رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از فعالیت ۱۸۰ واحد جمع‌آوری و تفکیک ضایعات و بازیافت در شهر همدان خبر داد و گفت: در کمیسیون ماده ۲۰ تلاش کنید تا از رشد قارچ‌گونه مغازه‌های ضایعاتی جلوگیری شود.
کد خبر: ۹۲۹۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۷ 02 January 2021
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان از فعالیت ۱۸۰ واحد جمع‌آوری و تفکیک ضایعات و بازیافت در شهر همدان خبر داد و گفت: در کمیسیون ماده ۲۰ تلاش کنید تا از رشد قارچ‌گونه مغازه‌های ضایعاتی جلوگیری شود.

به گزارش تابناک همدان، از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ کامران گردان در جلسه مشترک کمیسیون‌های خدمات شهری و همچنین حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورا با تأکید بر اینکه طرح‌های جمع‌آوری ضایعات و بازیافت زباله شهری باید احیا شود؛ اظهار کرد: مناطق مختلفی در سطح شهر به‌دلیل فعالیت غیرمجاز مغازه‌های ضایعاتی آلوده شده‌اند که این مهم تهدید سلامت شهروندان به ویژه با وجود بیماری کرونا را به دنبال دارد؛ از این‌رو سازمان پسماند شهرداری همدان باید نسبت به کاهش مغازه‌های ضایعاتی در سطح شهر، اقدام عملیاتی صورت گیرد.

گردان افزود: وضعیت بحرانی پسماند باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد؛ از این‌رو باید سازمان پسماند شهرداری همدان هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای اپلیکیشن جمع‌آوری پسماند خشک به‌منظور جمع‌آوری و تفکیک ضایعات و بازیافت در شهر به‌منظور حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان، اقدام کند.

وی ادامه داد: با کلیات طرح اجرای اپلیکیشن موافقت کردیم؛ اما به‌دلیل تخصصی‌تر شدن حوزه سخت‌افزاری آن، مردم، مغازه‌ها و زباله‌گرد‌های ضایعاتی، گرفتار شده‌اند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان معتقد است: شهرداری همدان باید برنامه منسجمی در حوزه مدیریت پسماند به‌کار گیرد تا به صورت قطعی، بخشی از اقدامات مربوط با جمع‌آوری و بازیافت زباله برطرف شود.

گردان با توجه به اینکه مردم، زباله‌گرد و مغازه‌دار ضایعاتی و همچنین اعضای شورای شهر نسبت به وضعیت زباله‌های شهری ناراضی هستند؛ گفت: در حال حاضر یکی از درآمد‌های پایدار شهرداری از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه رعایت مرّ قانونی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بیان کرد: بر اساس اعتراض ضایعات جمع‌کن‌های شهر همدان نسبت به واگذاری فرآیند جمع‌آوری ضایعات خشک سطل‌های زباله شهری به بخش خصوصی و درخواست‌های آنان مبنی بر ثبت و شکل‌گیری شرکت تعاونی؛ انتظار می‌رود این مهم مورد پیگیری قرار گیرد تا فرآیند کار بهبود یابد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در پایان تأکید کرد: در حال حاضر بر اساس مزایده واگذاری فرآیند جمع‌آوری ضایعات خشک سطل‌های زباله شهری به بخش خصوصی و قرارداد موجود در این زمینه، در چارچوب قانون عمل شود تا در نهایت پس از شکل‌گیری تعاونی زباله‌گردها، تصمیم‌گیری کنیم.

* روانبخش: انحصارطلبی را به هیچ وجه برنمی‌تابیم

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان در ادامه این جلسه گفت: هرچند معتقد به تصدی‌گری شهرداری در بخش ضایعات و پسماند هستیم؛ اما انحصارطلبی را به هیچ وجه برنمی تابیم.

مریم روانبخش همچنین با اشاره به جمع‌آوری ضایعات در سطح شهر، اظهار کرد: قرارداد بین اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، دولتی، تعاونی و خصوصی که نتیجه آن اخلال در رقابت باشد، در بازار ممنوع بوده؛ از این‌رو تجدیدنظر در فرآیند کلی و نحوه مدیریت پسماند الزامی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه واگذاری، جمع‌آوری و حمل و فروش ضایعات، دارای ارزش مالی است، باید سیاست‌گذاری‌های مشخص و مدونی انجام شود تا پیمانکار بتواند با رقابت بخش خصوصی، این ضایعات را جمع آوری کند و مجاز به انحصار و جلوگیری از فعالیت دیگران نیست.

رئیس کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه جلوگیری از کسب‌وکار مردم، جرم است، اضافه کرد: شهروندان از حقِ فرصت برابر و دسترسی به مشاغل و انتخاب آزادانه حرفه موردنظر طبق موازین قانونی به گونه‌ای که قادر به تأمین معاش خود به صورت منصفانه و آبرومندانه باشند، برخوردارند.

* عسگریان: باید علاوه بر قوانین شهرداری، منافع مردم دیده شود

رئیس شورای شهر همدان در این جلسه گفت: در حال حاضر هدف اولیه شهرداری همدان، ساماندهی پسماند شهری بوده و شهروندان فعالی در این حوزه هم به دنبال کسب روزی حلال هستند؛ از این‌رو باید راهکار بهتری، ارائه شود.

سید مسعود عسگریان خطاب به نمایندگان ضایعاتی جمع‌کن‌ها، گفت: شرکت تعاونی به نمایندگی از قشر زباله‌گرد‌ها همراه با شرح خدمات مشخص در راستای قانون پسماند برای جمع‌آوری ضایعات شکل گیرد تا در مراحل بعدی تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشیم و شاید منجر به صدور مجوز ترک تشریفات برای فعالیت شرکت تعاونی مذکور در حوزه پسماند شود.

وی با تأکید بر اینکه همگان ملزم به رعایت قانون هستیم، معتقد است: باید قوانین شهرداری اجرا و از سوی دیگر، منافع مردم هم دیده شود؛ از این‌رو سعی می‌کنیم به نقطه مشترک برسیم تا سیاست‌های شهرداری اعمال و منافع زباله‌گرد‌ها هم در چارچوب قوانین، اجرایی شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار