فوق تخصص طب مادر و جنین گفت: منتقدان طرح‌های چون غربالگری جنین به مراکز نگهداری بچه‌های کم‌توان سر بزنند.
کد خبر: ۹۳۵۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 27 January 2021

به گزارش تابناک رضوی، سارا میرزاییان، فوق تخصص طب مادر و جنین در نشست «بررسی غربالگری جنین و چالش های جمعیتی» که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مادری که فرزند مبتلا به اختلالات مادرزادی دارد، یک مادر آسیب‌دیده است. متاسفانه، در جامعه ما بچه‌هایی که مشکل دارند، فرزند جامعه نیستند و بیشتر فرزند یک خانواده اندکه در این جا هم مادران نقش بسیار پررنگی در نگهداری و مراقبت از این کودکان دارند.
غربالگری ملاک اعطای مجوز سقط درمانی نیست
این متخصص طب مادر و جنین ادامه داد: غربالگری در هیچ جای دنیا اجباری نیست. همچنین تست تشخیصی هم نیست؛ یعنی اگر تست غربالگری مثبت شد، اینکه جنین مشکل داشته باشد فقط یک احتمال است. هیچ گاه براساس نتیجه مشکوک غربالگری اولیه تصمیم گیری نهایی انجام نمی شود. پزشک بعد از غربالگری برای نتیجه نهایی با بیمار مشاوره نموده و سپس از روش‌های تشخیصی دقیق‌ترو قطعی مثل آمینوسنتز استفاده می‌کند وبعد نتیجه را اعلام می کند. تصمیم به نگهداری و سقط باز بر عهده خود فرد و خانواده اوست و هیچ اجباری در کار نیست. به عبارتی سقط کردن هم اختیاری است و اجباری وجود ندارد‌ ودر صورت تمایل به سقط می توانند به سازمان پزشکی قانونی کشور مراجعه و با نظر سه کارشناس معتمد پزشکی قانونی و طی مراحل سختگیرانه ی اداری و قانونی مجوز ختم بارداری را که توسط سازمان پزشکی قانونی صادر می شود، دریافت کنند.
درصورت ابتلای جنین به ناهنجاری ساختاری و یا ژنتیکی، و عدم رضایت به ختم بارداری والدین از بیماری آگاه شده و خود را آماده ی پذیرش نوزاد مبتلا کرده و در هنگام زایمان از مراقبت های ویژه شامل تیم حمایتی، تجهیزات، امکانات و کمکهای احتمالی برحسب نوع بیماری برخوردار می شوند.
آموزش حق همه ‌ی زنان باردار
وی با تاکید بر اینکه تمام زنان کشور در راستای عدالت اجتماعی حق دارند در مورد غربالگری آموزش ببیند و از روش‌هایی که از حدود 33 سال پیش در دنیا به منظور ارتقای سلامت مادر و جنین و نوزاد و ایجاد اطمینان خاطر و آرامش والدین معرفی شده است ، اطلاع یابند، گفت حذف آموزش این امر اخلاقی نیست.
این متخصص طب مادر و جنین در رابطه به بیماری‌هایی که با غربالگری شناسایی می‌شوند، بیان کرد: سه تریزومی ۲۱، ۱۸ و ۱۳، اختلالات کروموزومهای جنسی، بیمارهای قلبی ، اختلالات ساختاری مختلف در غربالگری ها که شامل دو روش آزمایشگاهی و سونوگرافی شناسایی می‌شود. در رابطه با سندروم داون قبلا گفته می شد فقط خانم‌های بالای ۳۵ سال در معرض خطر بوده و باید غربالگری شوند اما طبق مطالعات متعدد درخانمهای با سن پایین تر نیز تولد کودک مبتلا به سندروم داون مشاهده شد، و بنابراین باید به همه افراد در مورد غربالگری آموزش دهیم.
دکتر میرزاییان در رابطه با میزان خطا در تست‌های تشخیصی گفت: ممکن است آزمایشهای انجام شده مثبت کاذب داشته یاشند؛ یعنی نتیجه غربالگری مثبت اعلام شده ولی جنین سالم باشد. اما ما به هیچ مادری بر اساس غربالگری مجوز سقط‌درمانی نمی دهیم، اقدامات تشخیصی قطعی پیشنهاد می شود که اشتباه ندارند.
وی تصریح کرد: حذف کردن غربالگری مانند پاک کردن صورت مسئله است؛ یعنی چون آزمایشگاه‌ها استاندارد نیستند، و یا بر اساس مطالعه ای موارد مثبت کاذب غربالگری ها در ایران بالا است کلا غربالگریها حذف شود،درست نیست. ‌ روش‌های استانداردسازی داریم و وزارت بهداشت می‌تواند چند آزمایشگاه را به عنوان مرجع انتخاب کرده و با نظارت دائم برآنها این مشکل را حل نماید. یعنی بجای حذف کردن غربالگری به سمت استانداردسازی روش انجام آن برویم .
بیمه ها تامین هزینه های غربالگری را به طور کامل عهده دار شوند

دکتر میرزاییان عنوان کرد: منتقدین می‌گویند با غربالگری هزینه گزاف به خانواده‌ها تحمیل می‌شود که در پاسخ باید گفت با اصلاح ساختار بیمه‌ای می توان این فرآیند را هم اصلاح کرد تا همه افراد جامعه بتوانند از غربالگری استفاده کنندو با جلوگیری از تولد کودکان ناتوان جسمی و ذهنی شدید موجب کاهش بار مالی هنگفتی شویم که جهت نگهداری آنها به خانواده و دولت وارد می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار