شهردار تهران در آیین بازگشایی جمعه بازار پروانه در اراضی عباس‌آباد اعلام کرد: در بودجه سال آینده این نهاد به اقتصاد و توانمندی محلی توجه شده‌است.
کد خبر: ۹۳۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲ 08 January 2021

 

به گزارش ایرنا پیروز حناچی، امروز /جمعه/ در آیین بازگشایی جمعه بازار پروانه در اراضی عباس آباد تهران با اشاره به شرایط شیوع کرونا در کشور گفت: در این دوران اقتصاد آنها که روزمزد بودند تحت تاثیر قرار گرفته و در بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع توجه کرده ایم که طبق آمار این بحران اقتصادی ۳۰درصد جمعیت شاغلان را در بر می گیرد.

حناچی ادامه داد: شهرداری تهران نسبت به این موضوع حساسیت دارد و تلاش می کنیم در بودجه ۱۴۰۰ انعطاف بیشتری داشته باشیم و به اقتصاد محلی و توانمندی محلی هم توجه کنیم.

به گفته وی، جمعه بازار پروانه یکی از این موارد است که کسی برنامه ریزی دولتی و حکومتی برای آن نکرده است؛ شاید یک نیاز بود و مردم بخشی از اوقات فراغت شان را در این بازار پر می کردند.

شهردار تهران به تعطیلی پاساژ پروانه اشاره کرد و گفت: شرایط کرونایی در این اتفاق تاثیر داشت اگر می خواستیم پارکینگ پروانه را به پلاسکو اختصاص دهیم باید مقاوم سازی می شد؛ بنابراین توافقی برای مقاوم سازی پارکینگ پروانه انجام شد اما با توجه به شرایط کرونایی و فضای سربسته نمی توانستیم دیگر جمعه بازار را داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این رو چند نقطه به صاحبان این کسب و کارها پیشنهاد شد اما در نهایت تپه های عباس آباد مورد قبول واقع شد در حالی که در تهران خیلی نقاط این را ظرفیت را دارند.

به گفته حناچی، خیابان لشکر آباد اهواز یکی از جاذبه های گردشگری این شهر شده است در حالی که در زمان جنگ آنقدر ناامن بود که کسی جرات نداشت آنجا برود. این نگاه یعنی توانمند سازی از طریق اقتصاد که هنر کم عارضه و پر بازده است و می تواند به اقتصاد کشور هم کمک کند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در جمعه بازار هم نگاه همین است که نقاط دیگری در تهران در شرایط غیر کرونایی می تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران هم در مراسم بازگشایی جمعه بازار پروانه گفت: در قلب تهران زمانی که روستا بود، جایی به نام امام زاده اسماعیل بود که قدیمی ترین اشیاء تهران آنجا خرید و فروش می شد و امروز هم قدیمی ترین شئ در تهران که یک در است آنجا قرار دارد.

وی ادامه داد: در پیرامون آن میدانی به نام میدان سید اسماعیل بود که محل عرضه اجناس عتیقه بود و به نحو ویژه ای موجب فعالیت های هنری هم شد. مثلا کسی از اشیای نفیس خانه اش چیزی عرضه می کرد و برخی آن را تبدیل به چیز دیگری می کردند و کار هنری انجام می دادند و آن را کامل می کردند و به این ترتیب یک هنر ترکیبی عرضه می کردند.

مسجدجامعی افزود: آنجا هنرمندان هم مشابه آنچه عرضه شده بود را می ساختند و ادامه این روند بود که فضاهای عرضه این آثار در خیابان منوچهری را فراهم کرد.

وی به جمعه بازار پاساژ پروانه اشاره کرد و گفت: باید پاساژ پروانه را به حرکتی به اسم پروانه تبدیل کنیم و یک نهادی به این نام تشکیل بدهیم. آن انگشتر فروشی و عصا فروشی های اطراف پاساژ پروانه را هم می توان ساماندهی کرد.

مسجدجامعی خاطرنشان کرد: در پاساژ پروانه اتفاق بزرگی افتاده است و هنرمندان ما هنر با کیفیت و قابل عرضه ای ارائه کردند. این را می توانیم به نهادی برای حمایت از هنر ملی در چارچوب شهر تبدیل کنیم.

همچنین سیدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد نیز در مراسم بازگشایی جمعه بازار پروانه در مجموعه گردشگری عباس آباد گفت: اراضی عباس آباد وظیفه ای در حیات مدنی و مسئولیت اجتماعی دارد در مدیریت جدید شهری تهران با رویکردی که جناب آقای حناچی داشتند توانستیم این حمایت ها را در اراضی عباس آباد ایجاد کنیم.

حجازی گفت: بازگشایی جمعه بازار پروانه یک دغدغه جدی بود و با نگاه حمایتی از کسب و کار و با فضای این که بتوانیم یک نگاه جدید را به بازار هنر داشته باشیم از این حیث تلاش کردیم این بازار را که جایگاه کسب و کارهای خرد بوده است، این جا برپا کنیم. البته همه این افرادی که این جا فعال هستند صرفا از اقشار محروم جامعه نیستند بلکه ما هنرمندانی داریم که علاقه شان این جمعه بازار است تا بتوانند بساط خود را پهن و مشتری خود را پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد یادآور شد: وقتی از سوی مدیران شهری این ایده با ما مطرح شد، از نمایندگان جمعه بازار دعوت کردیم که این جا را ببینند و در نهایت قرار شد باغ هنر را به به این دوستان اختصاص دهیم.

در پایان مراسم پیروز حناچی شهردار تهران به همراه تعدادی از معاونان شهردار و شماری از اعضای شورای شهر از جمعه بازار پروانه بازدید کردند.

پیش از این بارها، اعضای شورای شهر تهران، متقاضی بازگشایی جمعه بازار پروانه شده بودند، از جمله «الهام فخاری» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در نشست 19 آبان این شورا گفته‌بود: پارکینگ‌پروانه ۲۰ سال فعالیت داشت و در هر هفته ۲۱ هزار نفر بازدیدکننده به آن مراجعه می‌کردند و شهرت آن از مرزهای ایران فراتر رفته و گردشگران خارجی نیز در آن حضور می‌یافتند.

پس از آن که با اعلام عدم ایمنی پارکینگ پروانه جمعه بازار پروانه تعطیل شد، شهردار تهران قول داده بود پس از پایان محدودیت‌های کرونایی این جمعه بازار در پارک شهر بازگشایی شود، که این اقدام امکان عملی شدن را نیافت.

جمعه بازار تخصصی پروانه که نزدیک به 1400 غرفه دار دارد، امروز با تلاش شهرداری در اراضی عباس آباد فعالیت خود را از سرگرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار