رئیس انجمن معدن خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: از مجموع حدود ۴۸ واحد معدن زغال‌سنگ دارای مجوز و پروانه بهره‌برداری در استان تنها ۲۳ واحد فعال هستند.
کد خبر: ۹۳۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹ 13 September 2015

به گزارش تابناک مازندران به نقل از مهر محمد نائیجی افزود: این تعداد برای حدود چهار هزار اشتغال مستقیم و صدها اشتغال غیرمستقیم را موجب شده‌اند و زغال‌سنگ‌های منطقه آمل و غرب استان مازندران بیشتر حرارتی و نیمه کک شو هستند که در کارخانه‌های تولید فروسیلیس و فرو آلیاژها کاربرد دارند.

وی بیان داشت: زغال‌سنگ فرآوری شده به ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان ارسال می‌شود که متأسفانه رکود بازار، و عدم برگشت به‌موقع نقدینگی باعث دپو شدن آهن‌آلات و سایر محصول نهایی در کارخانه‌های مذکور شده است که همین موضوع به بزرگ‌ترین چالش پیش روی واحدهای معدنی زغال‌سنگ استان مازندران و سایر نقاط کشور درآمده است.

 نائیجی از دپو شدن بیش از ۲۰ هزار تن فروسیلیس در کشور خبر داد و تصریح کرد: اما در همین شرایط سخت تعرفه واردات فروسیلیس ها کاهش یافت که آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۱ هزار تن فروسیلیس اخیراً به کشور واردشده است، به همین خاطر درخواست ما از مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط این است که شرایط معادن زغال‌سنگ را به‌خوبی رصد کرده و به حمایت و پشتیبانی ویژه از این واحدها برآیند.

رئیس انجمن معدن مازندران راه‌اندازی کارخانه کک سازی سوادکوه را در رونق بخشی معادن زغال‌سنگ مورد تأکید قرارداد و خواهان راه‌اندازی سریع‌تر آن شد.

ناییجی بابیان اینکه هزینه نگهداری معادن بالاست و این معادن عمدتاً در مناطق صعب العبورو دوردست و در زیرزمین واقع‌شده‌اند که به همین دلیل هزینه استخراج زغال‌سنگ نیز بالاست.

 قائم‌مقام معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت افزود: به جهت برگشت طولانی‌مدت نقدینگی از مدیران ذی‌ربط و دخیل در این امر درخواست داریم به نوسازی و ایمنی و بهداشت این‌گونه معادن توجه خاص نموده و تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهند.

رئیس انجمن معدن مازندران اظهار کرد: مازندران رتبه دوم را ازلحاظ ذخیره معدنی در کشور داراست که رتبه بالایی محسوب می‌شود و استان ما در سال گذشته علاوه بر تأمین بخش قابل‌توجهی از نیاز داخلی، مقادیر زیادی زغال‌سنگ را به خارج کشور صادر کرد.

نائیجی در پایان گفت: در صورت کاهش تعرفه واردات و تثبیت آن اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری تحقق نخواهد یافت بنابراین منتظریم تا مسئولین با نگاه ویژه حمایتی نسبت به‌ بخش معادن زغال‌سنگ، خود را باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی هماهنگ کنند وگرنه خیلی از واحدها به‌زودی تعطیل خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار