن بودجه تخصیص داده است و این ایجاد مشکل می کند.

قادری با اشاره به اینکه دولت قطعا با این تصمیمات بودجه ای مجلس مخالفت خواهد کرد، افزود: مجلس که نمی تواند منتظر بماند. نهایتا دعوا به شورای نگهبان و در آخر به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت که در این صورت بلافاصله مجلس بودجه سه دوازدهم را تصویب می کند و در این فاصله هم مجمع مسئله بودجه را تعیین تکلیف خواهد کرد و نظر مجمع ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه که کلیات در کمیسیون تلفیق تایید شده است، افزود: اگر کمیسیون تلفیق اصلاحات اساسی و کلیدی بر روی بودجه نداشته باشد، قطعا در مجلس این کلیات رد خواهد شد. رای مثبت کمیسیون تلفیق به کلیات بودجه با این شرط بود که کلیات را کلا اصلاح کنند و اگر قرار باشد این اتفاق نیفتد قطعا کلیات در مجلس رای نخواهد آورد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار